AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.862

S80 vs E38

Sida 5 av 7
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Soki:

Du skrev att nya A6'an är 4,92 meter lång och är längre än E38'an, E38'an är ju 4,98 meter lång :S
don-salvatore87:
Fel av mig ursäkta. Menade att A6an är längre än E60 men sen direkt efter kom de exakta siffrorna upp och jag skrev ner dem utan att ta bort föregående mening. Blir så snurrig av alla dessa siffror. E38an är 4984 och 5124 i lang.

MVH
andha45
soki: har du utrymmesindex också?
e34 är ett bra bevis på att en bil kan vara stor utanpå och liten inuti.
S80 också: den är mkt större utanpå än en 850 men har mindre bagage o liknande innerutrymmen, kanske t om mindre utom bredden
andha45,

Volvos sk. "bästa skinn" håller inte ens samma klass som BMW's sämsta.
andha45
E38B12: har du känt på nya softskinn? Fr o m årsmod. 05 på 60/70/80.

Det gamla skinnet är sämre än BMW:s, helt klart.

Detta är inget försvar för Volvos skinn, bara ett konstaterande om att Volvo nu har infört snyggt och högkvalitativt skinn.

Man får vad man betalar för, i detta fall iaf.
andha45,

Skulle egentligen in och köra en T5 -05 i veckan, men var tvungen att ställa in. Litar på ditt ord, men begrundar samtidigt det faktum att det verkligen måste vara revolution om Volvo introducerar ett högkvalitativt skinn efter decennier av skräpskinn :) Skall bli spännande att se!

MVH,
E38B12
andha45
E38B12: Ja, den är nog rätt pigg med 260 hk o förbättrat vrid.

Nu när det finns tre skinn att välja på finns det nog inget problem längre.

Tycker dock att Mercedes taxiskinn "Twin" tar priset på fult skinn.

Alla:
En fråga förblir obesvarad:
Varför har BMW så dåligt andrahandsvärde om de är så bra? den s k marknaden värderar ju uppenbarligen inte BMW så högt.

Läste nyligen en artikel i Harvard Business Review: "Teaching Smart People How to Learn". Den handlade om att s k smarta människor som har allting väldigt klart för sig visserligen kan vara bra på att ta sig fram i livet, då de ju är vana vid att ha rätt eller så i alla fall tror de det, men de är dåliga på att lära sig av andra, eftersom de alltid söker sig till andra som delar deras uppfattning. Alltså, menar artikeln, måste vi lyssna på andra och värdera deras argument för att kunna bli en del av det "livslånga lärande" som är så viktigt.

Kan vara något att fundera över.

F ö känner jag en VD för en Volvo-åf som av princip inte säger något positivt om konkurrentmärken. "Vad tycker du om nya 5-serien" "ja, jag har ju som princip att inte säga något positivt om våra konkurrenter". Undra om han lär sig mycket av det?
andha45,

Ang. artikeln, låter som om det stämmer in bra på verkligheten. Jag har själv väldigt svårt att inse att jag har fel, samt är jag en usel lyssnade och gillar mest att pladdra på själv :)
Huruvida jag är intelligent kan jag återkomma med, om 60 år :)

MVHm
E38B12
andha45
Då kanske jag inte lever längre alt. är senil, kan vi inte säga om 50 år istället?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag tycker att det är tråkigt att det har blivit en sådan pajkastning på volvo vs bmw på detta forum. Volvo har -tills för några år sedan- inriktat sig på barnfamiljer som vill ha en stor, säker och pålitlig bil till ett inte allt för högt pris. Bmw har -as far as I know- inriktat sig på lyx och flärd och haft ett medvetet högt pris för att rikta in sig på en speciell målgrupp. Självklart har väl materialvalen, utrustningsnivå mm.mm. spelat in på deras högre pris.

Anledningen till att jag valde att gämföra dessa bilar är att jag vill ha en stor bil och ser e38 som en bil inom rimligt avstånd för min ekonomi (iallafall i inköp). Jag kan få en hyfsad importerad e38 728/730 med mängder av utrustning, osäker historia, skruvade mätare (och eftersom BMW är så otroligt välbyggd och förmodligen så är alla BMW bilar världens bästa bilar och har världens bästa konstruktioner så är det helt omöjligt att se om bilen har gått 40k mil eller 15k mil) från ~97 för ca 140k medans jag kan få en S80 00-02, med nödvändig utrustning, så som, stereopaket, farthållare, klimatanläggning, färddator, svensksåld, halvskinn och möjligtvis automatlåda, och ca 15k ärliga mil för samma pris. Jag är inte särskilt intresserad av att ha navigator, helskinnklädsel (eller skinn över huvudtaget! Jag spenderar 50 mil om dagen i skinnklädsel, en hejdundrandes stereo, luftfjädrad stol, luftfjädrad bil per dag, allt i en VOLVO!!!!!!)), PDC, rumpmassage å allt vadfan det nu kan vara. Jag vill ha en bekväm, stor bil som tar mig tyst, säkert, relativt billigt (nej inte lika billigt som en 240 från 85)!

