|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Snälla nån...en bekant har haft ca 10 st de VOLVO 740 el 760, alla låg på 1.5 liter stadskörning, ingen som klagade då inte... | |
andha45 |
De snålaste bilar familjen ägt var: 320i-84, 740 GL-88, båda drog 1 l/mil i stan och aldrig över 1,1 (ang. Volvo 740). Nåväl, ang. det att BMW sopar testbanan noggrant före test: nya 545i skall dra 0,77 på landsväg enl. BMW. Ingen testare har kommit under 0,95 i någon typ av körning. I ty ams testrunda (mkt lugn varierad landsvägskörning) ca 0,95. Man undrar hur man ska kunna komma ner i 0,77... |
|
Min Range Rover drar minst 1.8 l/mil, så om jag lyckas köra min nyinköpta 750 under 1,5 så är jag jätte nöjd. Fast nu får mina BMW vila över vintern. |
|
V12 LeMans |
Geson : När jag ägde din bil så tog den ca 1.3 l/milen , mest landsvägskörning med "lite" råge på hastigheten , ;-) . Med tanke på en 13år gammal 2 tons-bil , 5 litersmotor och 300hk , så kan väl inte klaga på förbrukningen . Härligast är acc. i uppförsluten , typ norrsida på Hallandsåsen och färd söderut , ;-) , där är det inte många som hänger med "loket" .(och sportläge i förstås) |
|
När jag körde hem den från Halmstad i Lördags visade mätaren på drygt litern. Ska ju dra 1,39 enligt boken. Om det ändå var vår. Vill inte köra med den i saltslasket. |
|
andha45 |
Lassieman: låter du den gå på tomgång för att vara snäll mot den eller för att det är skönare att sätta sig i en varm bil? Ingen motorvärmare i världen kan ersätta bilens egen värme. Min f d chef brukade starta bilen, sedan äta frukost o säga hej till familjen, sedan åka. Skönt för honom o synd för miljön. |
|
"andha45" din ex. chef låter som en riktig idiot ... Tankade igår och fick då fram 1,86L/mil (då med lite mer kö körning än vanligt) . 45,12Mil på 83,76L bensin ;-/ ///MVH TONY |
|
andha45 |
idiot tycker jag var till att ta i, han gjorde nog inte av med mer bensin än om han haft en 750 =) Men visst är det lite onödigt, dessutom tror jag int e20 min på tomgång är bra för motorn (säkert inte hela världen heller). |
|
andha45, har jag missat något eller är det inte kupévärme man främst använder till att värma kupén i bilen? Dessutom blir motorn varm först vid belastning. Iofs kan man väl stå på tomgång i 20min och få upp lite värme. /Simon |
|
andha45 |
simon_en; jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Om du menar att han borde ha använt en kupévärmare har du rätt. Men efter 20-25 min på tomgång är bilen vid -10 hyfsat genomvarm och man slipper rutskrapning och kall bak. (jag har testat...) |
Paap Reeder |
phiber! Håller helt och fullt med du. MVH /// Paap R |
andha45 |
kan ni vara vänliga och förklara varför den som låter motorn gå på tomgång är en idiot =) |
|
Jag låter min 530 (v8) gå på tomgång några minuter innan jag kör och ställer mig i kön till bilfärjan till fastlandet. Vill låta motor och växellåda få vakna i lugn och ro. (Önskvärt vore en bensinvärmare i nästa bil.) Och de som eventuellt tycker att jag är en idiot kan ju fundera på vad minst tre kallstarter varje morgon skulle göra för miljön. Att jag och de som åker med mig till stan får en varm kupe att sitta i när vi sitter i färjekön och på färjan är ju sedan ett stort plus. När jag fått sålt min 530 kommer jag kanske att köpa en 750 e38 med bensinvärmare. Fast jag undrar hur mycket mer den drar. Det känns lite spännande... Eller jobbigt, beroende på. Förr, innan förnuftet var utvecklat och innan alla sabla rodeller, farthinder, otroliga fyrvägsstoppskorsningar(!) hade kommit till, då var det roligt att köra bil. (e30 på tvären.) Nu vill jag åtminstonde åka sjönt... |
|
|
"andha45" om du menar allvar att du inte förstår så kan du läsa lite här ex: Länk Länk Länk ///MVH TONY |
|
andha45 |
Klart jag förstår men jag började ju med att kommentera Lassieman som också står på tomgång men fem min och då var det ingen som reagerade. Dessutom: folk i allmänhet kanske inte känner till dessa miljöeffekter och 750-ägare är nog inte de som har lättast att övertyga dem. Sen tycker jag allmänt att det är otrevligt att kalla folk för idioter speciellt när man kommenterar ett beteende som andra på tråden ägnar sig åt (tomgångskörning). |
|
Jag vet endast en person som kör bilen varm på tomgång och det är en på kvarteret. Jag förstår att man inte vill sätta sig i en kall bil, men om man kör bilen blir det varm på någon minut vid -10, om den står på tomgång så tar det säkert 20min innen man uppnått driftstemperatur. Vilket som sliter mest på motorn talar väl sitt tydliga språk. Sen har jag läst här på AP att tex. Audis 2,5tdi har för lågt oljetryck på tomgång vilket sliter ner kammen.... Här i Norrbotten är det ju totalt vansinne att sitta på tomgång 50tim per år vilket det i pricnip skulle bli om man inte hade motorvärmare och vägrade sätta sig i en kall bil. |
|
320-325 |
visst är det skönt att sätta sej i en varm bil... MEN hur bra det är sen för motorn eller miljö det kanman ju nästan räkna ut.tänk om alla gjorde så.. men nu när ni snackar om det så blev man lite sugen på att göra så. oljetrycket är oftast mkt högt när man startar en kall motor. har en oljetrycksmätare på supran o den visar 4kg vid tomgång när den är kall men sen när den är´varm så ligger den på cirka 1kg till 1,5kg på tomgång då. MVH johannes Supra MKIII |
andha45 |
jaken: är det inte så att en del i Norrbotten låter sin bli stå och gå när de t ex går in i en affär? Då redan med driftsvarm bil förstås. För ett par år sen var jag i Vilhelmina och där var det minsann en och annan bil som stod på tomgång medan ägaren gick och handlade... |
|
Motorn är helt klart mer vaken då jag har låtit den varit igång ett par minuter på tomgång. Växellådan växlar bättre. Varmluften strömmar på rutorna som töar. Skinnet har dock inte hunnit blivit varmt. 90% av alla som står och väntar på färjan har motorn igång vid minusgrader. Men får jag bara sålt bilen så lovar jag att köpa en e38 med webastovärmare... Och jag lusläser trådarna om hur man kopplar den till motorn. |
|
andha45 |
Den person jag refererade till tidigare gjorde så enbart av bekvämlighetsskäl. Tror inte han tänkte på miljön. Det finns en och annan bilpedant som låter motorn värmas upp innan man kör iväg, med omtanke om motorn. Men effekten blir den motsatta... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.