AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.501

Framsystem E46: passar 6,5"?

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Hej!

Har en BMW 328i Touring årsmodell 2000 (E46) med orginal Business cd. Som jag förstår så är det två-vägs 5,25" framsystem som sitter i bilen i dag, det jag undrar är om det är mycket "bök" för att montera ett 6,5 tums framsystem i stället tex. Dls MS6 alternativt ett DLS Reference R6A. Skulle något av de passa att montera?

Vilket av systemen är det bästa?

Mvh
/Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Svårt att säga. Originalhålet i dörren är lite större än 5,25", men ändå inte 6,5" stort. Det är inte otänkbart att det kan gå med en lämpligt konstruerad adapter.
Om det är bra med 6,5" i dörren är en annan femma. Ett av skälen till att välja 6,5" är ju att det kan gå att spela djupare bas, men du lär få styva upp dörrsidan om du har tänkt göra det, annars blir det nog mest illaljudande bas. Å andra sidan kan man ju med rätta hävda att dörrsidan bör styvas upp med 5,25" också, samt att det ju krävs en adapter för den storleken med. Det sistnämnda vet jag att det fungerar dock.
Vet inte om det blev så mycket klokare av detta, men något ger det kanske.
Själv har jag Amega Q-Comp 50 (5,25") i dörrarna och de klarar att spela tillräckligt för att missljud i dörrsidan skall störa.
Dy
370
Dyngrak
Hmm, det var alltså inte så lätt som jag trodde... tyvärr brukar det ju vara på det viset : )

//Fredrik
Hej,

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter då jag precis själv bytt ljud i min E46:a (Coupé förvisso, men det kanske är samma framsystem iaf).

Jag monterade DLS MS5 fram då butiken som installerade åt mig rekommenderade 5,25" fram. Dessa passar med en adapter utan att behöva modifiera dörrarna. Att kunna återställa bilen till originalskick var ett krav från mig. De svarade då jag frågade om 6,5" att då var de tvungna att modifiera för att de skulle få plats. Mitt förtroende för butiken är stor då de har stor erfarenhet utav just installationer i BMW. Dock har jag läst på amerikanska forum att 6,5" skall passa. Om man skall tro på det vet jag inte.

Är nöjd med 5,25" även fast det är klart att det inte är något riktigt bastryck i dem. Jag har dock en baslåda för att kompensera för det.

Kan återkomma med mer kommentarer om lyssningsintryck senare då jag precis fått grejorna installerade och inte hunnit lyssna speciellt mycket.

Lycka till!

Mvh
Mikael
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
6,5" passar inte utan att man modifierar insidan av dörrsidan (det sitter en fästpinne med ett clips i vägen jämte högtalarhålet som måste bearbetas för att 6,5" skall få plats).

Originalmåtten är ungefär 6", vilket inte är en standardstorlek.
Dock har vissa högtalartillverkare specialanpassade bas/mellanregisterelement. Bland annat har den italienska tillverkaren Impact en sådan högtalare i sitt sortiment.

5,25" kan med lätthet anpassas till uttaget med en adapter som är anpassad till E46 (dessa har de flesta högtalartillverkare i sitt sortiment).

Det stora problemet utöver högtalarna i E46, är huvudenhetens crappiga ljud!
Extra slutsteg och nya framhögtalare är nog ett måste om man har något sånär höga ljudkrav...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Dy
370
Dyngrak
Tack för infon!

Det känns som om jag kommer att satsa på ett 5,25 tums framsystem, sen är jag lite fundersam om jag skall införskaffa ett 2-kanals eller ett 4-kanals slutsteg... är inte ute efter något värsting ljud utan vill endast uppdatera det befinliga som är hyffsat kasst. Tänkte köra med en 8 tums aktiv baslåda. Om jag köper ett 2-kanals framsystem måste jag väl nöja mig med att uppdatera framsystemet och inte baksystemet också, men frågan är då om det finns någon större anledning att byta baksystemet, vad tycker ni?

Vad sitter det egentligen för högtalare i baksystemet?

//Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Satsa hellre på ett bra framsystem än på att uppgradera både fram och baksystem. Mitt tips är att använda fadern till att stänga av det befintliga skrotet i bak.
Köper du ett fyrkanalsteg har du möjlighet att driva framsystemet med två kanaler, samt ofta kunna bryggkoppla de två andra kanalerna för att driva en sub. Det är en fördel om det finns lågpassfilter på två av kanalerna på slutsteget, vilka kan ställas kring 80 Hz t ex. Därigenom avlastar du framsystemet och dörrsidan, vilken gärna svänger med (eller mot) högtalaren.
Dy
370
Dyngrak
Aha, det låter smart : )

Men vad är det för typ av högtalare som sitter orginal monterade i baksystemet?

