AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
425

strålkastar torkare e28

Stenmark
Skall man ta bort eller behålla strålkastar torkarna på e28:an?
Jag har sett att många tar bort dem...men varför?

Går de sönder ofta eller är det en utseende fråga?

En av mina är trasig och undrar om man skall åtgärda eller ta bort dem istället.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej du!En del tar nog bort dem pga utseendet,snygga är de ju inte när dem stannar mitt på glaset emellanåt!Torkarmotorerna brukar kärva.Jag har hört att de skall gå att "smörja upp" men jag har inte kollat detta närmare.Om just du skall ta bort dessa känner du själv,besiktningen säger vad jag vet ingenting om det i alla fall..Jag känner mig tvungen att också skriva att "säkerheten" blir förstås lidande med icke fungerande torkare.mvh janne
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Orsaken till att många plockar bort dem är just besiktningen. Finns dom där ska dom fungera, annars blir det ombesiktning.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående anmärkningar på besiktningen,jag har haft E28 sedan 89 o har haft trilskande torkare då och då men ej fått någon bock på dem av ASB,men jag har väl haft "tur" då kanske.Men stente har säkert rätt i sakfrågan.mvh janne
Stenmark
Stente: jag besiktade idag ua med ena trasig
Stephan E
Det går oftast att fixa dem genom smörjning, har gjort det
på en E30 det är axeln ut som oftast fastnar i det långa röret.
Sen beror det väl på hur länge de stått still, vad jag minns var
det mesta jobbet att få skrotet att släppa från styrningen efter
en vinter. Löstes dock med 5.56

Jag tröttnade dock och plockade bort dem efter ett tag, det
som förvånade mig var att lyktorna höll sig relativt rena
ändå.

-Stephan
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Jag har plockat bort mina torkararmarna eftersom de krånglade och eftersom det är snyggare utan. Jag brukar också koppla ur spolarmotorn genom att helt enkelt dra ut stiftet till kontakten. När det är som skitigast nu på vintern kopplar jag dock in den igen och får på så sätt åtminstone lite reningseffekt...

Mvh
/Pewe
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Mina funkade inte heller...Sen är dom ruskigt fula!
Bilen får en mer "clean" look utan torkarna samt med svartlackade kromringar runt lysena. Min personliga uppfattning...

///Tomas
528i -86
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
I sverige finns nu inte någon lag på att ha strålkastar tårkare.Sen får bilprovningen säga vad dom vill!!Själv kör jag utan och som Tomas skrev med svarta kromringar då jag även tog bort dom små plastknopparna som sitter på ringen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.