AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
680

520 Touring 1998

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Är spekulant på en 520 Touring -98. Svensksåld, 10500 mil, fullservad på BMW. Manuell. Ganska klent utrustad, dock med bl.a. Multiratt, Farthållare, Dator, Regnsensor, Stereo, Klima.
Begärt pris är 119000. Bilen har enligt VV haft 7 ägare.

Vad anser ni om priset 119000?

Spontant dyrt.

/Simon
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Tack för svar!
Tycker också att priset ligger lite i överkant. Borde ligga kring 100000, eller hur?
Dock är bilen fin och väldokumenterad. Trots klen motor och utrustning kan jag tänka mig att köpa bilen - fast till rätt pris.

li
1.959
liste
535i -89
Sju ägare säger du - hur många verkliga brukare har bilen haft?

Historiken kan ju se ut på lite olika sätt.
T ex:
1. BMW Sverige
2. Lokal återförsäljare
3. Finansbolag
4. Första riktiga ägaren/brukaren
5. Lokal återförsäljare
6. Andra riktiga ägaren/brukaren
7. Lokal återförsäljare
eller
1. Lokal återförsäljare
2. Första riktiga ägaren/brukaren
3. Andra riktiga ägaren/brukaren
4. Tredje riktiga ägaren/brukaren
5. Fjärde riktiga ägaren/brukaren
6. Femte riktiga ägaren/brukaren
7. Sjätte riktiga ägaren/brukaren

Skulle vilja påstå att det skiljer en hel del i värde beroende på hur ägarhistoriken ser ut. I extremfall till extremfall anser jag att priset pendlar mellan 80 och 120.000 kr.

Normalt sett är dock 119.000 kr lite för mycket. Om den har rätt färgkombination, alla fälgar och däck är i mycket bra skick (däcken ska gå MINST två fulla säsonger till), bilen helt saknar rost och större repor, allt funkar som det ska samt att historiken (och då givetvis även servicen) ser bra ut tycker jag som köpare att 105.000 känns helt lagom. Är bilen schysst får du en kalasvagn för pengarna!

Tips: Kolla om det finns rost i nederkant på bakluckan. Runt BMW-märket på luckan är också rätt vanligt rostställe.
Nej nej nej glöm 520n, 150 hk gör inte E39an rättvisa ( speciellt inte en 520iA..) samma pengar (eller kanske 10 000 till) ger en bra 523/528 i stället...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
liste: tack för ditt svar och för värdefulla tips!
Sju ägare enligt vägverket borde rimligen innebära tre brukare. Bilen är Montrealblå metallic, har 16" ekerfälgar (540:ns). Ser fin ut i lacken, men har en del skavanker i lastutrymmet - repor och hack, bl.a. på baksidan av bakre nackstöden. Inte kul för en pedant... Klädseln är grå plysch. Bilen saknar vinterdäck.

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Gasar-Magnus: Är helt på det klara med att 520 är trött. Dock är mina "gasar-dagar" över temporärt, då bilen skall rymma både bebis, barnstol och barnvagn. Kompisar och kollegor rekommenderar allt från Focus till V70. Vill dock ha BMW. Trots klen motor finns väl kvalitet, körglädje, design och känsla där? Har också uppfattningen att 520 som begagnad kan ha körts lugnare. Är jag fel ute?

li
1.959
liste
535i -89
Nordhem - du är helt rätt ute! Som "tråkig" familjekombi räcker 520:n bra. Känslan och kvaliteten finns där, om än inte lika påtagligt som i en bättre utrustad och motoriserad bil. Och jämfört med Ford Focus och Volvo V70 så är valet helrätt! :)
Samma läge här MEN faktum kvarstår: skillnaden mellan 520 och 523 är BETYDLIGT större än skillnaden mellan 523 och 528 ( skall det vara 520så skall det vara med 2,2 liters 170hk motorn)
Provade 520iAT men sågade den snabbt till förmån för 523iAT som räcker till mina sportabitioner som nybliven famlijefar
Sen är det ju ofta mera utrustning i 523/528or (t.ex. nivåreglering som std i 528..)

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Gasar-Magnus: Det är klart att jag skulle föredra en 523. Har dock inte hittat något bra exemplar till rätt pengar. Är du annars nöjd med din 523?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Risk finns nu för att mitt snack blir en smula "entusiastliknande" MEN >>En sak har jag lärt mig med årens lopp...Köp bara en bil som du skulle stå ut med ett längre tag.

