AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
913

Lågnivå till högnivåadapter?

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Finns det något enkelt sätt att omvandla en lågnivåsignal till högnivå? Jag tänkte att slänga ut originalstereon i min 523:a och ersätta den med en dator. Utgången från ljudkortet är lågnivå (2V) och originalsteget har högnivå. Någon som har en enkel lösning på problemet?

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Det har väl förekommit nån enstaka linjeförstärkare som tar upp spänningen men jag har inte sett nån på länge. Mera viktigt är vilken impedans ingången på steget har, hur dämpsatsen är byggd osv, så att man verkligen orkar styra ut steget fullt. 2V från ljudkortet är ingen direkt lågnivå heller, jag skulle nog försökt ta bort dämpsatsen som sitter på ingångssteget i bilens slutsteg. Internt jobbar alla steg med relativt låg nivå i början, det blir en massa onödiga steg på vägen från din 2V-nivå, som först skall höjas och sedan dämpas helt i onödan. Fast det innebär ju ingrepp i slutsteget förstås, men ingen jätteoperation.

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke: Jag har ingen större lust att utföra kirurgi på slutsteget. Dock ser steget mycket enkelt ut invärtes. Komponenterna till delningsfiltren utgör den största delen.

Jag har hittat en del linjeförstärkare med 8 volt ut. Frågan är vilken utspänning jag behöver. Steget går utmärkt att köra med en icke-original stereo.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Finns det ingen lågnivå ingång på original stereon att koppla in sig på? (om du skulle ta och behålla den allstså, men komplettera med dator)
Jag skulle nog också försöka behålla stereon, för manövrering osv. Finns en CD-växlaringång på de flesta, problemet är att aktivera denna (utan växlare). Men en linjeförstärkare med 8V ut bör annars räcka till.

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Jag kör in ljudet på original stereon via cd-vxl ingången f.n.. (inga problem att lura stereon) Min tanke är att ta bort stereon och sätta pekskärmen där stereon och MID:en sitter.

Datorlösningen ger mig mycket mer spelrum att leka och pilla. Styrningen via rattknapparna fungerar utmärkt med ett I-Bus if.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
OK. Hur lurade du igång LF in på växlaringången?

FP
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Folke: Datorn emulerar en CD växlare.

/Johan

Riktiga män kör sedan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.