|
|
|
|---|---|
|
Står i boken att har man andra fabrikat på däcken än dom BMW rekommenderar kan lufttrycket skilja. Vinterdäcken är Goodyear UG-500 205/50-16 och däckhandlaren sa att det ska vara både 2,8bar både fream o bak. är inte det förmycket? | |
| Passar på att fråga vad det ska vara på mina sommardäck som är Goodyear Eagle -F1 med dimensionen 225/40-18 runt om? | |
|
Har alltid kört med det däcktrycket som står vid förtar dörren och har alltid slitit mina däck jämt, har samma däck, och profil som du på både vinter och sommar däck. De lärda lär tvista om detta, men så kör jag och aldrig haft något skumt slitage. Har ju ändå kört över 10.000 mil med ett gäng däckbyten. mvh Kristian |
|
|
Stavar som en idiot men du förstår nog ändå. Sorry! |
|
Tux Thunderbird |
Kan inflika att jag hade 2.4 bar i (rätt slitna) GY eagle F1 GS-D3 235/40/18 när jag köpte bilen för ett par veckor sedan. Spårade en hel del på vägen hem, rekommenderat 2.0 resp 2.4 för 225/50/16 har jag för mig så provade att höja till 2.8 bar och blev stabilare, lite mer ljud och man kände vägens ojämnheter bättre dock. Sedan hann jag inte längre innan jag lade på vinterdäcken i söndags. Nu är ju inte 50 profil så extremt lågt, så jag antar att man inte skulle behöva ha fullt så högt tryck om man inte vill. BMWs rekommendationer brukar ju vara en avvägning av komfort och stabilitet. Så du får kanske fundera på om du prioriterar mjuk och tyst gång å ena sidan, eller stabilitet å andra, hur sportig känner du dig ? :) Är klart rätt stor skillnad på 328i -96 och -00. Däcken och dimensionerna är ungefär desamma men jag antar att det skiljer i hur däcken känns. Tror det blir 225/40/18 till sommaren för att komma undan det värsta spårandet. Eller har någon ett bättre förslag ? (8Jx18 fälg med ET47) Med vinterdäcken (205/55/16 på e46 originalfälg enl Theanders, själv har jag inte en aning om mer än att det är en BMW originalfälg med rätt ET) ligger bilen som ett strykjärn på vägen. Har beställt tid för hjulinställning för säkerhets skull dock. /Förvirrad pingvin trött på däckcirkusen "Vi är alltid starka nog att stå ut med andras motgångar" -- Francois de Rochefoucauld ~1650 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.