|
|
|
|---|---|
Dejan |
måste man byta hela kombi-instrument när diod-lampor börjar "dö" på vägmätaren och displayn till färddatorn? |
|
Det är nog inga dioder utan en LCD med orange bakgrundsbelysning. På automat sitter en liten extra display till höger om vägmätaren, här är det "fejkade" dot-matrix (hål) som skall efterlikna den andra displayen, och med lysdioder bakom. När enstaka prickar eller rader försvinner på displayen så är det endera dåliga lödningar på kretskortet, men mera troligt förbindningen mellan kort och LCD. Brukar vara en gummilist med ingjutna ledare eller en tunn flatkabel. Blir till att plocka isär och rengöra/reparera. FP |
|
Dejan |
Tack Folke.Jag har en kompis som jag tror kan hjälpa mig med detta. Annars kan man inte få så mycket på BMW sevice förutom det vanliga : Byt. |
|
Hur gick det med instrumentet. Jag har samma problem och är intresserad... jope |
|
[Sunet]Foppa |
Jag har samma problem. Plockade isär nästan allt (inte lätt) och hade stora problem att komma åt kretskortet. Som jag uppfattade det var man tvungen att ta bort visarna vilket jag inte ville göra. Avbröt allt och skruvade ihop allt igen. Efter det funkade alla LEDs bra, men bara i cirka 1 timme, efter det började de försvinna igen. Skriv gärna här om någon lyckas lokalisera felet till kablar eller lödningar samt hur man iosf kan komma åt kretskortet . |
|
Standardfel på E39 verkar det som... hade det på min -97:a också... verkar bli värre då det är fuktigt/kallt ute. Enligt vad jag hört så gäller utbyte... inte reparabelt... men å andra sidan vet jag att Folke kan laga det mesta. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 w1.923.telia.com/~u92305739/ Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Hadde samma fel på min 540i 99, de bytte hela instrumentet (gjick på beg. garanti). mvh |
|
|
Tips från coachen --- OM DU TÄNKER TA BORT MÄTARNA VA GRYYYYMMMT FÖRSIKTIG !!! du behöver hålla kvar pinnen samtidigt som du försöker lossa visaren annars åker fjädern loss (typ som i en klocka) och den måste man vara ur-makare för att fixa. |
|
| Jotack....*s* jag märkte det med fjädern... på e30 n så var det bara o dra uppvisarn så lossnade den.. men på denna verkade de ju va limmat eller nåt :( så nu står man med trasig soppamätare... :( så ja vettifan´hur man ska fixa det...Nån som har förslag?? | |
|
Har samma problem jag oxå, mailat Folke ang. detta men han hade inte nå´t bra svar på det. Försökte ta isär själv men gav upp jag oxå när visarna skulle lossas. Har hört pmed BMW.....utbytes kostar ca 3500:- utan rabatt plus diverse programmeringar...surt värre att VDO inte kan göra bättre instrument :-( SÄNK FORDONSSKATTEN FÖR DIESELBILAR Billigare Angel Eyes |
|
|
540is... Hur har du gjort då?.. Har du typ haft en smal tång o hållt i pinnen o sen dragit upp visaren?... mvh matte |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Imstrument cluster falerar sporadiskt Felaktig spänningsmatningen, kolla spänningsmatningen. Vissa fel av dålig jordanslutning har förekommit. Modifierad jordningsanslutning from feb./96 vid golvet höger fram. Om inget fel hittas byt instrument "cluster" MVH Hasso |
|
Har kollat runt lite på beg marknaden på instrument, o de finns i överflöd i princip... Pratade med tekniska avdelningen i solna o frågade om kompabiliteten o så... De sa att det inte var helt säker att instrumentet fungerade ihop med bilen, man var tvungen o programmera den ihop med bilen.. milen lagrades på 2 ställen i bilen... i datorn o i instrumentet(på nya instrument downloadar man miltal o så från datorn(står ju på 000000 vid lev.)) Mne han var ändå inte riktigt säker.. han tyckte att jag kunde kolla om jag fick prova instrumentet o se vad som hände(kom upp). De e ju lite svårt då skrotarna oftast ligger långt bort från där man är... Sen finns det ju en elektronikbox bakom som man kan behålla på de nybytta...men han visste inte vad den fyllde för funktion...... Är nån som har bytt instrument?? Erfarenhet? vad hände o så? Eller vet nåt mer.... mvh matte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.