AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.891

Bil Vax resultat dåligt 3M, finns bättre produkter?

Sida 2 av 2
ok då få byta produkt då sonax pro eller smartab få det bli då. vilken är bäst av dessa produkter?
det finns massor med bra medel som du kan använda jag kör med lahegas produkter har gjort så i snart 12år,det du behöver är en riktig maskin med riktiga trissor för en grundlig rengöring efter det så rekomenderar jag att du lägger på ett riktigt lackskydd,lahega har ett sådant det heter 37a och 37b det är ett 2komponents lackskydd som håller garanterat i ett år om du tvättar bilen rätt,får du inte till det så kan du ju alltid lämna in bilen till en rekondare det kostar inte så mycket,en polering + ett lackskydd får du för ca 2500kr
ok säljer mekonomen dessa medel eller vart få ja tag på detta?
tror inte det,du kan ringa direkt till lahega nr får du på deras hemsida www.lahega.se
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Autoexperten säljer Lahega.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Autoexperten brukar även ha 3M och Sonax Pro utöver Lahegas proffsortiment. Ibland har de ytterligare proffsmärken...
Dessutom säljer de riktiga polertrissor i olika hårdhetsgrader!
Kostar inte så många kronor men ger stor skillnad. Framförallt gentemot de vita och extremt mjuka trissorna som levereras med Rusta-maskinen...dessa duger enbart att lägga på vax (eller lackförsegling) med!

För de som bor i närheten av Tingsryd i småland, kan jag tipsa om att varuhuset "Börjes" säljer Sonax Pro (vax, vaxpolish och cleaner) för en relativt låg peng.
Har för mig att det var typ 130-140kr för enlitersflaskorna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Även jag använder Lahegas Brightguard 37A + B och är ruskigt nöjd! Jag brukar börja med sonax pro vaxpolish och sen lägga på brightguard. Såhär blankt blir det:

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Dessutom med en bra hållbarhet och en lätt tvättat bil.
Brightguard kostar dock runt 700 kr för båda produkterna.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bra puts wendtan ser ut som min saab visst är det kul och tvätta bilen.
Saab93: Tackar som ödmjukast!
Efter brightguard behandlingen behövs knappt tvätt dock.
De brukar räcka med högtryck vilket är en trevlig bonus.
Jag behövde inte tvättade min bil med svamp förrän 2 mån efter brightguard.

Men visst är det kul och tvätta bilen :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
bustorp
hasso:
Den billiga Rustamaskinen jag refererade till är ungefär lika motorstark o snurrar med exakt samma varvtal som AutoSmarts Cyclo som är en proffsmaskin som bekant. Den funkar enligt min åsikt lika bra (för en amatör) till finpolering/vaxning/försegling då jag provat båda.
Bara för att den är billig behöver den inte vara sämre i funktion. Däremot är livslängden säkert inte lika lång som Cyclon då ex.vis lagrena slits ganska fort o att hållbarheten i skalet inte är densamma då Rustas är i hårdplast. Men för hemmapularen är det så nära proffsmaskin du kan komma utan att äga en Cyclo o det till en mycket vettig peng, eller hur?
Jag tror att man kan köra 3M:s "finpolerings"- o vax-produkter lika bra med Rustas maskin som med Cyclon. Givetvis med rätt trissor men det gäller ju alla maskiner.
Sen håller jag med dig om att till rubbingen, oavsett hur fin den är, skall man använda roterande polermaskin OM man har kunskap o vet vad man gör, annars är det kanske bättre att lämna iväg. Det kan t o m bli billigare :)

Alla kan inte polera, det bara är så, tyvärr.

