|
|
|
|---|---|
|
Tjena..köpte bilen för ett tag sedan, har kört 60 mil med den å allt har fungerat precis som det ska! men nu rätt som det är så bar tempmätarn iväg mot rött å jag öppna huven för att kolla, vattnet kokade för fullt å det va tryck i alla slangar. Jag lät den svalna å körde sedan vidaremätarn stog i mitten....länge länge...sen rättsom de va så bar den iväg mot rött igen men stannade hallvägs mellan rött å i mitten, jag fortsatte köra...då for den ner till mittläget på nån sekund bara! Jag bytte termostat...å absolut INGET resultat....beter sig exakt likadant fortfarande! Vad FAN är de för fel...blir tokig! | |
|
Kanske är luft i systemet? rodge dodge |
|
|
har luftat å krånglat å strulat å jävlats....den överhättar ändå! vattenpumpen har jag NÄSTAN uteslutit...för att när jag köpte den så sa han att han precis hade bytt pump! |
|
|
Topplockspackningen?? På min E28 pajade vattenpumpen och kylvattnet rann ut under långkörning så bilfan hann koka. Den blev sig aldrig lik efter det fastän jag bytte pump. Visade sig senare att packningen gått, toppen spruckit och vridit sig. Sprickan var som tur var så liten att det höll tätt efter planing och ny topppackning. Tidigare ägare kan ju ha råkat ut för nå liknande fast bytt pump och sålt snarast möjligt. hur går den på tomgång? svårstartad? vatten i oljan? olja i vattnet? |
|
|
Viskokopplingen på kylfläkten har du kollat den? mvh BLJ |
|
|
de konstiga är ju att jag har kört ca 60 problemfria mil...sen ba rätt som de är så börjar den blir varm! ingen vatten i oljan eller vice versa! |
|
|
Är det när du kör sakta (under 50km/h) eller när du kör fort som motorn går varm? Om den blir varm vid enbart långsam körning så är det troligtvis viskokopplingen. Sitter termostaten åt rätt håll? Känn på kylslangarna som går till kylaren om dom blir riktigt varma. Cirkulerar kylarvattnet när motorn är igång? om inte så är det troligtvis vattenpumpen som har gått. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
alla slangar blir skitvarma...vattnet bubblar i kärlet! termosen är åt rätt håll.. om det cirkulerar vet jag inte riktigt...hur provar man lämpligast det? den blir varm oavsett omm an kör fort eller sakta! fan...mätarn har aldrig varit ÖVER rött..bara i början på det röda fältet! tror ni toppen kan ha gått åt helvete utan att man märker det? |
|
|
Inte så vanligt med trasiga M30 toppar. Men det är enkelt för en verkstad att kontrollera. Dom mäter bara hur mykcet avgaser det är i kylarvattnet. Du kan ju själv försöka lukta i expansionskärlet. Det ska inte lukta avgaser där. Luktar det där så är det med största sannolikhet toppen eller topppackningen som har gått. För att testa om vattenpumpen gör sitt jobb så behöver du bara öppna luftningsskruven ovanpå termostaten och starta motorn. Sprutar det ordentligt då så snurrar åtminstone vattenpumpen. Gör detta när motorn är helt kall. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.