|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
hur mycke dricker en 750, alltså v12 ?? 540 | |
|
Hej Fami Jag har en E38 och har haft flera E32. Båda modellerna går att köra under en liter milen på landsväg. Då krävs att man är mycket lätt på foten och håller runt 90km/h. Min E38 ligger vid blandad körning på 1,3-1,4 vilket är cirka decilitern snålare än mina E32. Ju fortare du kör-desto kortare tid utsätts du för risker! |
|
| hej...jag har en e32.mitt lägsta jag fått på landsvägen är 1.06 och den blandade körningen ligger på 1.67 förtillfället i färddatorn | |
|
Hej Fami! Min 728 dricker litern runt blandad körning. Då jag bor inne i stan kör jag sällan på landsväg. dvs förbrukningssnitten ökar markant. Kan bara konstatera att en 750 lär ju dricka som en alkis. Brukar ha en bild framför mig när jag ser en 750 eller en bil med stor motor när den har slangen i tanken och man kör bara runt macken :-) |
|
|
Hej! Min drar litern landsväg och blandad 1.4-1.45 lugn körning Imponerande med tanke på vikt och motor... Min gamla E32:a(735ia-90) drog 0.9-1.0 landsväg och 1.35 blandad. Mvh Jocke W |
|
|
Ca 1,6-1,7.Länk |
|
|
0.91 l/km med farthållaren på ca 100km/h. 1.4 l/km blandad lugn körning... |
|
| ...l/mil ska det naturligtvis vara..hm !? | |
| jepp 1,4 blandad, men min 730 drog 1,3 så det e lika bra att ha en 12.a istället för en sur snik 8.a | |
V12 LeMans |
tamtech : ;-) helt rätt , hehe |
Paap Reeder |
Hej! Kör jag upp en 100-liters tank i stan talar vi om runt 2 lit milen. I a f med 3,91. Med 3,15 kanske jag hamnar ngn decl lägre. Kör man efter ekonomimätaren kan man säkert hamna vid värden runt 0,9 på landsväg. Kör man efter mätmetoden full tank - full tank kan man inte komma under de fabriksnoterade värdena för landsväg med V12:a.... i a f om man skall hålla vanlig trafikrytm d v s. Fabriksspecen anger ju 1,04 på ren landsväg och då kan man vara säker på att BMW kvastsopat testbanan innan för att få så låga värden som möjligt. Finns ingen M70 med 10-15000 mil på mätaren som kan fungera under litern vid en riktig kalibrerad mätning. Resten är önsketänkanden. MVH /// Paap R |
|
Min 750 -92 med 23000mil på mätaren drar 1,25 blandad körning (mest landsväg, 2mil till jobbet). Inte farligt om man jämför med min Trans Am som tog ungefär lika, (eller lite andra roliga bilar jag har). Men mer än min Saab 9000T -87 som klarade sig på 0,85 för samma körning (den hade ändå en bit över 200 hästar, laddade lite över 1,2 bar) På landsväg är det däckbredd och bilens vikt som är ganska avgörande, och utväxling förstås. /Mats J |
|
|
Jag gjorde ett helt ovetenskapligt test då jag var nyfiken på hur mycket den drar vid lugn landsvägskörning. Hade full tank, körde 62 km (älmhult-växjö ca)och tankade, fick då i ganska exakt 5,7 liter. Farthållaren hade jag på ca 100km/h, gjorde en omkörning medelst kickdown...tycker det var helt OK. Om bilen sen tar 1,3 eller 1,6 eller för all del 2 liter/mil spelar inte någon roll när man åker med en så otroligt härlig motor...tycker jag :) |
|
|
Jag håller med Paap Reeder. Jag tror inte att man i praktiken kan köra en 750 med 10-12 år och 20.000 mil på mätaren under litern. Min 3 st exemplar har tagit strax över litern på landsväg 100 km/h och sedan har förbrukningen följt hastigheten. 120 km/h= 1.2, 140= 1.4, 180 km/h = 1.8 osv. Min färddator visar 15.1/100 km de senaste 800 milen. I stan/tätort/korta sträckor över ca 2.0-2.5 liter/mil. BMW CS #5139 |
|
|
Det låter som att jag får skjuta upp 750 köpet tills jag har lite närmare till jobbet. Men nån dag ska jag köpa en! //Magnus |
|
|
Liter Mil fbr. 85,53 50,88 1,68 87,18 55,21 1,58 81,24 46,78 1,74 84,54 48,75 1,73 Här kommer siffror från min bil 750 E32:a 29tmil Kör 5 mil blandad varje dag till jobbet t&r , sedan är det mest landsväg som gäller . Min tanke om varför förbrukningen har gått upp , är att det blivit minus grader på morgonen och på kvällen när man ska iväg. ///MVH TONY |
|
Paap Reeder |
phiber! Dina värden köper jag rakt av. MVH /// Paap R |
|
Med 11 vinkeltolvor bakom mig så kan jag säga att körande under litern är i det snaraste omöjligt. Bästa notering jag haft är 0.99 från väderstad till helsingborg 33mil motorväg i ytterst lugnt tempo 100-110 med 3.4kg tryck i däcken och nyservad..... Blandad körning 1,27 men tjejen pendlar fyra mil om dagen och lite stadskörning. Autobahnkörning 1.36 Detta tycker jag är otroligt bra låg alltså mellan 150-180 hela tiden. Anekdot= Hade den förra taxibilen en volvo v70-00 tdi med 50000mil på mätaren vid lite lugnare autobahnkörning 130-160 så drog den nästan 1,1 liter milen. Ren stadskörning säker 1,5-1,8 liter milen. |
|
|
"Paap reeder" det bör du gör då dom bygger på FAKTA . Instämmer även på vad erik säger ovan att det är näst intill omöjligt att köra under litern/milen ! ///MVH TONY |
|
|
Om man kunde komma under litern,har satt på vinterhjul nu ,drar faktist lite mindre bränsle.Länk |
|
|
Min 750 E38 vill ha 2,4 l/mil. Då har jag tre km till jobbet (stadskörning och jag låter motorn gå på tomgång i fem minuter innan avfärd. Visst gör kylan sitt..*s* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.