AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.863

S80 vs E38

Sida 4 av 7
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Ojoj vilken tråd.. och snabb är den :)
Tycker att Soki resonerar på ett mycket sunt och objektivt sätt!

Någon sa att BMW hade fax när Volvo ritade på 850 GLE (Tro iofs det var GLT som kom först), och tyckte att det var värsta argumentet.

Vi kan ju ta några andra exempel som volvo var långt före bmw och de flesta av sina konkurrenter med;

* Min -83 Volvo 760 har helautomatisk luftkonditionering med både fläkthastighet, luftriktning, och temperatur automatik. Allt fungerar fortfarande perfekt för övrigt (har kvar bilen). Tror detta var tillval även på E38 i början, och inte existerade på E32? Lite mer användbart än fax för de flesta va?

* Skivbromsar runt om... en liten detalj va?

* Det avancerade chassiet Four-C

Ja det finns nog hur många fler exempel som helst, hjälp mig gärna någon :)

Sen finns det ju mycket som BMW var först med, och säker hat väl några andra tillverkare lyckats vara först med någon smart sak...

Angående miltal kan jag säga att min mor har haft en 245 med 38.000 mil på mätaren utan att någon gjort mer än bytt olja, stift och tändkablar. Märks inte alls på motorn. Aldrig har koppling eller sådant bytts. Att karossen inte är så fräsch pga klantiga förare är en annan sak :) Min 760 har 27.000 mil på mätaren och jag skulle inte tro att man skulle märka någon större skillnad på den mot en splitter ny 760.

Men som sagt hörni, lyssna på Soki!

Kan tillägga att jag älskar E38an och aldrig skulle tänka mig att byta mot ens en ny S80, även om den kanske skulle kännas fräschare och rent av komfortablare, av olika själ. (Hmm nåja får man välja helt gratis mellan E38 -97 och en -05 S80 kanske jag skulle ta S80n ändå :))
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Förresten så skulle jag vilja uppmana Heinz_keller att inte lyssna på oss angående annat än rena fakta. Den personliga uppfattningen om vilken bil som är bäst för en själv kan man inte få annat än genom att prova båda bilarna ordentligt!

Personligen kör jag E38 för bl.a. den underbara V12an (V8an hade säkerligen funkat fint också), den rikliga utrustningen och alla små men numera oumbärliga smarta lösningar och finesser. Bakhjulsdriften väger också in tungt. Sen fullkomligt njuter jag av den "avund" och förundran som bilen fortfarande (!) ger! Att Svensson-acceptans-faktorn är låg ser jag mao som ett stort plus :) För övrigt gillar jag stora bilar framför små struttiga "go-carts".
andha45
Seven_: Ja, det är ju i en mening djupt tragiskt att BMW:n är mindre Svenssonaccepterad och att det finns människor som tänker på vad grannen/allmänheten tycker då de köper bil.

Jag vågar nog påstå att vi nästan alla köper bilen med en vilja någonstans i bakhuvudet att antingen bli accepterade eller omtyckta eller att andra ska bli imponerade eller något.

BMW-köparen vill imponera genom sin coola bil.
Volvo-köparen vill imponera genom sin diskretion och finkänslighet.

Man kommer nog inte ifrån att vi alla tänker på hur bilen uppfattas.

Sen tror inte jag på det där med att "jag köper en bmw för att jag älskar bmw, och skiter i folk tycker att det är töntigt", för just den typen av köpare tycks ofta (nu riktar jag mig inte mot någon speciell person) gilla att snacka upp sin bil, köra rätt hårt inne i stan etc. Så att man skiter i att vissa tycker det är töntigt är nog oundvikligt om man vill imponera på andra.

Min far har för övrigt en e39 med 15" alu, han har aldrig blivit utsatt för den typen av kritik...
hehe betygskategorin "Svensson accepterad" gilla jag!=) Min förra hade nog en 1:a där, va en av anledningarna till att jag ville byta. För som POWERM skriver så kan det bli problem om en bil har låg svensson-acceptans..