Som de flesta som har deltagit i tråden säkert har insett är att det är i princip endast Soki och ett par till som har kommit med vettiga argument medans alla andra sagt att "Bmw är bäst, allt annat är pest". Status och andra superlativ har flitigt använts för att beskriva bmws överlägsenhet i precis allt. Det har blivit en diskussion om vem som var först med vad i utrustningsväg, mkt sorgligt. Jag tycker att det är trist som fan att man inte ska kunna nämna ett annat bilmärke utan att bli idiotförklarad! Vad gäller vilka det är som har BMW så tycker jag generellt sett att det är människor som måste bevisa att de är bättre än alla andra. De flesta bor däremot i radhus eller hyresrätt! De som "har pengar" köper oftast någon svensson bil, däremot en av de dyrare varianterna av "svensson" bilen.

Jag har inte blivt ett dugg mera övertygad om att köpa en bmw sedan jag startade denna tråden. Tvärtom.

Nej, det blir förmodligen en S80 2,5D.. efter att ekonomin har lugnat ner sig och jag har bytt ut värmepannan i huset... DYRT.

// Erik

----
No real power -just KCR :)
andha45
Måste tyvärr instämma. Såg några bmw-raggare på lunchen, de är inte särskilt coola.

Det kanske är de onyanserade och överdrivet bmw-entusiastiska ägarna som drar ner bmw:s varumärke och drar ner andrahandsvärdet?

Som jag sagt tidigare på tråden, de som har pengar köper oftast någon diskret välutrustad svensson-bil.

Lycka till Erik!
andha45
Pratade faktiskt med en studentkollega som kört 30 000 mil i sin S80 2,5D (alltså "gamla" dieselmotorn). Han var helnöjd, utan att vara så överentusiastisk som somliga...

har faktiskt aldrig hört om någon som behövt byta stora aggregat i sin S80, det är lite småfel som sagt som i alla trevliga bilar utom japsar.
Rätta mig om jag missuppfattat detta, men vad är det för skillnad på en "BMW-raggare" i en sunkig E30 med biltema-vinge och en "Volvoraggare" i en gammal skabbig 240 som står på torget och förpestar omgivningen med sina bombastiska ljudanläggningar och hemmagjorda avgassystem? Shit the same, båda typerna är knappast personer jag tycker är speciellt "coola."
andha45
Nej, Volvoraggare är också grymt ocoola men jag får ibland känslan av att de själva inte ser sig som riktigt så coola som bmw-raggarna.
andha45
Funderar just på om det finns så mkt volvo-raggare kvar. Länge sen jag såg någon. De som fanns när man växte upp tycks ha ersatts av bmw-raggare.

Däremot är det kul med dem som gillar sin bil och är rädd om den och fixar med den. Precis som med alla intressen. Hoppas inte de betraktas som raggare.

Vad som är vad avgörs ju bl a av körstilen. Om man kör i 90 över stadens torg tillhör man raggarkategorin.
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Jag ser inte jämförelsen mellan dessa bilar som orealistiskt. Man kan väl jämföra vilka bilar som helst med varandra, men resultaten varierar ju givetvis.
En S80 är absolut ingen dålig bil. Det som gäller mer eller mindre för de flesta på detta forum är att BMW är den bästa bilen för de pengarna var och en har råd att lägga. När sedan BMW.n säljs och man hittar nåt annat bilmärke så är det den nya som är den bästa bilen. Har MÅNGA praktexempel på detta. Ena året är Volvo bäst och nästa år har personen i fråga köpt en Ford och då är den bäst osv, osv. Att diskutera vilken som är världens bästa bil kommer aldrig att nå ett slut och vilken bil det skulle vara kommer aldrig att komma fram.
Om man köper en S80 för att den skulle vara BILLIG att äga så kan man se sig om efter nåt annat. Farsan har en S80 T6 av 2001 års modell. Var inne på vanlig service + bromsbeläggsbyte fram och notan var lika hög som Insp. II på min 540. För nåt år sen kostade en strålkastare till S80/V70 8000:- vilket jag anser är helt orimligt!!
Jag anser att en E38 är bekväm. Att den skulle vara MYCKET bekvämare/tystare än S80 tycker jag inte. Största nackdelen med en S80 T6 är felhjulsdriften. Och vändradien eller den obefintliga vändradien kanske man ska säga...
I valet mellan en E38 740 för runt 200K och en S80 T6 för samma peng skulle jag nog välja Volvon.
Det har diskuterats S80 Executive här ovan innan och jag vill bara påpeka att även den finns i 2 versioner. Med 2-sitsigt baksäte och bar mm mm. Den finns också med "vanligt" baksäte, men den är ovanligare. Bara en parentes... Om den är längre än en vanlig S80 låter jag vara osagt.
/Kidde

