|
|
|
|---|---|
markus00 |
Regnsensorn på min 523i fungerar ej. I regnsensorläget så går torkarna med ca 7-8 s mellanrum. Kollar man noga på sensorn så ser det ut som om det är en liten luftbubbla mellan sensor och ruta. Är det helt kört så jag måste byta ruta eller kan regnsensorn fungera ändå. Tänkte att den kanske bara behöver initieras igen av BMW:s servicedator. /Markus |
| För mig räckte det med att initiera med bmw datorn, jag hade exakt samma problem. Det jag tror du menar med "luftbubbla"ska vara så om det är den som sitter i ena hörnet utav det svarta fältet, tror det är en sensor av något slag. Jag trodde det var ett stenskott eller något på min första gången jag såg det. | |
markus00 |
"luftbubblan" är nästan mitt i sensorn så det kan nog inte vara samma. Men betedde sig torkaren likadant på regnsensorläget för dig? |
| Hade exakt samma problem med min 523 -97. Torkarna gick med fast intervall och reagerade inte på regnsensorn. Löstes enkelt med initiering på BMW-verkstan. Och jag var inte den förste, problemet var väl känt för verkstan. Mvh Janne M | |
markus00 |
Får hoppas att inte luftbubblan spelar någon roll då och testa om det går att initiera |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Det kan vara bubblan som stör då systemet fungerar genom skillnader i mängden utsänd signal och uppmätt signal. Vid transport genom luft som media så blir det en skillnad = systemet uppfattar det som regn. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
markus00 |
Men om regnsensorn uppfattat luftbubblan som regn hade väl torkarna gått hela tiden? Inte varje 7-8 sekund som nu. |
|
Finns (fanns?) en förklaring med bild hos bme.de, har för mig att sensorn sänder ut pulsat IR-ljus som bryts och reflekteras tillbaka på ett känt sätt i glaset. När det bildas droppar på utsidan så absorberas en del av IR-ljuset och torkarna startar osv. Jag tror att bubblan" är en del av sensorsystemet och helt OK. Däremot är det som sagt känt att systemet ibland får initieras om och/eller uppgraderas i sin mjukvara. FP |
|
|
Har samma problem med min regnsensor, det har blivit en liten bubbla mellan regnsensorn och rutan. Då menar jag inte själva sensorögat eller vad man nu ska kalla det. Har provat att initierat om den på Bmw och dom fick inte igång den.Han föreslog ett rutbyte men rutan är fortfarande hel och fin så man får nog klara sig utan regnsensor tills man får stenskott och sprickor. Mvh Zimba |
|
markus00 |
Är rädd för att det är samma problem med min regnsensor som ZIMBA har. Men blir nog ändå ett försök hos BMW. |
|
Inte behöver du byta vindruta byt regnsensorn om den inte går att initiasera. |
|
markus00 |
Någon som vet priset på regnsensorn? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.