Kan inte säga så mycket om komfort å liknande mellan s80in å e38:an, aldrig haft nån av dessa. Men det verkar inte va så stor skilland för den som sitter bredvid..
Skulle jag vara tvungen att välja så skulle det ändå bli en S80. Främst pga. ekonomin, och att E38 verkar vara omöjlig att sälja. (vill man få sin såld måste man dumpa priset?)

Sedan skulle även verkstäder spela in. BMW Group och Bilia är inga verkstäder som lockar till bilköp direkt.. ju större dom blir, desto jobbigare blir dom att ha å göra med?

/Cronor
andha45
Cronor: jag tror tyvärr inte att S80 är så lätt att sälja heller, men säkert lättare en e38. Stora sedaner är lite ett utdöende segment. Det är nog bara Mercedes E-klass (som ju är ngt mindre än e38 men ngt större än e39) som är hyfsat lättsåld som stor sedan; många gubbar som kör sådana...

Varför måste man åka till en stor verkstad? Det var längesedan jag gjorde utom för garantirep. Argumentet om att en bra bil måste servas på märkesverkstaden tycker jag inte håller.
andha45: jaså, trodde att en S80 var hyfsat lätt att sälja ja, men det kanske bara gäller V70in..?
problemet är väl att inga garantier gäller om man inte servar/reparerar sin bil på aukt. verkstad?

Väldigt Off topic: Hur är T5:an att köra? bra krut? Vad hamnar man på i bränsleförbrukning?=)

/Cronor

andha45
Johan S: "Sen fullkomligt njuter jag av den "avund" och förundran som bilen fortfarande (!) ger! Att Svensson-acceptans-faktorn är låg ser jag mao som ett stort plus :)" Det var jus det jag menade. Men är du ute för att retas eller? Jag tror inte att vanliga Svenssons tycker det är så coolt och jag tror inte heller att de blir avundsjuka. Ni kan testa någon gång med vanliga, belevade Svenssonmänniskor. De tycker sällan att bilar som e38 eller S80 är snygga eller coola.

cronor: jo, garantin gäller. Det framgår tydligt av serviceboken ("såvida felet inte har uppkommit pga att arbetet är icke-fackmässigt utfört") och jag har t o m fått förlängd goodwill. Har faktiskt aldrig servat bilen på Volvoverkstad och ändå fått full + förlängd garanti.

Ja, s80 är nog lättsåld jfr m e38 men som en V70 tror jag inte.

T5 har bra krut på mellanvarv. Förbrukningen hamnar faktiskt nästan alltid på exakt en liter/mil, då kör jag blandat (vilket inte säger så mkt). Mkt lugn körning 0,6-0,65 (80-90), Motorväg ca 0,8 (125-130), Snabb motorväg 1l (140-150), i stan 1,1-1,3. Förbrukningen är ungefär som 528i förutom att bmw:n är snålare i hög jämn fart (Autobahn) men ngt törstigare när man kör lugnt (tror jag).

Den är dock inte lika sofistikerad som en bmw-sexa.
Oavsett vad som sägs gällande lyx, sittkomfort osv. är Volvos sk. "skinn" rent skräp, och ett av mina hatobjekt. Skinnet i en halvår gammal S80 ser fan ut somen 10 år gammal BMW, och då skall vi inte ens prata om Volvos "halvskinn" som är det vidrigaste påfund snubbarna i Torslanda kommit på. Usch!
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Volvo gör reklam för pdc,de fanns väl1993på bmw.Länk

andha45
E38B12: kan du inte uttrycka dig lite mer nyanserat?
BMW:s halvljus utan xenon är det värsta jag vet men jag kanske uttrycker mig lite försiktigare.
Jag håller med om att Volvos skinn ej är någon höjdare, dock är sportskinnet bättre och nu finns även softskinn som håller bättre än bmw-klass

skinn +5000 från halvskinn
sportskinn +7000
softskinn +20000

bmw montana +22000

så vad är problemet?

tycker du bmw:s halvskinn är snyggt?

