|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Heinz_Keller: Blir det ingen executive så skippa S80 är min åsikt. DÅ kan man inte mäta den med en E38a. En 530D låter bättre än en 730D/740D iaf. Kan tänka mig att en E38 med diesel är väldigt svårsålt. Skulle siktat på så nybil (läs så gott skick) som möjligt. Jepp bilen e kvar men det var inte jag för att min är svart och att köra om folk skulle aldrig falla mig in. ;o) Lycka till med bilköpet. MVH |
|
|
Soki Du har mail! Angående "din" omkörning så tror jag nog att vem som helst hade kört om mig, då jag för tillfället vägde ca 60 000kg och höll på och ta mig upp för en backe ;) // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
S80 har ju oxå funnits ett tag, känns gammal. Det enda positiva jag har att säga om S80 är att stolarna är sköna, men det är inte alla som tycker, många får ont i ryggen av dem pga att stolarna är ganska mjuka, kanske för mjuka. Som redan sagts så är E39 en bättre jämförelse, men det blir samma sak där - BMWn är klart bättre på allt. Och konstigt vore väl annars då man ser till vad bilarna kostar/kostade nya. 530d, 725d,730d eller 740d - bara att välja å slå till :)) /Lazze Länk |
|
|
S80 och E38 är egentligen två bilar som på de flesta sätt är riktade till totalt olika köpare. Hade personligen aldrig satt foten i en S80 då den bilen är så anti-mig som något kan bli, tilläggas bör att E38 i mina ögon är den mest fulländat perfekta bilen som byggts ;) J.L, Klockren liknelse med klockorna :) |
|
|
Finns två diesel BMWmodeller som inte nämts 520d och 525d, starka och snåla bilar. Volvo generellt har en STOR fördel(framförallt V70, men volvos kombi bilar generellt), de har grymt låg värdeminskning, något BMW absolut INTE kan stoltsera med, snarare är det tvärtom. Kombinera det med höga premier så är det min orsak att högst sannolikt inte satsa på BMW vid nästa bilbyte. /Simon |
|
|
simon_en: Det är därför man köper en beg BMW, så nybilsköparen får ta smällen :) /Lazze Länk |
|
Njuren |
wow har du en phaeton soki? Vunnit på lotto? =) finns väl inte så många sånna i sverige? Inga biler på den? BMW - i nöd och lust? |
|
Måste säga att det är ganska kul att se allas reaktioner när någon får för sig att klämma in en jämförelse som denna i ett forum. Den påminner mig lite om inlägg som - 'Jag rastade skiten ur Alpina B10 Bi Turbon med min SAAB'! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
1995: Lite O/T men vad menar du med att skrämma kråkorna? Är det med tanke på milen? Mina föräldrar har en Volvo med mer än 40000mil bakom sig, märks inte alls att den gått så långt. Motorn är hur fräsch som helst och drar inte någon olja heller. Far min är å andra sidan noga med oljeservice och sånt. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Seven_: Var det riktat mot mig eller? Måste vara det eftersom jag är den enda här som tagit jämförelsen seriöst. Man kan väl välja mellan att tex. köpa en Golf eller en E38, fördelen med golfen är att man får en så mycket nyare bil för pengarna och man får en större bil för E38an. Tycker inte att det är något konstigt alls att jämföra bilar mellan olika klasser om man inte är rik och kan köpa en från varje segment. En vän till mig valde mellan en MB E klass och en Audi A4 cab, helt olika bilar men ändå, är han en idiot för det? Ingen som valt mellan bostadsrätt eller villa? Två helt olika saker men ändå något man kan välja mellan. Man kan ogilla S80 ja men lägg ner alla onödiga kommentarer och sluta tala (skriva) med nedsättande ton, är tråden för larvig för vissa så är det väl bara att ignorera den helt enkelt. "Måste säga att det är ganska kul att se allas reaktioner när någon får för sig att klämma in en jämförelse som denna i ett forum." Men eftersom folk verkar ha humor... Är ännu roligare att läsa reaktionerna speciellt från de som verkar tro att deras 9år gamla konstruktion i E38an är och kommer förbli den bästa dyraste komfortablaste lyxvagnen som rullar på våra vägar för alltid...o bmw det är ju status det...o status är respekt...;o) E38an ÄR en bra bil, men komigen nu...var lite realistisk. haha Njuren: Var trött på lyx och status ;o) så jag köpte mig en folka istället men det kan vi ta någon annanstanns, vill inte bli nedskriven här på forumet. MVH |
|
|
E38 B12 de är bil de.Länk |
|
andha45 |
