|
Sida 6 av 34
|
|
|---|---|
|
24 år ska det ju va:) 245 är vi nog under... allihopa... redigering av inlägg går det? /Martin |
|
|
M femman: Jag vet vad som gäller för jag bytte f-bolag (från LF till TH) så sent som i september i år. SAMTLIGA försäkringsbolag jag kollade med (IF, LF, Sockenbolagen, TH, BMW Original försäkringar, Susab, Folksam mm) frågade mig om någon under 24 år I ELLER UTANFÖR HUSHÅLLET ämnar använda bilen. That's a fact, ring själv o kolla. Varför tycker du detta inte är klokt? Du tycker kanske det är OK att oerfarna eller skadebenägna individer bör kunna åka snålskjuts på mindre skadebenägnas (föräldrars) bekostnad? Om nu ex "Xargs" morsa tecknade försäkringen och uppgav att min son på 19 år kommer att använda bilen ibland hade denna situation med största sannolikhet inte behövt inträffa. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Köpte en bil för en några veckor sedan, då sa de ingenting om någon under 24år körde bilen. Ska ringa mitt bolag nu igen och fråga. | |
|
Ringe och kollade, ganska intressant då min sambo är 22år och är ute och kör bilen just nu! Det var inga problem men det blir en högre självrisk om någon under 24år är vållande vid en olycka. De så också att alla i hushållet får köra bilen, oavsett ålder och kön! Vissa bolag tex IF har en högre premie om man har någon under 24år som kör bilen. |
|
|
Det brukar vara en fråga som man får bocka i om man kollar på priser genom bolagens hemsidor, LF frågade mig senast i sommras om någon under 24 kommer att köra bilen. Mvh Abbe Länk |
|
| Det är ibokat även för oss... | |
|
Håller fullt med martin22sthlm men jag anser att din mamma borde ta denna kontakt eftersom hon står som försäkringstagare av bilen. Skippa ytterligare kontakt med handläggaren tills du fått respons från någon "högre" person. //JJ |
|
|
Här kan du kanske få råd. Konsumenternas Försäkringsbyrå Klara Norra Kyrkogata 33 111 22 Stockholm Telefon: 08-22 58 00 |
|
|
Till Joakim E,hadde du 3 inbrott på 1år(tidsperiod på 2mån.)??.Vars bor du i luleå(inte är det väl hertsön),verkar vara farligt att parkera bilen därialf.(bra att veta så man inte blir av med dyra stereo grejjer.)Din premie på 8000kr/år(hur gammal är du?) lät ju ganska hyfsad,vad har du för självrisk på stöld alltså?(vilket bolag???)blev du av med grejjor alla 3ggr?Vad blev din totala självrisk för alla3inbrotten? |
|
|
bor på mjölkudden de två förts ggr hade jag den ute, hade inte fått nått garage då. är 28år, på stöld har jag 2000kr i självrisk, totalt för alla tre blir ju 6000kr. första gången hade bara brytit upp bilen men inte tagit nått, andra gången blev ja av met ett playstation 2 och lite skivor. nu tredje gången hade jag den i garage då stal de vinter däcken och tv, hade en stereo med inbygt tv, skiter i grejjorna det tråkiga är ju att de hade slitit sönder hela panelen där stereon sitter, handsk facket panelerna under ratten mittkonsolen mellan stolarna och rivit ut allt i bagaget mattor reservdäcket mm. var bar mitt garage de varit in i, har haft två fyrhjulingar där skulle tippa på att de var ute efter dem, men gav sig på bilen nu när jag har flytatt iväg dem till betydligt säkrare plats. Jag har salus ansvar, har en tillägsförsäkring (bilallrisk) och en extra för med passagerare om jag skulle råka ut för en olycka och passagerarna skulle skadas täcks alla deras sjukvårds kostnader av den. har aldrig haft problem med dem. du skulle ha sett innbrottsförsöket innat på porsön tur man var där och jobbade, var runt 02:40 jag kom dit och såg en bil med lite ynglingar springandes runt, tänktä bästa att åka dit och kika vad det är för nått, då de såg mig komma dit stack de fortare än vinden, och nog var de banditer ifarten, de hade forserat garagedörren genom att backa rack in i den så hel porten med karmar och allt hade åkt in i garage och, då polisen kom dit och jag sa vad det var för bil viste de villka det var men tydligen kunde de inte göra nått åt det då de inte tas med händerna i godiskålen, tydligen har man som vittne inte nått att komma med. |
|
|
Jag förstår inte riktigt... Jag trodde detta var helt självklart för alla, men tydligen tror vissa av er att bolagen likställer folk man "råkar" bo tillsammans med rakt upp och ner oavsett vilken relation man har till den/de. Det är SJÄLVKLART en jäkla skillnad på sambo/make/maka och mor/far/faster/farbror och bror/syster/polare. Ponera att jag är 54 år gammal och har en son som är 18 som bor på samma adress. Jag har en Volvo 460 -93 och en BMW 325i -91 reggade och försäkrade i mitt namn. Om det händer en olycka med 325:an och min son ringer försäkringsbolaget så kan nog vem som helst räkna ut vad som lär hända med ersättningen. Jämför med följande: Jag är 32 år gammal och har en sambo som är 27 som ringer in till försäkringsbolaget och säger "Jag har krockat min sambos BMW!". Naturligtvis en HELT annan situation. Återigen: läs era egna försäkringsvillkor! |
|
|