Även om nu bilen skulle "rasa" (nåja) så blir man inte less för den sakens skull utan arbetar för att få den i skick igen...trots problemen som man ev skulle få med nyförvärvet...någon dag.

Tycker det bara är trist att endast köpa en "bruksbil" som man varken bryr sig om att tvätta/servas dåligt pga det kanske/inga riktiga "vibbar" heller vid körning...Oj,vad less jag skulle bli då..Iofs inte sagt att en E39 520 skulle vara trist men "missförstå" mig rätt nu :))

Jag rekommenderar att prova dem större sexorna...Men det är klart att mest troligt så är en 520 billigare i slutändan pga ev lägre försäkring,säkerligen en fin bil trots den eventuellt lite segare motorbestyckningen.
Men tänk på att en 523:a eller för all del 528 är en roligare bil än 520 med i stort sett likadana inköpspriser och servicekostnader+ bensinkostnader(skiljer ev lite i försäkring men det är ju lätt att kontrollera).

Men kontentan av vad jag skrivit nu är att man ska köpa en bil för att man VILL HA den inte för att man TROR att det skulle bli lite billigare och man i slutändan inte är helt nöjd ändå kanske vilket skulle vara tråkigt..

Mvh Janne.
Som tidigare ägare till en E34 530 V8 med 218 hk upplevder jag 523s prestanda som fullt acceptabla trots 48hk mindre, 520iA däremot gav mig känslan av seg undermotoriserad bil som kräver att man gasar mer än nödvändigt för att hålla jämna steg med övrig trafik, skulle tro helt utan belägg att 520iA är törstigare i stan än 523iA

(tilläggas skall även att den 528iA jag kört var en besvikelse; jag trodde den skull egå så mycket bättre än min 523 men jag upplevde skillnaden som tämligen mariginell....)

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Janne T: Jag är helt inne på din linje. Bilägandet blir en större glädje om man kör en bil som man verkligen trivs med. Till att börja med är det ju därför man väljer BMW och hänger på forumet. Detta har för mig varit i fokus fram tills nu när första familjebilen skall handlas. Jag har umgåtts med tanken att kombinera bilglädje med lite "förnuft" och till en rimlig kostnad. Därför har jag sneglat på 520.

Men efter att ha fått värdefulla inlägg nu här på forumet lutar det nog faktiskt åt en 523 med den utrustning jag vill ha. Problemet är dock lite grann att man hela tiden "uppgraderar" sina krav. Till slut hamnar man väl på en prislapp hamnar långt över vad man tänkt sig, men det priset kanske man får betala för sitt bilintresse...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja du "Nordhem"...bilintresset är en stor belastning ;)
Jag tror dock att du skulle bli mera nöjd med en 523:a än med 520:a i slutändan.

Jag med tre ungar och två as till 80-talsbilar vet hur det kan bli när allas intressen "kolliderar" med mina bilval :)

Har heller inga andra bilar än dessa två BMW's av något(host) äldre datum :)
Så det vill till att dem rullar...dagligen.
Blir nu lite skruvande men jag trivs ändå :)))

Jag blir tvungen att ha så gamla bilar rättare sagt för att det andra också ska gå runt...tunga val man gör :)

Mvh Janne.
Lite snabba tips som spontant verkar ligga bra i pris och i din närhet, åk och prova vetja!!

Länk
Länk
Länk

No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Har för övrigt kollat upp försäkringskostnad. Det skiljer ca 1000 kr mellan 520 och 528. Var helt inne på att det skulle skilja massor. Så nu har mitt perspektiv definitivt breddats!
Tack för bra input!
No
62
Nordhem
330i -03
Volvo XC90 -14
Alfa Romeo 156 -01
Toyota Aygo -06
Gasar-Magnus: stort tack för tipsen! Blir till att ta en runda i helgen. Törs man ge sig på 16'-milaren?
Det gör man säkert MEN ofta är det bättre andrahandsvärde med en bil med mera utrustning än en bil av nyare modell men med flera mil..

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
jag har precis bytt från 520 -97 till 523 Touring -98, och det är rejäl skillnad måste jag säga. Visst rör det endast om +20Hk till
523:an, men körbarheten (vridmoment) är avsevärt bättre i 523.
520 är som att köra 125:a, måste växla hela tiden, annars händer ingenting. Kraften på låga varv är i princip obefintlig. Kan bara tänkta mig hur det blir med automatlåda också. mitt tips: skippa 520 försök hitta en 523 istället, det kryllar ju av dessa också.

/Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.