AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.864

S80 vs E38

Sida 6 av 7
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Vilken rolig dialog.... roande faktiskt :-)

Självklart så kan en svensktillverkad bil med ett nypris på ca 350.000 kr (kan inte volvos priser så ber om ursäkt isf) vara en bättre bil på de flesta punkter än en BMW E38 5-8år gammal som betingade ett nypris på nära miljonen (750)... *ler*

Ställ frågan till en herre som åkt MB S klass, BMW 7 Serie, Jaguar, Bentley eller Rolls-Royce större delen av sitt liv att köpa en Volvo S80 (må vara T6 eller gud vad dom nu heter) undrar vad svaret blir *små ler*

BMW följer inte uvecklingen, BMW leder den.
Mvh Jocke W

andha45
Heinz: Ja,
Håller med om det med dieslar. Man ska nog akta sig för obeprövade dieslar tills man vet hur bra de håller. Det kan bli ruskigt dyrt. Jag har en känsla av att Mercedes dieslar är bra.

Ja, riktiga raggare är coola!

Janne2: Ja, e38 är en mkt bekväm bil, fr a är fjädringskomforten bättre än i S80.

2hv är inte bra på någon bil nästan, men ändå märkbart bättre på S80 än e39, t ex kostade en S80 ny 99 ca 250, en 520 ca 330, nu kostar de lika.

M5-86 är en cool bil!
andha45
Janne2: håller med om din analys av komforten till fullo
Jocke W: en T6 kostar ca 500 fullutr. Det är väl ingen här som har sagt att den är i klass med en 7-serie ifråga om finess och detaljkvalitet men väl en bra bil.
Intressant att nya 7-serien säljs för 350 beg i Sverige, nypris en miljon. Såg 745 -02 med 7-8 000 mil o bra utr för 349 i DN i somras. Om nu marknaden inte tycker att de är värda mer så kanske det säger något. Vad vet jag.
andha45
Det pratas en del om BMW:s överlägsna kvalitet, men det saknas bra mått. Mycket baseras på individuella subjektiva uppfattningar präglade av vad man tycker är fel och inte. Har en släkting vars Audi gått 38 000 mil utan några fel, men sen kryper det fram ibland att han bytt både det ena och det andra men det är förstås slitgrejer då... vilket det inte är på grannens Saab...

Förslag på bra mått: auto motor & sport (tyska upplagan) gör långtester 10 000 mil. Där kan man nog säga att varken BMW, Volvo, Audi eller Mercedes imponerar men om jag ska försöka ge mig på att se ett snitt så tror jag att Merca klarar sig lite bättre och Audi lite sämre. En långtestad A6 2,5 TDI -98 var en riktig katastrof (38,5 i felindex jfr m ca 10 för BMW o Volvo), en A8 klarade sig utmärkt, en S60 2,4 T var ok, 3-serie diesel likaså, en 523 var bra förutom att manuella lådan pajade, Merca brukar vara bra förutom en 300 SL-24 för länge sedan (typ 92) som hade massor av fel. Nu har det ju visat sig att långtidskvaliteten i SL R129 är utmärkt så det behöver inte finnas ngt tydligt samband mellan kort- och långtidskvalitet. F ö var en e38 behäftad med många fel, långt sämre än snittet men det var första årsmodellen typ 94. Senare e38 är säkert ok.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Bilar och bilar....

Du kan köpa ett transoprtmedel för att ta dig från A-B
Vi har en Volvo i familjen.... ett fantastiskt fordon för sitt ändamål, men tyvärr lika spännade och köra som att titta på när målarfärg torkar.

Sen finns det bilar som mer präglar en levnadsstil.... vill man inte betala mer eller inte märker skillnad på en "målarfärgsbil" och divisionen över detta, så är det så.
Men jämförelsen haltar...

Sikta mot stjärnorna ;-)

Mvh Jocke W

Ol
99
OlofM
e60-520
En tråd med drag i. Härligt!

Under hösten har jag sålt BMW:n och köpt en SAAB att ha över vintern. När jag köpte vinterbilen var jag helt övertygad om att det bara var att bita ihop och se framemot våren...

Nu har jag kört SAAB:en ett par månader och tycker den är riktigt trevlig (på sitt sätt).

Jag har svårt att förstå varför en jämförelse mellan S80 och e38 skulle vara fel. Tvärtom, två större bilmodeller av hög kvalitet som erbjuder förare och tre passagerare gott om utrymme samt god komfort. (Att sedan bilarna klassificeras i olika fack och antas skicka olika "signaler" må vara hänt.)

När det gäller kvalitet tror jag att man gör sig själv en tjänst om man skiljer på kvalitetskänsla och kvalitet. En E38 har i mina ögon en bättre kvalitetskänsla en S80 men båda är definitivt av hög kvalitetet (jmfr med nyare Audi och Mercedes).
andha45
Jag håller med. Jag refererade till långtester i tyska ams och där ses detaljkvalitet som en god egenskap men det centrala för en vanlig bilköpare är ju att bilen håller och där är nog inte BMW så mycket bättre än andra bra bilar.