Suck... Jag är verkligen trött på detta nu, liste om du hade läst vad som skrivits så hade du onekligen inte behövat dra upp din historia. Om man spelar med öppna kort mot försäkringsbolaget, säger precis hur det ligger till när man tecknar försäkringen så ska de väll banne mig ändå inte behöva smyga och smussla med vem ska ska ringa etc? Vi berättade att båda ska köra den, det var INGA PROBLEM. Varför ska de då vara några problem angående vem som ringer f-bolaget? Sen så har jag e-mailat med en kille från just folksam får detta som svar: "du har inte änmält till oss om att fordonet kommer att användas av personer undert 25år. detta står det klart och tydligt om i pappren att det ska göras, då blir självrisken högre och då hade detta varit grönt, men då detta inte är anmölt till oss så betrktar vi detta och alla sånna fall som "skenförsäkringar" försäkringbedrägeri." VI har visst anget i telefonen att den kommer att köras av en kille som är under 24, om ni då anser att det är skenförsäkring då borde väll ändå kvinnan på folksam avråda en från det? VI har en högre självrisk om det är någon under 24 som orsakar skadan. JAG betalade 1000kr mer i självrisk. VARS är det inte grönt i detta fall!?! STÅR ingenstans i villkoren för våran försäkring där det finns en ruta att kryssa i om någon under 24 kör den..... Jag tog telefonen idag och ringde till eran kundservice och frågade om denna 24 års regel, den går inte att bocka i när man tecknar försäkring för det tar man inte hänsyn till men därimot om man har folksam OK försäkring gör man detta. Jag frågar då "Det är rent bullshit då altså?" "ja så kan man ju också uttrycka det" får jag som svar.... Ljuger denna kille här på forumet från folksam för mig lr vet han helt enkelt bara inte vad han talar om? Nu är vi så förbannat trött på detta så på måndag tar jag bilen till Englunds och där får vi se vad som händer..... Inkorrekta uppgifter från folksam Inkorrekta uppgifter från Englunds Hotelser från englund |
|
|
Vad Folksam säger eller inte säger till dig är inget jag lägger mig i. Jag kommenterar själva försäkringsförhållandet. Du kan inte påstå att du under ed skulle kunna svära på att din mor har lika stort intresse i en 325i turbo som du har, Xarg. Det finns liksom inte på världskartan. Men OK, låt säga att det är så. Din mamma har isåfall ändå brutit mot avtalet genom att låta en turbo monteras i hennes bil och Folksam kan således neka ersättning. Både ägarförhållanden och modifieringar är två av huvudbitarna i en försäkring. I ditt fall ligger du riktigt risigt till på båda punkterna, Xarg. |
|
|
Money, Money Money,,,, Allt handlar om pengar för dessa J--LA försäkringsbolag... allt är frid och fröjd till olyckan är framme, och just då vänder de dig ryggen. De vet att det finns en chans att komma undan billigt och skyller allt på skenförsäkring oavsett vad ni kommit överens om tidigare...nån borde sätta dit de J--VLARNA!! ... det samma gäller rep-verkstan.... |
|
|
Ok liste, för det första: Härmed hävdar jag att jag aldrig har haft en turbo i vår bil (325:an) och du och Jocke får gärna komma och bevisa motsatsen! Det där resonemanget är helt värdelöst och irrelevant eftersom det aldrig går att bevisa genom ngt som skrivits tidigare på detta forum. Så koncentrera er på själva fallet istället, englunds borde väl t.ex ha nämnt det till försäkringsbolaget om de såg att det satt en turbo monterad eller?! Jag talade med advokaten från sthlm igen idag, har skickat alla kvitton och papper etc och han jobbar med det nu, han sa att från vad jag berättat, om allt det är korrekt (samma som jag skrev i det första inlägget i den här tråden) så har jag en överhängande fördel gentemot Englunds i Luleå speciellt på grund av mitt mkt viktiga kvitto på självrisken (som englungs nog gärna skulle döda mig för..) men han skulle kolla allting noga och återkomma efter helgen. Det blir intressant. En rolig nyhet för mig, men tråkig för englunds är att min kompis som var med mig vid samtalet med Arne Nilsson (VD för Englunds i Luleå) har lyckats få en journalist intresserad av fallet så vi kanske får läsa om detta i lokaltidningarna om någon vecka! |
|
|
Riktigt bra att du lyckats få en journalist intresserad för fallet, skulle tippa på att det blir ett helt annat bemötande efter den kontakten :-)........vad som är riktigt intressant är att inte ENGLUNDS i LULEÅ inser hur mycket sånt här skadar dom. Tråden har i alla fall visats dryga 5000 ggr + mun till mun - och det är inte nådigt med dålig reklam för firman det...... //JJ |
|
|
"liste" detta snack om turbo mm hör ju inte hemma här då det inte är det som är problemet. Problemet ligger ju i ett ljugande försäkringsbolag som inte står för saker de lovat + svin till verkstad som lagar utan att få klartecken och även hotar kunden. Nu är det ju faktiskt så att "xarg" har frågat om det är ok att han kör bilen vid tecknande av försäkringen, vad mer skall begäras?? att man bandar samtalet med förs. bolaget?? |
|
|
Glöm försäkringsbolaget, de har gjort helt rätt. Det är helt uppenbart att det är Xarg:s bil och han har försäkrat den på sin mor för att få en billigare premie. Därigenom så har hon inget ekonomiskt intresse i bilen och försäkringen gäller inte. Allt annat snack om att vi har bilen tillsammans o.s.v. är bara löjliga bortförklaringar som ingen tror på. Däremot så kommer man inte ifrån att bilfirman har gjort fel när de har lagat bilen och därför bör inte Xarg betala för det arbetet. |
|
| T.P har hel rätt här. Det ÄR ett solklart fall av skenförsäkran. MEN bilverkstaden kommer nog få stå för arbetet eftersom inte kunden bett dem starta upp arbetet. | |
| äntligen någon mer som säger likadant som jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.