|
Sida 1 av 7
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder.. Bilbytarjävulen och jag hade ett möte i eftermiddags. Jag hade förmånen att få köra en S80 i ca 30 mil.. blev helt kär i åkkomforten, lugnet och att man faktiskt inte känner hur fort det går. Det var visserligen den lilla motorn på 140 hästar i volvon, men jag måste säga att den duger åt mig, tog väldigt lite soppa (0,75/mil) Vad som är aktuellt för mig är ju då (självklart) en Diesel. Har tyvärr inte kunnat köra någon e38, men eftersom de är i ungefär samma storleksklass samt prisklass så tänkte jag slänga in en fråga här. Vet att det inte finns någon e38 med samma snåla motor (förutom dieseln då) Men en 730d borde väl vara hyfsat snål ändå? Någon som har erfarenhet av båda bilarna? Generella ägandekostnader så som; -soppaförbrukning -servicekostnader -försäkring // Erik ---- No real power -just KCR :) | |
|
S80 och E38 lirar inte i samma liga! S80 är en standardbil med bra komfort - E38 är en lyxbil med enastående komfort och med en påtagligt bättre kvalitetkänsla som S80 inte är i närheten av. S80 är plastig och tråkig enligt mig. E38 är klart större och rymligare. E38 är dyrare på stort sett allt. 740d tror jag är ett bra alt. då de ofta är rikligt utrustade samt har bra kraft i motorn. Men om de är billigare i ägandekostnader vs E38 bensin vettetusan. Jag har kört S80 många mil och man sitter rätt bra, men det går inte att jämföra med E38, som är bättre på allt. /Lazze Länk |
|
|
Kan inte annat än att hålla med. Jag trodde inlägget var nåt slags skämt...men det hela klarnade när jag läste att du aldrig kört en E38. Kan mycket väl tänka mig att man kan tycka S80n är en jättebekväm bil etc....TILLS man sätter sig i E38an!! SÅ, alternativetn är enkla- Antingen köper du en S80 och ger f*n i att sätta dig bakom ratten på en S80 (för då kommer du gråta)....eller tar du förnuftet till fånga och köper en E38a helt enkelt:) The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
*ger f*n i att sätta dig bakom ratten på en E38 skulle där så klart stå... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
730d är väl valet om du vill åka e38 snålt. Dock kommer nog ägandekostanderna totalt bli klart lägre i s80n, främst pga försäkringskostnader och inte minst värdeminskningen. e38 är som bekant inte helt lättsåld vilket brukar resultera i låga priser. /Simon |
|
| Nöjer du dig med en S80 med 140 hästarsmotorn kan du köpa en 725TDS utan att lida. | |
|
730d finns från dryga 100KSEK i tyskland så inköpsmässigt kanske det inte är någon större skillnad mellan 730d och s80diesel....? /Simon |
|
|
Vill påstå att S80n har väldigt sköna stolar...skönare än E38a låter jag vara osagt. Bättre fjädring än E38an som är lite stramare. Upplever S80n som en bil som svävar fram mjukt och fint som en betydligt större bil, men E38an har också fin komfort. Men den känns som sagt struttigare på vägen. Nu vet jag inte om det berodde på mina däck (toyo proxies, 18´) mot S80 standard 16´ men S80n är ju en mycket nyare konstruktion. Klart att den ska kunna mäta sig komfortmässigt med en 5 år äldre lyxbil. Men när det börjar svänga har den nog inte så stor chans mot E38an. MVH |
|
|
Kan tillägga att en Volvo S80 T6 executive är ca. 5 gånger så billig att försäkra än en E38. Iaf. när jag har kollat. MVH |
|
|
jag har kört S80 med olika motoralernativ, och tycker som soki att stolarna är bra i Volvon, men komfortstolarna i E38:an är strået vassare, vad det gäller driftskostnader så vet jag av erfarenhet av en kompis som kör yrkesmässig trafik med en S80 att det är inte billigt att köra Volvo idag som på 740 tiden. Jag bodde tidigare i en normalstor kommun (110' inv) betalade då nästan 10' om året i försäkringspremie, flyttade nyligen till villa, två mil utanför stan och premien är nu 5800:-!! på min E38:a. |
|
|
Spelar ingen roll hur Ny en S80 är...om du så provkör den inne i leveranshallen, så kommer den aldrig att ha samma komfort eller känsla som en E38. Soki: Kan bero på att dina dämpare var slut....brukar bli 'struttig' gång då. För övrigt bör 16' jämföras med 16' i komfortmätningar! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Seven_: Nu menar jag inte att själva bilen jag körde var nyare utan att konstruktionen S80 (99) är nyare än E38 (94). Utvecklingen går framåt såklart och bilarna blir bara bättre och bättre så jag tror inte att det handlade om dämparna. Det är inte bara min f.d. bil som jag jämför med. Heinz_Keller: Jag antar att ekonomin spelar roll så finns det två i ditt fall, en E38 728iA el en S80 2.4 170hk? Är du ute efter en bil med utrustning så välj E38an även om jag tror S80n är det bättre ekonomiska valet. Väljer du mellan en 740 och en T6 executive så skulle jag valt en S80. Får sannolikt en nyare bil + mindre mil för dem pengarna. + för S80n enligt mig: Diskretion, komfort, driftkostnader - för S80n: Plastig interiör, utrustning(förutom t6/t6 exe.) + för E38n enligt mig: Utrustning, design, kvalitetskänsla -för E38n: Svårsåld, dyr i drift MVH |
|