Kan f ö meddela att en S80 kräver en viss tillvänjning innan man börjar uppskatta den. Jag gick direkt från 528 till S80 och tyckte först att Volvon var plastig och svajig. När jag sedan bytte tillbaka upptäckte jag att BMW:n iofs var mindre plastig men hade andra brister såsom plottrigare instrumentpanel, sämre stolar, sämre strålkastare, sämre stereo... men jag tycker inte att den ena är bättre än den andra. De är olika men båda är bra.
Inget fel i att fråga sig (eller andra) - Ska jag köpa en E38 el S80.
Det är inget konstigt i det.
Men att jämföra dessa två bilar (som den här tråden kom att handla om), som om de skulle vara två i stort sett jämställda bilar i samma segment tycker jag är helfel.
Den dubbelt så dyra E38'an (nypris) anser jag vara bättre på det mesta. Det är är en klart större bil med en klart bättre kvalitetkänsla. Sen har ju E38 sina fel och brister som alla andra bilar.

Sen förstår jag inte varför man drar in S80 Executive, vem har frågat om den? Det är som att plötsligt börja prata om 750 Individual eller en B12'a. Alltså inte relevant i sammanhanget.

Det är ganska typiskt att personer som inte innehar en BMW el iaf har BMW + en bil av annat märke som de anser vara bättre, nästan alltid är aktiva i trådar där pajkastning förkommer. Har ni tänkt på det?
Är det inte ganska meningslöst att försöka få oss BMW-entusiaster att inse att BMW är rätt sketna bilar?

/Lazze
Länk
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Lazze: Hade inte kunnat skrivit det bättre själv... Tack :-)

Mvh Jocke W

Tack Lazze: Klockren!

The Seven Series...Cause I ride with pride!
En S80 executive är en mer rättvis modell att jämföra mot en E38a. Nypris, utrustning osv. Det framkom inte i texten först att en executive inte var på tal. Därför tog jag upp den bilen. Var väl fel av mig men jag trodde inte att den bilen skulle reta upp så många bmw nördar så mycket att de skulle bli rent ut sagt arga. Samma fenomen som bmw ägarna råkar ut för av vanligt "svensson folk"? he he he

Att jag sedan skrev att om en executive inte är på tal så skulle jag välja E38an. Det verkar många velat ha missat.

Lazze:

"Det är ganska typiskt att personer som inte innehar en BMW el iaf har BMW + en bil av annat märke som de anser vara bättre, nästan alltid är aktiva i trådar där pajkastning förkommer."

Men det är ofta bmw ägarna som börjar pajkastningen och som inte klarar av att höra negativa saker om bmw. Man kan väl få vara här ändå fast man ser på saker och ting från en annan synvinkel.

Jag tycker att en bilmodell har sina nackdelar och fördelar oavsett märke och att när man jämför bilar så bör man försöka lägga undan sitt brinnande intresse i ett visst märke och försöka se saken opartiskt. Allt för att hjälpa den som frågar på ett rättvist sätt. Men det verkar hända rätt sällan här.

Nä ber om ursäkt eftersom jag verkat gjort många 7serie entusiaster upprörda och eftersom Seven här inte klarade av att varken svara på mina frågor eller att ge vettiga argument så anser jag att denna tråd slutdisskuterad från min sida.

(Läge att börja argumentera emot mig nu kanske när jag inte tänker svara?) ;o)

Tack för mig.

MVH
10 av 10 poäng till Lazzes inlägg. Jag håller med till 100%!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Ol
99
OlofM
e60-520
Lazze: Istället för att stämma in i hyllningskören kommer jag med alternativa infallsvinklar.

Jag tror, som jag skrev, att man ska vara försiktig med att dra slutsatsen att eftersom kvalitetskänslan är högre borde också kvaliteten vara det. I mina ögon är Audi ett typexempel på att de två inte har något samband.

Sedan priset... Att ett högre pris skulle vara ett argument för att bilen är bättre är inte rimligt. Det finns ett stort antal faktorer som styr vad vi är beredda att betala utöver kvalitet.

Konststycket är i mina ögon att identifiera en bil som ger hög kvalitet (och en trevlig kvalitetskänsla) med en så låg driftskostnad som möjligt. (Driftskostnaden för en e38 under bilens första 20000 mil är inte alls avskräckande.) Jag tycker e38:an är ett mycket bra begköp!

Jocke W: Ställ frågan till en herre som åkt MB S klass, BMW 7 Serie, Jaguar, Bentley eller Rolls-Royce större delen av sitt liv att köpa en Volvo S80 (må vara T6 eller gud vad dom nu heter) undrar vad svaret blir *små ler*

Har herren i fråga inte förmåga att se bortom image och status så är han säkert inte glad. Det lustiga är att du räknar upp tre brittiska märken som, framtill ifjol, endast och uteslutande överlevt pga gamla meriter. Visste du att bilar ur förra Jaguar XJ-serien började skrotas tidigare än de flesta bilar pga elfel?
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
OlofM: Jag lägger ner.... han skulle säkert vara gladare i en riktig Volvo... eftersom MB S, E38, RR mm kvalité endast är image och staus

Må jag slippa vara "glad" och vara Volvoägare.

