|
|
|
|---|---|
|
Har läst följande beskriving (se nedan) på BMW Totals hemsida angående tips inför byte av växelspakslänkage på E30. Se April 2001, E30 Gearshift joint fix: Länk Frågan är om man riskerar att skada flexikopplingen(Hardyskiva)/stödlager/knutkors eller något annat om man gör som beskrivs (skapar utrymme ovanför växellådan genom att sänka växellådan i bakkant utan att ha demonterat främre delen av kardanstången). Någon som vet? | |
|
jag vet bara att om jag skulle göra det så hade jag demonterat avgassystemet och kardanen utan att tveka...blir mer plats! MVH Johan K |
|
| Hmm, ja, det kanske blir lättast att göra så trots allt - även om det tar emot mhy till arbetet. | |
|
Har nu bytt t-korset till växelväljararmen och gummibussningen i framkant på aluminiumramen som håller fast själva växelspaken. Det gick att göra det utan att lyfta ned kardanstången och avgassystemet (är i och för sig en Getrag 240-låda, men det borde gå på 260-lådan också). Det enda som var ganska trixigt var att få loss den stora låssprinten i framkant på aluminiumramen som håller gummibussningen på plats, men det gick med hjälp av en mindre flatmejsel som jag stack in framför låspinnens fjäderflärp från motorrummet sett. Har även bytt växelspaken inklusive kulbussning i nylon och växelväljararmen (var rejält rostig) samt även gummibussningen med metallhållare i bakkant på aluminiumramen. Borde bli helt ok nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.