AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.505

Kompressor + M3 E46, synpunkter?

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Efter att ha diskuterat lite kort med ESS, vänt o vridit på det 1000ggr i huvudet och räknat lite på den ekonomiska biten har jag kommit framtill att detta är något jag vill genomföra.

Ville bara höra lite vad ni har för synpunkter på hållbarhet, försäkring, besiktning, körbarhet, service osv osv.

Mvh,
Robban
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du kan möjligtvis entusiastförsäkra bilen i andra fall så riskerar du att stå utan ersättning och få nerslag på besiktningen (även om jag inte känner till ett enda fall där någon ESSare blivit "påkommen" med kompressor). För information om hållbarhet så kontakta mr carbon och hans kompressormatade CSL. Sist jag läste hade dom kört 2000 (hårda förmodar jag) mil utan något slitage på motor/drivlina. Service är som vanligt. Läs också askens gamla dagbok om hans kompressormatade 540 för generella råd.

Riskerna man tar är som sagt att få ombesiktning samt bli utan ersättning vid olycka. Men bilen blir nog "hyffsat" rolig :)
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ja hade det inte vart för LOADED hade jag nog inte vågat men det verkar ju hålla än så länge iaf.

Inför besiktning är det väll rellativt enkelt att montera ur den då det är ett bolt-on kit om jag fattat rätt?

Askens reportage har lästs en och annan gång ;)

Tack för ditt inlägg acey! ;)

Det enda jag igentligen är orolig för är motorn...

Ingen mer med lite åsikter? Skriv nu possetivt så det blirav! ;)

Mvh,
Robban
An
78
AndersM3
M3 E46 -02 CAB SMG
ZxD: Jag tycker du ha helt rätt inställning. har länge funderat på och sälja M3:an till förmån för en SL500 men avsaknaden av baksäte och bristen på sport har gjort att jag behåller pärlan. Vaför då inte "investera" i en kompressor. Ovanligt på en CAB men vaddå: Den blir ju unik! Har du fått något pris från ESS. Det handlar väl om 60-70´ plus montering. Det klart, orkar inte motorn blir det dyrt om inte motorförsäkringen gäller. Jag kan tänka mig att det sliter på drivlinan med det ökade vridet om man har SMG som slår i växlarna. Lämnar inte ESS garanti ? Tyckte jag läste det. Så kör hårt och "investera"

Anders-M3
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Helt rätt så jag tänker också.

Citerar lite ur ett mail från ESS,

Kompressorsystemet kommer med 2år/ubegrenset km garanti.

Installasjonen tar 10 dager, prisen er NOK 67.000,- ferdig montert.

Och då har jag inte prutat än ;)

Mvh,
Robban
Be
216
Betioveåtta
MB C63 - 2010
Robban,
Har det hänt något på denna front?
//Martin
Hade nog inte vågat köra en bil som är skenförsäkrad, blir inte en krona om något allvarligt händer och man blir påkommen. Annars verkar Loadeds bil gå som F*n!
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Jag behöver en bil till för om jag moterar kompressor så kommer inte M3an gå som vardagsbil längre :/

Det fattas lite av det gröna för det just nu :(

Mvh,
Robban
Ma
28
Mackan84
Bmw M3 e46 phoenixgelb
Hur många hk och hur mycket vrid skulle du få i din kärra efter att du har monterat kompressorn? Det lär ju bli GRYM körglädje med en kompressor í alla fall. Lycka till hur du en gör!
Mackan84:

M3: Horsepower: 435/450 DIN (Stock 333/343) (preliminary development results)
Torque: 440 NM (Stock 365) (preliminary development results)

CSL: Horsepower: 460 DIN (Stock 360) (preliminary development results)
Torque: 450 NM (Stock 370) (preliminary development results)
Visa användare
226
Gladiator´n
M3 CSL 2003
M3 "CSL" 2001
M3 "CSL" Banbil 2006
X3 2005 Diesel
Robban;
Avvakta lite, jag undersöker och tittar närmare på ett helt nyutvecklat kit som jag ersätter på loaded de närmaste två månaderna. Varför vill jag inte kommentera här på ett officiellt forum. Bilen skall grundligt genomgås av Kelleners Sport först i början av februari. Det finns vissa bitar på mitt kit som inte är 100% i mina ögon.

Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Tack för tipset Gladiatorn!

Du får gärna skicka ett mail när du vet mer och vad som va "fel" med ESS

Tack!

Mvh,
Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.