AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.885

Bil Vax resultat dåligt 3M, finns bättre produkter?

Sida 1 av 2
hej ha vaxat bilen med maskin
trodde 3M skulle va det bästa men det tycker ja inte, bli ingen redig glans o inte så len yta, min polare körde med smartab vax blev klart mycket bättre glans o len som bara den,
ha ni provat 3M o vad tycker ni? något bra vax ni kan reka om man vill ha glansig bra len yta?
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Niklas,

Efter flera år med först Turtle och sedan hela Sonax sortiment, proffs som konsument produkter provade jag Meguiar's i somras och har inte blickat tillbaks sedan dess. Det är USA produkter som fungerar kanon, jag är helnöjd! Jag har bara använt deras proffsprodukter!

Mike
ok vilka säljer dessa produkter då?
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Niklas,

Prova med hemsidan för Sverige, Länk
Meguiars Sverige kan säkert hjälpa dig med att hitta ett försäljningsställe nära dig och även ge goda råd. De har även postorderverksamhet!

Mike
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Prova gärna deras senaste vax, NXT, jag har aldrig haft bättre glans, lyster och hal yta som med detta polymervax. Det är lätt att stryka på och väldigt att putsa bort överflödet. Hållbarheten är bättre än de andra vaxerna jag använt tidigare. Eftersom jag min lack är svartmetallic har jag haft stora problem med flammighet från andra vaxer, inte med NXT. Prova själv och se om det passar dig!
Obs! Om din lack är i behov av rengöring (matt utseende) samt reducering/borttagning av repor så hjälper inte NXT, det finns andra produkter för detta.

Mike
ok det låter mycket bra, funka det vaxet bra om man ska köra med polermaskin?
kan man skicka efter dessa produkter ?
annars vet ja inte hur ja ska få tag på att
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
3M är proffsprodukter som används bla av lackerare och med proffsmaskiner med mycket gott resultat.
Så jag tror inte det är fel på produkten utan handhavandet eller fel maskin.

///MVH Hasso
Länk
ja hade rusta maskinen till detta, men fick inte så bra glansig yta av denna produkt. iså fall är den riktigt svår arbetad
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Håller med Hasso! Oftast beror ett sådant resultat du fått på att du inte fått bort överskottet av vax eller icke optimalt maskinhandhavande. Överskottet kan ibland vara nära omöjligt att få bort om det fått sitta på ett tag. Sk mikrodukar funkar väldigt bra för att få bort överskott, se bara upp med kvaliteten då vissa kan lämna fina repor efter sig.
En god regel är att använda så lite produkt som möjligt så får du mindre att putsa bort sas. Sedan kan ju vissa produkter vara 'tuffare' eller 'enklare' att använda. Personligen tycker jag devisen 'svårt och få bort, bättre skydd' inte stämmer längre tack vare moderna vaxer.

Min ovan rekommendation av Meguiar's är helt privat och jag har inget med Meguiar's att göra.

Mike
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka rondeller användes?

Proffsprodukterna brukar vara ganska lättarbetade generellt och ge bra resultat. (om man använder rätt maskiner och metoder, som Hasso skriver)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Det krävs en roterande proffsmaskin för att få rätt resultat, då kan man enbart köra med3Ms perfect it finrubbingen och få ett färdig högglansig yta, försöker man med en occilerande konsumentmaskin så blir reslutatet matt yta i stället.
Har testat :))

Personligen använder jag Sonax proffsserie som ger ett bra resultat. med occilerande maskin.
Länk

Länk

Men det finns många bra produkter smartabs är en, lahega en annan.
Meguaiers har också väldigt bra produkter.

///MVH Hasso
Länk
Mi
154
MiL
535XD M Touring -13
E39iM Touring -02
Håller med Hasso del II, vissa produkter kräver 'rätt' maskin för att få in tillräckligt med energi för att aktivera produkten!

Mike
min polare körde med smartab med samma maskin han fick dubbelt så bra resultat med samma maskin.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Rustamaskinen är inte avsedd för 3M proffsprodukter helt enkelt.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Så här ser det ut när man polerat med 3Ms finrubbing och rätt maskin.
Länk

///MVH Hasso
Länk
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Detta är resultatet jag fick utav rustas maskin och smartabs mirror image (visserligen ligger det ett lager platinum ovanpå oxå):

Länk
Länk
det ser ju strålande ut hur känns det när du dra handen på lacken? glider som bara den?
vad kan ja ha gjort för fel då? detta låter skumt
bustorp
niklas1:
Har du polerat först eller bara lagt på vax på en icke rengjord yta? Din polare kanske körde med Mirror Image som är kombinerat polish o vax. Det är viktigt att ytan som vaxas är rengjord ordentligt innan annars är det meningslöst både med tanke på resultat o hållbarhet.

Rustamaskinen duger till finpolering ex.cleaner eller polish och till vaxning alt.försegling. Till grövre polering med ex. rubbing,om än aldrig så fin, är den oduglig precis som sagts i tidigare inlägg.
Man kan väl kanske kalla Rustamaskinen en "finpolermaskin"om man ska vara petig.
Till riktig polering duger bara roterande maskiner o gott handlag/rutin för att det ska bli bra.

Sen undrar jag lite om Sonax proffsserie som det har skrivits om ganska flitigt. Är det några proffsrekondare/yrkesrekondare som använder den eller har den bara fått ett smart "marknadsföringsnamn"? Vet själv inget om den då jag inte tittar så ofta på Sonax- o Turtle-hyllorna utan nyttjar annat....

Att den funkar råder det tydligen inget tvivel om men jag trodde att riktiga proffsprodukter inte såldes i detaljhandeln. Jag menar närmsta bildelsnissen alltså....
Det jag menar med proffsmedel är Meguiar, AutoSmart, Lahega, 3M m.fl. Några av dessa säljer visserligen konsumentanpassade produkter men man kan väl inte köpa ett rent "proffspolermedel" i detaljhandeln? Eller har jag så dåligt utbud i min avkrok?

Jag får köpa mitt direkt från resesäljare annars får jag inte tag på det jag vill ha i a f.......

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
först så tog ja 3M polish sen 3M glansvax beteckning 09377
men ni ser ju min bild på länken då är den vaxad, men där blänker den viserligen, men bli inte glansig
bustorp
Prova polarens då så ser du direkt om det är produkten eller maskinen (eller ev.ditt handhavande) som inte funkar.....

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Sonax proffsserie fanns till börja med enbart för rekondare men säljs sedan ett par år i detaljhandeln, skillnaden på mackpolisch är att proffsserien är vattenbaserad för att slippa lösningsmedelslukten och är bättre till blåa, röda lacker som är flammningsbenägna.
Första gången jag handlade Sonax proffs så fick jag beställa på Mekonomen efter samtal med Sonax grossist i Sverige.
3Ms produkter finns även dom hos mekonomen, jag handlade 3M finrubbing på en färgaffär el lackgrossist.Efter tips från min lackerare som använder deras produkter.
Men såg det i våras hos mekonomen i Örebro som var välsorterade på proffsutrustning för polerare.
Jag stog igår och kikade på polermedel hos vår Meca butik och det fanns allt från Lahega, till Autosmarts produkter i Literförpackningar sedan om det är proffs eller ej funderade jag inte över.

Och nu jag tar det IGEN Niklas1, 3Ms produkter går inte att få till med en billig Rustamaskin utan det krävs proffmaskin,med rätt varvtal och handlag rätt proffspolertrissor mm för att få rätt resultat. Man ska ha rätt "färg" grovhet för de olika medlen på polertrissorna mm.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.