WAN: Ja, Volvo är sena med PDC.
Volvo kom med antispinn 1984, BMW 1994, om det är det som gäller.
Inbyggd barnstol
trepunktsbälte
etc.

säkerhet är viktigt, tycker jag
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Bmw kom med abs 1977,viste volvo vad de va då.Länk

Körde sjukresor en med V70-02 över 10000 mil på ett år. Komforten är väl OK men inte alls som en E38, den som säger det har aldrig kört en E38. Angående kliman på Volvon är det sämsta skräpet jag någonsin skådat. Ljudet är bra för att vara orginal. Det som är det sämsta med Volvon är styrningen som är fruktansvärd och alla små fel som inte hör hemma på en så pass dyr bil. Inner utrymmena är klaustrofobiska om man jämmför med äldre Volvo modeller och skilnaden mot en E39T är små.

Vad blir då summan av detta? Gillar man bilar och att köra så välj E38, gillar man att vara en Svensson och bo i radhus välj en S80.
andha45
Eftersom du ej tycks gilla radhus kan man konstatera att framför finare kåkar är saab och volvo de vanligaste bilarna

Vad var det för fel på volvos klima?

Om styrningen är fruktansvärd eller ej får var och en bedöma men kul är den inte. Precis som jag ogillar bmw:s backspeglar, strålkastare och stolar men jag uttrycker mig lite mer onyanserat.

Ang. småfel finns inget som belägger att det är mindre småfel på bmw. Jag har inte märkt någon skillnad, tyvärr går både mercedes, bmw, audi, volvo och saab sönder alldeles för ofta, oavsett deras premiumambitioner.

Tycker faktiskt det är tragiskt att diskussionen om småfel grundar sig på skryt över egen bil istället för fakta.

andha45: det är min egen bil jag refererar till, dock ej längre.

Kliman har ju två zoner, skiljer tempen på vreden så blir det iskallt på den sidan som har lägst inställning. Så har det varit på samtliga V70 jag har har kommit i kontakt med. Det ska vara så enligt Volvo...hmm.

Styrningen...anser du att den är bra? Själv uppskattar jag kör känsla. Varför köpa en prestanda bil(T5) som inte förmedlar det minsta vägkontakt. Det är ju det som är den största delen av körglädjen i en bil.

Angående radhus var det skrivet med lite ironi och humor. Själv är jag en fattig student i lägenhet :(
Jag ber om ursäkt om några tog illa upp.
andha45
M femman: Jag tar inte illa upp, är inte sån till min natur.

Jag skrev om styrningen att "kul är de inte", men om den är en katastfrof el inte får var och en avgöra. Mao skrev jag att den inte är bra, vilket jag också tagit upp tidigare här på forumet.

Min personliga uppfattning (som jag tror är rätt allmän) är att bmw ger bättre körkänsla, styrning, fjädringskomfort, harmoni, kvalitetskänsla, men att Volvo ger bättre stolar, ljus, ljud, backspeglar och annat av svenssonvärde. Jag tycker att volvos klima är jättebra medan bmw:s är plottrig och högljudd (men inte så det stör direkt), men det kan ju bero på att jag aldirg upplevt problem med hö-vä-tempinställningen. Dessutom har bmw:s klima sämre fläktkapacitet (e39 tydligt) och har svårt att leverera jämn temperatur, delvis beroende på kall-varm-justeringen mitt på panelen´men det beror också på ett fel som är dyrt att laga. Mina vänner som kör e36 o e39 har råkat ut för detta.

Eftersom Volvon var 150 000 billigare så blev det en sån. Pga BMW:s andrahandsvärde försvinner tyvärr de 150 på några år, och det är mer än jag tycker det är värt.