BMW - the ultimate drug...
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Andha45 >> Tackar, det kan säkert behövas! Ja, den gamla dieselmotorn (V.A.G produkt) är en fin maskin. Lite rå i gången om man gämför med volvos egna commonrail diesel. Skulle inte ha nåt emot att ha en sådan, däremot så har cmr diesel motorer en tendens till att bli ohyggligt dyra OM nåt går sönder. En vanlig TDI är betydligt billigare. D5 blir förövrigt alldeles för dyrt iallafall.. Tack till er som har kvar sin objektiva och opartiska syn på bilar.

Tycker itne volvoraggare är så otroligt häftiga faktiskt, inte heller bmwraggare,, föredrar gamla hederliga raggare.. :) Trivs bra om somrarna i baksätet på kompisens gamla cadillac cab -68 med 400 hästar under huven :D

// Erik

----
Frågan angående andrahandsvärde bör inte bara innehålla just BMW, utan snarare de flesta bilar på hela marknaden. Bilar idag, speciellt dyrare modeller, har riktigt kasst andrahandsvärde. Det finns ju dock självklart undantag som exempelvis Porsche 911 och Ferrari 360 som håller värdet förhållandevis bra. En snabb titt på bytbil.com visar att S80 och 5-serie, som ändå får anses som konkurrenter, från årsmodell 2000 ungefär ligger på liknande priser. Självklart är BMW:n i snitt dyrare ny än Volvon men Volvon är ingen billig bil den heller. Speciellt T6-modellen har dåligt andrahandsvärde. Vad sedan bilarna går för är ju en annan femma.

Anledning till BMW:s dåliga andrahandsvärden, speciellt då 7-serien, är ju att dessa lyxbilar inte efterfrågas av en "normal" bilköpare. Det beror till stor del på ägandekostnaderna. Sedan har ju utbudet på begagnatmarknaden ökat drastiskt sedan importen tog fart och ju lättare det blivit att ta in bilar sedan helbilsgodkännande och dylikt är det fler och fler som kan tänka sig att handla på en handlare även utomlands, speciellt som de flesta märkeshandlare erbjuder begagnatgarantier upp till två år. Detta gör ju att begagnatmarknaden blivit så mycket större. En annan anledning till att andrahandsvärdena överlag är så dåliga kan vara att det finns ganska fördelaktiga finansieringsalternativ för nya bilar så många kanske väljer att köpa ny bil istället för att köpa en äldre. Detta är ett intressant ämne, bara några tankar jag har:)

Angående E38 och S80 tycker jag att ingen av dem är särskilt rolig att köra. Just servotronicstyrningen, om den är utrustad med den, på E38:an har jag lite svårt för. Som kryssare gillar jag dock E38:an skarpt. Tycker den ligger steget före S80 komfortmässigt. På 16-tumshjul rullar den oerhört komfortabelt och sväljer alla ojämnheter med ett dovt kluns. S80 tycker jag känns klart sämre i detta avseende och tillsammans med den sämre byggkvaliteten i inredning så känns den klart skramligare. E38:an går även tystare i mina öron, speciellt om den är utrustad med dubbelglas. Stolarna är ju mycket en smaksak men man har nästan alltid suttit mycket bra i Volvo. E38:ans komfort- eller konturstolar är minst lika bra, tycker jag dock. Jag skulle som ni förstår helt klart välja E38. Tänk även på att om du köper en E38 av årsmodell 2000 så är den i slutskedet av sin produktionscykel och de flesta standardfel o.s.v. är fixade. Däremot så är en S80 av samma årsmodell precis i början av sin produktionscykel och kan därför ha fler irriterande småfel. Det sägs ju ofta att en bil är bäst i slutskedet av produktionen.
andha45
Tror att reservdelar är ung. lika dyra till S80 och e39. e38 lär vara något dyrare. Däremot är säkert försäkringen billigare till Volvon. Tyvärr så tycks ju både tjuvar (ni kollar väl på Efterlyst?) och sådana som kör illa en preferens för BMW. Synd för flertalet som sköter sin BMW.

På tal om att bli "hemmablind": Visste ni att försäkringspremier på 80-100 000/år är vanliga för stora bilar (typ S-klass, 7-serie)i storstäder i Tyskland?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
Kidde >> Tänker inte köpa en S80 för att den är BILLIG. Men den är billigARE än en e38 att äga, om jag förstått vår ärade församling här.
En T6 kommer aldrig på fråga, inte heller en executive version.. nej, en diesel är vad som gäller.. ;)

// Erik

----
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.