Jag tycker inte alls jämförelsen är dum för en beg.köpare. Valde själv förrförra gången jag bytte mellan en e38 och en S80. Jo e38 är tyst men det kanske inte framgått att S80 har fått bättre betyg än e39 i jfr-test i tyska ams, eftersom Volvon var tystast av E-klass, S80, e39, Alfa 166 och någon mer. 1995; det finns inget tydligt samband mellan hur sliten en bil blir och om det är en bmw eller volvo. Har varit på ett taxiåkeri och sett exempel på Volvo med riktigt många mil men inte så slitna. De tre senaste BMW jag kört med 10 000 mil har känts klart mer slitna än Volvo men nästa gång är det tvärtom. Heinz_keller: De flesta på detta forum tycks inte tycka om Volvo, som du märker. Jag gillar både Volvo och BMW och ser ingen poäng i att hacka på endera märket. Då jag haft en S80 140 (chippad till 185 - 140 är en nedtrimmad 170) har jag följande erfarenheter. Räknar här även in mina kolleger som kört långt med sina: - en del småfel precis som i BMW, inga stora fel utan de stora aggregaten håller bra - mkt låg förbrukning. Var på tj.resa i Tyskland 822 mil eller ngt sånt, bilen drog 0,89 - mkt sköna stolar och bra åkkomfort - inuti är bilen mkt rymligare än en e39 o sannolikt minst lika rymlig som en e38 fram. Modern panel jfr m bmw t ex är klimatanläggningen lättskött o inte plottrig, dessutom klart tystare än i bmw:n - mkt bra strålkastare - superbra stereo Nackdelar: - ganska litet bagage (men ryggstödet kan fällas) - plastigare än bmw - kan upplevas svajig jfr m bmw men det är lite en vanesak då styrningen är mkt mer direkt i volvon - trist styrning (åka mer än köra) - sämre fjädringskomfort än e38/e39 F ö har min kollega en -99 T6, han är jättenöjd (om du vill ha mer krut). Soki; jag tycker Phaeton är jättesnygg och blev helt såld när jag åkte i en (dessutom på 16" friktionsdäck...). Enda saken jag störde mig på var ryggstödsslutet bak. Är du nöjd? |
|
WAN: Det kan jag hålla med om, den ultimata E38'an! Hur skulle du beskriva skillnaden i Kraft/snabbhet mellan en vanlig 750 och din B12 6.0? /Lazze Länk |
|
|
andha45: Tystast i testen? måste varit en 728 då. 740 och 750 är klart tystare än S80! Övriga jämförelser i testet då? S80 är INTE rymligare än E39. Jag har kört både E38, E39 och S80 väldigt mycket så jag vet vad jag pratar om. E38 är självklart rymligare än S80, går inte att jämföra. Hur många gånger har du kört E38 egentligen? /Lazze Länk |
|
|
"Men bara för att vi är på ett BMW forum behöver ni ju inte följa med strömmen och alltid påstå att BMW är bäst utan kanske lämna er egna lilla värld och upptäcka att det kanske finns nån bil som är skönare än en BMW?" Visst, men kom inte med en S80 då, för den har inget att hämta gentemot en E38. /Lazze Länk |
|
|
Soki: Jag hör på tonen att du uppenbarligen tog illa upp över mitt inlägg. Det var inte alls riktat mot dig personligen....utan åt inlägg i övrigt som är känsliga mot BMW entusiaster. Det är dessa inlägg som 'I ÖVRIGT' är kul o läsa (Alltså inte DITT PERSONLIGA INLÄGG!) Självklart kan man jämföra olika bilar till en viss gräns inom vissa kriterier. Som då tex. Golfen är bättre i bränslesyfte etc. Men du jämför ju hela bilen som sådan (S80) med en E38! Det tycker jag är lite optimistiskt. Och förresten, BMW är ju status de....o respekt....särskillt när den 9 år gamla konstruktionen FORTFARENDE utklassar dagens 'nya' konstruktioner. The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
andha45 |
k1mzo: din poängsättning är rimlig, men jag tycker nog att e38 är åtminstone så bekväm som S80. Fast på motorväg är s80 svårslagen. Gällande design så är e38 en mkt vackerbil men inredningen bär ganska mycket spår av det tidiga 90-talets knapphysteri. Lazze: det var inte e38 utan e39 (vilket jag skrev), närmare bestämt en 528iA mot en S80 2,9, en Mercedes E280 och en Alfa 166. Volvon var tystast. S80 är rymligare än e39 inuti. Bagaget är inte speciellt stort i någon av dem och jag vet inte vilket som är störst/minst. T o m en S60 är rymligare än e39 fram. Jag har haft fem e39 och en S80. Jag förstår inte varför du använder en sådan ton. Vad ska jag svara? Jag vet väl också vad jag pratar om. |
andha45 |
k1mzo: det är ok =) Då du ju tycks ha åkt S80 en del, hur upplever du utrymmet jämfört med e39. Jag försöker hitta utrymmesindex för att övertyga Lazze men vet ej om jag orkar. |
|
Kimzo: Jag tycker att E38 är bättre på allt utom stolarna och ägandekostnaderna. andha45: Då har vi olika uppfattningar om innerutrymmerna på E39 o S80, inte mkt vi kan göra åt det. Jag tycker att fram är de lika, bak är de lika trångt benutrymme i båda. Men nu skriver du att S60 är rymligare än E39 fram? Gulp :) 528 o 728 har samma motor och låter lika mycket. Nej då, jag menar inte att ha ngn sådan ton, kanske tolkades så men inte då :) /Lazze Länk |
|
andha45 |
k1mzo: tack vare din trevliga ton lägger jag ner mitt sökande efter utrymmesindex... jag får i alla fall en känsla av att volvon är bredare. Riktigt schabrak att parkera. e39 är smidig. Jag har en bmw-entusiastkompis som hävdar att e38 är så modern så den skulle kunna ha kommit idag. Vad säger man då? Synd med bmw:s rykte. I upmarket-kvarter i våra större städer finns mest 9-5, V70 och Audi samt en och annan e39/e60 och E-klassmerca. Nästan aldrig någon 7-serie; de finns på andra adresser. Vill understryka att jag tycker bmw gör riktigt schyssta bilar, men det känns rätt trist att många går i försvarsställning för att någon har upptäckt ett annat märke - i detta fall en s80 - och jämför dessa. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.