Som beg.köpare väljer jag gärna bmw, men fortfarande tycker jag att de - precis som alla bilar - har nackdelar.
Hej Allihopa !
Fantastiskt att så många orkar engagera sig (reta upp sig) på ett så oförargligt ämne som att jämföra två (i deras ögon) alltför olika bilmodeller.
Tycker precis som någon annan skrev att Soki har kloka synpunkter. Vi må ju gilla våra BMW hur mycket som helst men det får ju ändå inte göra oss blinda för att det existerar andra bilmärken. Själv har jag en Aston Martin Vanquish V12 på mitt skrivbord för närvarande. Mycket Bond-känsla i den.... Funderar mycket på vilken bil jag själv skall köpa när min nuvarande 728 har tjänat ut. Problemet f.n. är ju att den är i princip osäljbar så man får ju köra vidare vare sig man vill eller inte. Verkar ju inte spela någon roll om bilen är fullservad, lackbehandlad, välvårdad, har ärligare mil m.m. Verkar ju vara viktigare att den har TV och navigation t.ex. Nä nu orkar jag inte skriva mer. Ha´re bra alihopa och var lite hyggligare mot varandra.

Nysse
Det blev väl lite fel från början, E38 bör/brukar/skall ej jämföras med S80 då de är helt olika storleksklasser. Det är bara att se jämförelser i biltidningar - E38 mot S-klass, A8, Lexus LS430 osv, där är jämförelsen mer relevant.

/Lazze
Länk
andha45
Lazze: ja, sant, men klassindelning är inte enkel.

3-serie- S60-A4-C-klass är en ganska entydig klass.

Sedan blir det svårt.

e39 är betydligt mindre än E-klass, som är mindre än e38. Nya A6 är ung. lika stor som A8. S80 är större än E-klass utanpå.

Och, för övrigt, 3-serien och 5-serien, det skiljer inte så mkt i utrymme så de är ju på sätt och vis konkurrenter, den ena sportig, den andra bekväm (e46 o e39)

Men nu var det ju så att Heinz jämförde S80 och e38, precis som somliga väljer mellan en SL 500 och en 645Ci cab. Eller mellan en M5 och en Porsche 911.
Tack Johan_S och Nysse för ert stöd. Skönt med lite E38a ägare som kan/vill jämföra mellan de olika bilarna utan att bli partiska och skrytsamma om sina egna bilar som Andha sa.

Annars måste jag hålla med att klassindelning är inte lätt. A8 och A6 till exempel. A8an är ca 1 cm bredare(!) och ca 3 cm längre än A6an.

Nu är E38an ca. 1,5 dm längre och ca 3 cm bredare än S80. Om man bara jämför bilens storlek ja då får vi ju börja jämföra nya A6an med E38an. A6an är 4,92 m vilket är längre än E38an.
Är även 8 cm längre än E60 och decimetern längre än E klass.
Men inte ska d gå så långt att vi ska börja jämföra mm för mm. Då är ju inte någon bil lik den andra.

Annars tror jag att en bilköpare inte låser sig själv i just en klass utan att det finns många fördelar och nackdelar för respektive segment. Därav frågan S80 vs E38.

Finns säkert en del som övervägt tex. både E39 och MB SL (r129) när de skulle köpa bil. Trotts olika klasser.

MVH
andha45
Ja, det är fel att jämföra mm för mm. Det finns ju en tradition också i att jämföra 5-serien med E-klass etc. även om E-klass alltid har varit rymligare (utom e60/W211)

Man kan nog säga att ju mer känslor som finns i ett bilval, och ju högre del av köpkriterierna som grundar sig på emotionella faktorer, desto större flexibilitet.

Om jag skulle köpa en billig andrabil skulle jag förmodligen titta mest på utrymme, ekonomi och svenssonegenskaper. Men ok om bilen är trist.

Om jag skulle köpa en cab skulle jag förmodligen inte låta mig övertalas av alla argument i världen, om jag inte gillade bilen. Gällande cab gillar jag e46, A4 och Mercedes SL men inte SLK, c70 och Saab.

Jag antar att en e38 köps rätt mkt med känslor och en s80 lite grand också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.