//Fredrik
Jag gjorde liknande det Nockenwelle rekommenderar. Har ett 3 kanalsslutsteg som driver framsystem samt baslåda. Bakhögtalarna i hatthyllan har jag med faderns hjälp sänkt. Dessa drivs som tidigare av originalradions förstärkare (som är kass). Förstärkaren har ett variabelt högpassfilter för att ta bort lite av basen från framhögtalarna.

/mikael
No
5.161
Nockenwelle
Kyhlan, det låter som en vettig uppgradering, som inte behöver kosta för mycket eller inte medföra särskilt mycket jobb.
Bakhögtalarna kan ju vara kvar för de sällsynta tillfällen då det sitter någon i baksätet som vill höra.
Dy
370
Dyngrak
Funderar på nedanstående lösning, meddela gärna vad ni tycker om mina funderingar, tanken är att ljuduppdateringen inte skall kosta speciellt mycket utan vara ett budget alternativ.

1) Byta framsystemet, till endera ett DLS C5 (1100 kr nytt), alternativt ett begagnat Infinity 5000CS - Reference 5,25" kit system (1300 kr) eller ett begagnat MB Quart RCE 5,25" (1700 kr)

2) Montera ett slutsteg som får driva framsystemet, förmodeligen ett begagnat (1200 kr) DLS Reference 100A

3) Sätta in en aktiv baslåda, har hittat en begagnad (anv. 2 mån) MDS 8" (se länk: Länk

Några synpunkter, vad tror ni om baslådan, är den bara "skit" eller? Priset för den är typ 800 kr, vill helst inte betala mer kosing och jag är inte i behov av något värsting "disko-dunk" utan bara få ett lite fylligare ljud som man inte behöver skämmas för : )

Vilket av framsystemen torde vara det bästa alternativet?
Har varit och provlyssnat på DLS C5 och det var helt ok, även fast jag har fått tips här på forumet att satsa på Up5, med de är för dyra för mig att köpa nya och har inte hittat någon på beg. marknaden.

Tacksam för synpunkter!

//Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Låter som en vettig lösning. Eftersom du har en Touring så blir det inga problem att leda in ljudet i kupén, vilket ger dig stor frihet att välja baslåda.
Dy
370
Dyngrak
Nockenwelle: Du har möjligen inga synpunkter avseende mina alternativ till framsystem?

Är ett Infinity 5000CS - Reference 5,25" kit system ett bra alt. t.o.m bättre än ett DLS C5?

//Fredrik
No
5.161
Nockenwelle
Nej det har jag inte, har inte lyssnat på något av systemen.
När jag beställde framsystem valde jag mellan DLS PS5 och MS5. Valde slutligen MS5:orna då de har samma diskant (UP1C) som Ultimate UP5 som har fått bättre kritik än den enklare diskant PS5:orna har. C5:orna verkar ha en diskant i samma serie som PS5:orna (T20 resp. T25). Reference R5A har också T25 diskanten som enligt vissa är "lite vass". Ta dock inte mitt ord på detta. Det som underlättade valet mellan modellerna var att mellanskillnaden till slut blev väldigt liten. Kändes som att det inte var läge att snåla på en av systemets viktigaste komponenter då.

Infinity brukar vara välljudande högtalare (fast det är ju väldigt subjektivt såklart!) så en högtalare ur deras Reference serie är säkerligen bra. Tänk på vilken musiksmak du har, en del högtalare passar bättre för viss musik än andra. Detta påverkar mer än vad man tror, tänk på Cerwin Vega!
/Mikael
Dy
370
Dyngrak
Kyhlan: Tack för det utförliga svaret, känns som om man kommer att bli lite insatt i steroproblematiken innan köpes är gjort ; )

Hur mycket kostar MS5 samt PS5 systemen?

Det där med slutsteg är ju inte heller någon "dans på rosor" direkt...

Nedanstpende alternativ väljer jag för närvarande mellan, vilket är det bästa:

1) NXS N4600 X2 (4x150w), 4-kanals
Begagnat, pris: 1100 kr

2) Legacy LA670 (4x125w), 4-kanals
Begagnat, pris 1500 kr

2) DLS Reference 100A, 2-kanals
Begagnat, pris: 1100 kr

3) Magnat Traxx 660 (2X300w) 2-kanals
Nytt, pris (privat) 1200 kr

Kommer att köra en aktiv 8" baslåda, så det är i första hand endast framsystemet som skall kopplas till steget, men jag fundrar på om det kanske inte är bäst att köpa ett 4-kanals på en gång så man slipper uppdatera sedan, eller är det "overkill" att ha ett 4-kanals steg om man endast kommer att koppla på ett 5,25" framsystem?

Hur är det egentligen med högnivå och lågnivå på slutegen, bör man endast fokusera på steg som har både och eller kan man köra på ett steg som har lågnivå och sedan koppla om via en adapeter så att det även funkar med stereon som endast har högnivå?

//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.