AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.978

Hur alvarlig är en brusten fjäder?

På besiktning fick jag

Bra att veta: Brusten fjäder bak

Dvs bilen vart inte undekänd pga av detta.
Hur allvarligt är det med den brustna fjäder är det något som bör åtgärdas genast?
Om de behövs bytas så antar jag att man bör byta på båda sidorna. Nån som har prisuppgifter på vad det kan kosta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sådan anmärkning måste väl varit en 2:a!?

Dvs. du får inte köra med bilen innan den är reparerad...

Lite beroende på hur fjädern har gått av kan det givetvis vara mer eller mindre allvarligt.

I värsta fall kan del av fjädern skära hål på däcket (hände en kompis till mig...iofs på en gammal opel och ett främre fjäderben)

Om bilen fjädrar ur helt, finns det även risk för att delarna av fjädern lossnar helt och ramlar ur.

Men det är som sagt svårt att veta utan att ha sett hur/var fjädern har gått av.

I vilket fall påverkar det väghållningen på bilen!

Jag skulle råda dig att åtgärda den brustna fjädern omedelbart.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...det är väl aldrig fel att byta den så fort som möjligt,men jag fick likadant påpekande förra året vet ej hur länge fjädern varit av(sista varvet) men jag märkte redan några månader före besiktningen att höger bak var en smula lägre.
Såg inte att fjädern var av vid mina okulärbesiktningar då...

Fick inte heller en "tvåa" pga det,bara ett "bra att veta" också....konstigt nog tyckte jag.

Är väl inget akut om sista varvet bak är av,värre med framfjädrarnas kondition antar jag.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Och ja...byt på bägge sidorna då...

Kostnaden?,well beror på hur avancerad bakvagn du har.
En par "normala" fjädrar kostar inte så väldigt mycket.
Är arbetskostnaden som kan "sticka iväg" om du inte gör detta själv.
Beror som sagt också på vilken bil du menar...

Mvh Janne.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag köpte min 323Ci för ett år sen var den helt nybesiktigad, när jag sedan efter ett par veckor bytte till vinterdäck såg vi att bägge fjädrarna bak var av, så tydligen är det inte så lätt att upptäcka alla gånger. Nu fck jag dom bytta på garantin, så det löste sig bra för mig ändå.

BMW CS #5206
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Få brusten fjäder finns både tvåa, trea och "bra att veta" som anmärkning. Tvåan används när fjäderbrottet bedöms påverka trafiksäkerheten i påtaglig utsträckning, och noteringen när det inte gör det. Det vanligaste är att sista varvet på fjädern bryts loss från resten av fjädern, men att fjädern ändå ligger säkert i sitt läge. I detta fallet räcker en "bra att veta" gott.
I det fall fjädern bedöms kunna komma ur läge och orsaka funktionsbortfall eller det föreligger en haveririsk bedöms det med en två eller trea...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
är du slö och oseriös kan du svetsa den på plats och slipa till det lite med lite rostskyddsmassa på, fungerar utmärkt :-) jag gjorde så innan jag orkade byta "rubb och stubb"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är man slö och oseriös låter man den bara vara som den är till man har tid/lust/råd att byta.
Att svetsa på fjädern är bara dumt...

Jeppe

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Svetsa en fjäder? Det kommer aldrig att hålla.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bes min gama 323 med två brustna fjädrar bak.. gick igenom =)
bara undrar hur man kan va så dum att man över huvudtaget diskuterar om den skall bytas och alternativa lagningar på fjädern, det är ju en säkerhetsdetalj, och har den gått av var den slut för längesen.
Dvs du har haft kass väghållning alldeles för länge!

calle1983
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
svetsade min fjäder på 323an, det höll tills jag bytte fjädrar + dämpare (halvår), skulle säkerligen kunna ha hållit i flera år, visst är det dumt men det är kul att se hur mycket som går att laga med vilka medel som helst.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
FRIFART: Visst, den skulle säkert kunna hålla flera år, men den skulle också kunnat gå i bitar efter 200 meter. Det är en ganska dum grej att chansa med...

Jag har sett när en fjäder som blivit felhärdad (den var kortad och ändarna värmda och ihoptryckta för att likna originalutförandet) brustit. Vid en hopfjädring gick fjädern i småbitar vilket föranledde att hjulet gick rätt upp i hjulhuset och det blev tvärnit. Hade killen kört fortare än de ca 30km/h han höll hade det kunnat sluta mycket illa...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.