|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har nyligen köpt en E38 (750i, 96:a) som inte hade vinterhjul med i köpet. Beställde därför en uppsättning vinterhjul på en däckfirma, som jag fick igår. Fälgarna jag valde var en hyfsat billig LM-fälg från Tyskland som heter "Dezent B", tyckte de såg riktigt snygga ut för det begränsade priset. Killen på däckfirman sa att dessa fälgar var avsedda för BMW och passade för både 5- och 7-serien, men då jag frågade om man inte då behöver mellanringar för mittnavet på en 7-a sa han att det hade han inte hört om tidigare. Jag hade fått för mig att jag läst nånstand att E38:an har 72mm nav, medan 5-serien har 74mm. Någon som vet om detta är rätt? Om så, behöver jag inte då lägga i mellanringar? Eftersom däckkillen var så oförstående - var kan man få tag i sådana? Sedan undrar jag om någon vet om man kan få tag i mittnavkapslar för dessa fälgar med BMW emblem på i Sverige? Diametern är 64.5mm, och jag har hittat självhäftande sådana på bavauto i USA men skulle gärna vilja hitta någon på närmare håll. Har någon testat sådana här "klisteremblem", ser det för djäkligt ut eller är det helt OK? Sitter de kvar efter en vinter? Mvh. /Kjell | |
|
Hej och välkommen till Power. Det där med ringarna är precis som du säger, fast tvärt om. E38/39 passar på E34/32 MED centreringsringar. Om du köpt fälgar som ska passa E38 så är det säkert inga problem. Emblem hittar du på BMW för typ 30:-/st. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
"Allt" om BMW fälgar och dess kompabilitet hittar du här: Länk Lycka till |
|
|
Tack för infon! Jag var nere i källaren och mätte på fälgarna, och hålet var 74mm så då skall det passa :-) Det får bli däcksbyte till helgen, för nu börjar det bli kallt och imorgon kan det nog komma en skvätt snö här i Göteborg. Jag utgick från att BMW själva inte sålde emblem för att undvika budgetgubbar som mig som vill få piratfälgar att se original ut? Men då skall jag titta in där och fråga. Mvh. /Kjell |
|
|
STOPP! E38:an har navdiameter 72,5, alltså behöver du centreringsringar till dina fälgar. Micke: Har du åkt på en ispropp idag, du brukar ju ha koll på detta? ;-) Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Ras.mus |
Ja, det är bara E39 som har större navhål!! |
|
Snarare tillfällig sinnesförvirring. :-) Iaf nu när jag kom ut till bilen och skulle åka hem från jobbet, IS på rutorna!! BRRRRR Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Yepp, det är som Erikw skriver. Ska du ha fälgar från en femma på din sjua så måste du ha centreringsringar emellan. Ringar brukar finnas på dom flesta gummiverkstäder och kostar inte många kronor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.