Ånyo kastar jag ut frågan jag ställde tidigare:

Är det några proffsrekondare/yrkesrekondare här som använder Sonax Proffs-serie eller har den bara fått ett smart "marknadsföringsnamn"?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
sonax har bra produkter men jag själv använder aldrig dom för jag tycker inte att dom duger till och få bästa resultatet,men det där med vad man ska använda för medel är helt individuelt själv kör jag bara med lahegas produkter och en så länge är det ingen kund som har klagat på slutresultatet,polaren som har eget innom bilvård kör helt andra medel som han tycker är dom bästa jag tycker att det han har är skit,så tycker du att det känns ok och att du får en bra yta på bilen så tycker jag att du ska fortsätta med sonax.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sonax professional är egentligen inte avsedda för "vanliga konsumenter" utan de ingår i ett större helhetskoncept med många andra medel och diverse tekniska prylar som tillhandahålls till "proffs".
Så det är mer än ett marknadsföringsknep!
Vet dock inte hur vanligt det är att rekondfirmor använder det i Sverige, verkar vara vanligast med Lahega eller 3M. Kanske är vanligare i Tyskland och nere på kontinenten...

Men ånyo är ingen produkt bra om man inte vet hur man skall använda den och har rätt maskiner och kringutrustning. Att man har rätt trissor är viktigare än många inser...
En hel del amatörer/entusiaster på detta forum har både kunskap, handlag och maskiner för att kunna få bra resultat.
Medelsvensson har nog ingedera...

Jag tycker personligen att Sonax pro är väldigt lättarbetat och det skall väldigt mycket till innan man får flamningstendenser med dessa produkter. Man kan stå i solsken solsken som skugga en varm dag och fortfarande få bra resultat på en blå eller röd bil (som ofta är "problemlacker" när det gäller flamning).

Sedan håller jag med om att det kanske inte blir den där extrema djupglansen med detta vax, men det blir ändå tillräckligt blankt.

Att produkterna är vattenbaserade är en ren bonus! En av flaskorna luktar apelsin! (tror det var vaxet)

Mvh

bustorp
Johan B:
Vet du var kan man läsa om Sonax Professional-serien på nätet?
Jag sökte på Google utan resultat.
Verkar som importören Cifab inte heller har med den på sin hemsida. Vet du eller någon annan var man hittar info om detta?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bustorp, kolla Sonax:s tyska hemsida:
Länk

Sök på "professional" i deras sökfönster så får du upp en del!

Mvh

bustorp
Jag vet inte vad jag gör för fel men på den tyska kommer det inte ett skit o på den engelska kommer det upp 4 svar som alla är ointressanta.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bustorp, det verkar som om de tagit bort informationen om dessa produkter... :o/

Jag har för mig att det var där man kunde läsa lite om dem.
Cifabs och Sonax.se har ingen info på nätet, men under Sonax.se finns proffspodukterna under en "rullgardin"...tyvärr finns det ingen info över produkterna där heller...

Jag rekommenderar att du kontaktar Cifab för mer info!

Mvh

bustorp
Undrar varför.....?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bustorp, troligen finns den informationen att tillgå när man loggat in som "återförsäljare".
Produkterna som du vill ha information är som sagt egentligen inte avsedda för vanliga konsumenter!

Jag vet bara att jag personligen har köpt och testat följande produkter ur professionalsortimentet:
Cleaner
Vaxpolish
Vax

Alla produkter är väldigt lättarbetade och dryga. Resultatet när jag har använt dem på ett antal olika bilar och lacktyper, har alltid varit väldigt bra. Det finns vaxer som blir blankare än detta, men jag har aldrig använt ett vax som är så lättarbetat och i princip aldrig orsakar flamning ens vid svåra förhållanden. (blå och röda lacker vid arbete i solsken på relativt varm lack)
De är vattenbaserade och därmed troligen inte så hälsoskadliga att jobba med.

Literpriset är lägre än för vanliga konsumentvaxer, men de säljs bara i enlitersflaskor. (kan ta ett tag att förbruka om man inte vaxar och polerar ofta).

Jag använder Rustas polermaskin.

Djupare repor får du inte bort med ovanstående medel och maskin som flera redan påpekat! Då behöver du grövre medel och en vanlig roterande trissa, men det är prylar som kan förstöra lacken om du gör fel...jag vågar inte använda en vanlig polermaskin på min bil i alla fall...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.