AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.423

Avgassmällar vid kall motor, M3 E36

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Hej,

När motorn på min bil är kall så kan jag ibland få avgassmällar.
Det sker bara ibland och bara när man på ettans eller tvåans växel accelererar lite mer än vad som är normalt med kall motor.
Man behöver inte varva upp motorn särskilt högt, det räcker med 3000rpm, men minst 2000rpm måste man komma över.

När man sen kopplar ur och släpper upp gaspedalen för att växla så får jag en dov avgassmäll ganska långt fram i systemet. Det låter nästan som det kommer från röret precis framför kattarna.

Har Ni några tips så vore jag tacksam, jag har snart bytt ut hela bilen förutom Lambdasond, tempsensor och själva Vanosenheten.

mvh/Flisan

Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Egen reflektion; Jag har läst på något RX7 trimmforum att Lamdasonder blir sämre och sämre med tiden, utan att de går sönder. Alltså feldiagnos på BMW kommer inte kunna hitta något fel, men att Lambdan ändå reglerar långsamt eller felaktikt på något sätt. Kan detta stämma? Och kan det göra att motorn går på för fet bränsleblandning?

mvh/Flisan

Philly
låter det inte sköööönt då? mullrar till lite?

BMW 4 life
ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
Den kan vara så att den läcker i någon skarv på systemet har jag hört min smäller låter gött ;) men bara som du säger vid kall..
men jag har ganska så raka röra under! men jag tror på att bilen får mer soppa då den är kall.. typ av chok! eller är jag ute å cyklar!
Philly
eftertändning

BMW 4 life
Fl
406
Flisan
BMW M3 Coupe -93B
Ja att det är eftertänding det förstår jag, frågan är varför eftertändningarna uppstår? Bilen betedde sig garanterat inte så när det var ny.

Så varför går bilen fett kan man ju undra. Om man stänger av motorn och sedan startar den igen ett antal gånger, speciellt när den redan är helt uppvärmd så får jag nästan jämt en lite lustig gång på motorn, Det verkar alltså som att den surar ner sig om man stänger av/på många gånger, trots att motorn redan är uppe i arbetstemperatur.
Det är kanske inget stort problem, med det tar ner helhetsintrycket av bilen en hel del tycker jag och dessutom så går den lite sunkigare en när den bara startas en gång för att sedan köra en längre sträcka.

Alla ideer tas emot med varm hand/Flisan

Philly
köp min 316, går perfa på varje växel

BMW 4 life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.