AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.514

Fula kombibilar och BMW halvkombi

Sida 1 av 2
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tjena,

Jag vill bara få det sagt: Dagens kombi-"likvagnar" med rails är fula. BMW touring inkluderat.

Jag tycker att dagens designmode för bilar är rätt snyggt, med ett undantag: kombi-bilarna. Att dessa är praktiska och bra för de flesta familjer gör ju inte saken bättre. De blir bara fler och fler.

Skåpvagnsliknande likvagnar med Alfons Åbergs pappas frisyr (rails) håller på att ta över våra gator.

Varför säljer inte halvkombibilar? Snygga OCH praktiska. BMW borde börja bygga en halvkombi tycker jag.

Småbilar (och då menar jag äkta småbilar) får gärna vara i kombi. De ser liksom mer naturligt ut då.

Nån som håller med?

/ FS
Nej. Se bara på E61 - mums. Väntar med spänning på E90T...

/// Olof

Länk
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
verkar lite korkat att bara göra kombi av småbilar och samtidigt dela av hela lastutrymmet i en storkombi för att dra ner bakluckelinjen. Då skulle ju alla bilar se ut som saab900? Och den är asful.
Nej det enklaste är nog att folk som vill ha kombi fortsätter köpa kombi och du som tycker att de är fula kan köpa sedaner eller saabar.
Bilindustrin har ingen efterfrågan på halvkombis därför görs inga nya modeller så. Hade folk velat ha det så hade det funnits fler.

/Christofer
Smaken är som baken men när jag hör ordet halvkombi associerar jag detta begrepp med Nissan Bluebird, Ford E'skrot samt gamla nedkörda Saab 900 :-) Dessa bilar är riktiga halvkombi.
Praktiskt, javisst men snyggare än de de moderna kombibilarna, knappast!
Kanske för att BMW inte byggt en ännu ;-)

Sen har du ju nya 1-serien som är lite halvkombi....

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tycker tvärtom att BMW gör toksnygga kombibilar! Kolla bara E34, E39 och E46 Touring. Finns inget fult med dem! Och E61 är ju helt galet snygg! När jag får råd bir det definitivt en BMW-kombi!
Delar inte alls trådskaparens uppfattning. BMW Touring är väldigt snygga överlag! Allra mest lyckad är E34 M5 Touring. E61 med M-paket är fruktansvärt snygg också.

Tycker även hos andra märken att kombimodellerna ofta är snyggare (mindre fula?) än motsvarande sedan/halvkombi. Exempelvis Volvo V70 kontra S60, Audi A4 (dock inte nya A6 som ser bedrövlig ut som Avant), Ford Mondeo, Mazda 6, VW Passat... - alla ser de bättre ut som kombi.

Någon speciellt snygg halvkombi kan jag dock inte minnas att jag sett någonsin...

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Saab 900 är (var) snygg tycker jag. Men en BMW sedan är snyggare, det är klart.

Om det är så snyggt med skåpbil som ni tycker. Varför görs det inga sportbilar eller cabar i kombi-utförande? De bilarna säljs ju till stor del utseendet som lockbete.

Ni måste väl i alla fall hålla med om att rails är fult?

/ FS
Z3M Cupé torde vara en av världens kvickaste minikombi!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Länk

På tal om att sportbilar inte görs i kombiutförande ;-)
Delar många av er andras uppfattningar. Jag tycker både E39 och E61 är snyggare i Touringmodell gentemot sedanen.
Fjattespatt,

Rails är snyggt. Det har byggts en sportbil som kombi. E34 M5 Touring.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Vi måste inte alls hålla med om att rails är fult.
Jag tycker att det är snyggt. :P

/// Olof

Länk
E61 med m-sportpaketet är toksnygg! Halvkombi á Saab 900 och 93 är ganska opraktiska, luckans lutning stjäler en del utrymme på höjden.

___
"Lorem ipsum dolor sit amet ..."
An
404
Anders C
2002 -73
2002ti -69
320i -78
Håller delvis med, rails är fult.

men den stora och viktiga frågan är varför det i huvud taget görs sedanmodeller när kombimodellen är överlägset i allt (halvkombi är bara en halvmesyr).

Det finns ingen nackdel alls med kombi för normalbilisten, bara fördelar, framförallt är den mer praktisk.

/Anders C
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Kombi med rails är snyggare än utan.
Det har byggts flera sportkombis BMW M5T, Z3C, Audi RS4, RS6
Mercedes har ett antal i sitt stall. Finns även en ombyggd Ferarri combi.
Att det inte byggs öppna kombis torde väl inte ens behöva förklaras... de kallas pick-up.

/Christofer
Ferrari-kombin länkade jag till tidigare. Kom nu på att det finns Kombi-cabriolet också, för något annat kan man väl inte kalla Chrysler PT Cruiser Cab för ? Pick-up cab finns ju också nuförtiden: Länk
Visst finns det nackdelar med kombibilar. Alla som kört en kombi på saltslaskiga svenska vintervägar vet vad jag snackar om. Det blir till att stanna ofta för att fylla på spolarvätska till bakrutan! Sen är även ljudkomforten bättre på sedanen, även om de nyare kombibilarna blir alltmer tystare.

Dock tycker jag naturligtvis att fördelarna med kombibilar överväger dess nackdelar.

Kom på en riktigt snygg halvkombi, Porsche 996 Targa :-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Pi
123
Pinky
E36 325 M
Fjattespatt Är inte detta en halvkombi?
Länk
Visa användare
69
Christer B
525iA -89
Sorry Fjattespatt men den krassa vekligheten är nog att en hel del kombis är både snygga och sportiga. Mången god sedan har fått kika långt efter mina baklysen i rondeller och snäva av- och påfarter. Och några likkistor får jag då rakt inte plats med :-) 3-serien är nog bland det minsta man kan bygga kombi av och ändå ha en viss nytta av ur lastsynpunkt. Sen måste väl Pinkys exempel falla dej klockrent på läppen som både liten och halvkombi.
Lyfter på ögonbrynen var gång jag ser en Touring utan rails, det är liksom något som fattas och som ger taket en konstig rundning som inte är så snygg. Mao hellre Alfons Åbergs pappa frissa än Mark Levengood kaluffs :-).

Fd // Adrenalin. Får man ta BMW:n med sej in i himlen Länk ?
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Vad sägs om den här kombin?
Länk
/A
Köpte igår världens vackraste kombi i form av en Alfa 156 Sportwagon. En modell som är betydligt snyggare än dito sedan.

I mina ögon känns ofta sedanmodellerna omoderna snabbare än motsvarande kombi. E34 och E39 ser exempelvis mycket modernare ut i touringskrud. Kanske beror det på att kombin utveckaldes senare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.