Slut från mig

Mvh Jocke W

andha45
Precis som Olof skriver finns många faktorer som avgör priset.

Och ännu har ni BMW-entusiaster inte besvarat mina och Sokis m fls funderingar, t ex varför en BMW som är dubbelt så dyr som ny är ungefär lika dyr som Volvon efter några år, i detta fall t ex -99 740 vs -99 S80 T6. Nypris 800 resp. 400. Nu vet jag ej vad BMW:n kostar men tror på 150. Volvon kostar 150 (en kollega letade förra veckan, hittade ett gäng mellan 139 o 165 slutpris och köpte en för 153).

Volvons entydigare prisbild tyder på att det är mer av Svenssonbil, och sådana brukar vara lättare att prissätta.
Tycker att andha45 och Soki är klockrena verkligen.

/Simon
andha45
Olof: Ang. Mercedes S finns ganska entydig statistik på att den har mer fel än medelbilen. För Volvo har uppgifterna varierat.
e38 senare modeller håller nog bra kvalitet.

Sen har ju Mercedes S, BMW 7-serie m fl fler finesser = mer som kan gå sönder.

Det man betalar för tycks inte vara frånvaro av fel, utan förfining, komfort, status, körsäkerhet etc.

Vi har här på denna tråd fått höra att en BMW som gått 37 000 mil ser nästan ny ut (el åtminstone som en 12 000 mil-bil) medan en Volvo med de milen inte ens duger för att skrämma kråkorna med. Ett helt ogrundat påstående. Om vi tycker att Taxi är ett hyfsat bra mått så är det entydigt så att Mercedes - trots rätt mkt småfel och en del strul med automater - är fräschast efter många mil. Volvo är hyfsat fräscha efter 35-40 000 mil. Passat är betydligt mer slitna. De få Saab och BMW som har gått som taxi (varför kör inte alla taxi bmw om de är så bra?!) har inte imponerat.

Taxi är bra mått då de används relativt likartat. Jag jobbar med ett taxibolag i Sthlm så jag följer utvecklingen...

Jag är fortfarande trogen bmw-kund men ser ej poängen i att snacka ner andra bra bilar. Det är som att prata illa om andras hus, fruar, utbildningar, utseende eller vad som helst, helt enkelt inskränkt och destruktivt.
Andha45,

Jag har i mitt inlägg försökt ge lite synpunkter på varför priserna är som dom är. Du kan väl själv försöka dig på att svara på din egen fråga. Inte beror det iallafall på att BMW:n är en sämre bil. En 3-serie har överlag bättre andrahandsvärde än en 7-serie, inte p.g.a. den är bättre utan för att fler folk efterfrågar dess egenskaper som exempelvis att den är betydligt billigare att äga och roligare att köra. Sedan bör man även ta hänsyn till att vi är i Sverige; Volvo har länge varit det bilmärke som sålt bäst p.g.a. svenskar gillar Volvo. Precis som spanjorer köper Seat trots att ingen annan i hela Europa gör det, fransmän köper mycket franska bilar, nu gör iofs resten av Europa det också, o.s.v.
andha45
Janne2: din kommentar om prissättningen var helt rimlig, jag vände mig mer mot vissa andra uttalanden.

Ja, sambandet mellan små och stora bilar är tydligt, oavsett märke. En 3-serie har ett 2hv nästan i Volvoklass och man kan nog säga att i en internationell jämförelse är Volvos 2hv i Sverige extremt bra.

Tror det har framgått att jag inte tycker att BMW är en sämre bil, men en 7-serie är inte heller dubbelt så bra pga att den är dubbelt så dyr ny. Det är andra mekanismer som styr prissättningen.
Andha45,

Japp, det har framgått:)

Sedan är det ju väldigt svårt, snarare omöjligt, att säga att någon bil är dubbel så bra som en annan exempelvis. Det beror ju helt och hållet på vad man köparen uppskattar för egenskaper. Det går ju inte att mäta. Är en Mercedes S600 tio gånger så bra som en Peugeot 307 för att den kostar ca tio gånger mer? Nej, troligtvis inte. Är man ute efter ekonomi så är den garanterat mer än tio gånger sämre. Men i många avseenden är den självklart oerhört mycket bättre. Men som vanligt när det gäller lyxprodukter så avtar marginalnyttan ju högre i prisklasserna man kommer. Jämfört med en Rolls-Royce Phantom så framstår Mercedesen som billig och vad gäller komfort, prestanda o.s.v. är inte skillnaden alltför stor (prestanda är klart till Mercedesens fördel). Men vad gäller, som det heter i England, "sense of occasion" alltså hur speciell bilen känns och status och dylikt så är Mercedesen inte ens i närheten. Där är förmodligen RR:en tre och en halv gånger så bra, vilket även prisskillnaden är:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.