| -s80: Dålig kvalité och driftsäkerhet. | |
|
S80 är mera i samma storleks klass som E39. Volvo har ingen bil E38 klassen. Jag gjorde en jämförelse mellan alla bilar i den (E39, W210, 9-5, S80, A6)klassen när jag skulle hjälpa mina föräldrar att köpa bil. Dock så åkte S80 ut rätt snabbt pga att den hade så hög ljudnivå (läs mkt vindbrus i motorvägsfart), men den har väl tilltagna säten. Till sist stod valet i princip mellan 2 modeller... E-klass resp E39... valet föll på E39. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Förstår inte att man över huvud taget kan komma på atnken att jämföra en Volvo S80 och en BMW E38!? Det är för mig (och säkerligen de flesta andra här på forumet) obegripligt! Slutdiskuterat från min sida... The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Måste komma med en komentar, jag har tillbringat ca: 27000 mil i en BMW 735ia 1988, vilket var underbart! Jag har tillbringat ca: 8000 mil i en S80 2,4T 2001 med all utrustning som fanns att få, kan efter dessa båda bilar konstatera att divisionen är helt olika, jag vart nöjd med S80, sköna stolar och det mesta bra, käkade en del däck..., men att gämföra BMW med en volvo kan man inte, en volvo åker man medans en BMW kör man, där ligger den största skillnaden, begripar man inte den skillnaden finns det ännu billigare bilar på marknaden.... Jag har efter min tid i Volvo åter hamnat i BMW 740ia 2000 oxh njuter var dag igen. BMW FOREVER. PS. det var min första och troligen sista volvo |
|
|
Kan tillägga til mitt tidigare inlägga att jag han avverka ett par Audi A6 mellan 735an och S80n, inte heller dessa var något upplyftande, dock roligare än S80.... |
|
|
E38 vs S80 tycker jag är en bra jämförelse, bmws åldrade lyxbil mot en nyare i klassen under. Tror en del 5serie köpare övervägt liknelsen också men valde 5serien pga. att det får en nyare bil för samma pris samt driftkostnaderna. Man får ju mer S80 för 220 000kr än E38 för 220 000kr. Mellan 220 000 kr och 260 000kr hittar du 00-02 executive under 10 000mil sträcket fullt utrustad. Då menar jag med fax, dvd bak, el bak, osv. Sv sålt. Lycka till att hitta en sv såld liknande E38a för det priset. "en volvo åker man medans en BMW kör man" Den liknelsen kan man ju se som att volvo har en bra åkkomfort medans en bmw har en bra vägkänsla. Vilket stämmer. Men köper man en "lyxbil" är man väl ändå ute efter komforten och inte främst vägkänslan? Kan tillägga att jag kört en del större bilar så som W220, W140, A8, Lexus LS, Phaeton, 7serie mfl. så pratar jag inte ur biltester. Tycker själv att E38an är en av det bästa bilarna som någonsin byggts (i o m. sin tid och håller sig väldigt bra nu.). Men eftersom de flesta här (konstigt kanske vore det annars för det är ett 7serie forum) verkar ha låst sig på att "7serien är bäst" så tänker jag inte mer disskutera om detta. Ville bara ge en opartisk åsikt. MVH |
|
|
Jag tycker S80 2.5/D5 är fina bilar men att jämföra med E38 verkar helt skevt... Ungefär som att jämföra en Seiko med en Rolex... BMW CS #5139 |
|
|
Tack för era synpunkter! Hade förväntat mig ungefär så mycket dåligt om S80 som faktiskt står här. Å andra sidan inte så mycket bra om E38 ;) Har som sagt aldrig kört en sådan (däremot en e32 750 -88 med 40 000 mil på mätaren. Var inte var det minsta imponerad av den.. helt slut) Allt beror väl kanske var man gämför med. Kom väl på mig själv ungefär halvvägs ned på sidan att E38 faktiskt är en lyxbil och S80 mest är en stor sedan. Vad jag däremot tänkte var att det är ungefär samma pengar för en S80 som en E38. Däremot får man en betydligt nyare volvo för samma pengar som en E38. Soki >> Japp, ekonomin är självklart det största argumentet! Att bmwn är snyggare och säkerligen bättre ihopskruvad betvivlar jag inte en sekund. Att den är dyrare betvivlar jag inte heller. Däremot HUR mycket dyrare? Det är det såklart ingen som kan svara på.. Eftersom jag kör ca 5k mil per år så är det en diesel som gäller. Att det är dyrt att äga bil när man är 22 år gammal och försäkrar för +2500mil per år är för mig ganska självklart.. Men man kan ju försöka ha en bil som kombinerar hög standard med låga driftskostnader.. kanske är E39 ett bättre val då!? Nåväl.. Får kika runt lite och kolla läget. Passaten ska bort!! :D Tack för alla synpunkter! Förresten Soki, har du kvar Phaeton'n? Blev omkörd av en mörkblå met. sådan på E4 mellan salem och södertälje runt 06.30-07.00 för inte så längesedan! // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
För den som saknar tillräckligt med pengar så kommer ett råd, hellre en gammal BMW än en ny volvo, min gamla 735 hade gått 37 000 mil när jag bytte, bilfirman trodde inte det var möjligt!!! eftersom jag bytt mätare under resans gång, stod den på 12 000mil vilket man trodde var riktigt, när jag dock visade service boken som visade mätarbyte och de riktiga milen trodde man knappt det var sant, tänk er en volvo som rullat samma sträcka, den kan du inte ens skrämma kråkorna med.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.