|
Sida 33 av 34
|
|
|---|---|
| Hade du inte kvar biljetten då? De hade omöjligt kunna fälla dig om du hade haft biljetten kvar! | |
| han skrev ju att biljetten fanns kvar, och man kan förlora i rätten ändå, de utgår från att man tagit biljetten från en annan bil eller hittat den .... | |
| SPelar ingen roll. I sverige är man oskyldig tills motsattsen BEVISATS! En parkeringsvakts ord, gäller INTE som bevis, i synnerhet inte om han får provision på lappade bilar. En polismans ord är en annan sak vid mindre brott (ex. fortkörning) | |
|
Ja, jag vet att man är oskyldig till motsatts bevisats, MEN det är inte alltid så lätt att vara privatperson mot ett stort företag. Och enligt PLUS-reportaget så är det jävligt svårt att göra något om det går vidare. 2 i reportaget blev fällda i rätten trots liknande bevisning som i mitt fall. Det är JÄVLIGT TRIST att sånt här händer, men men. Oftast är man bara glad att allt är över även fast man får betala lite. Värre om man får stå för rättegångskostnader och skit också... Självklart är det möjligt att man kan vinna i rätten, men orka med det och att ta risken att bli fälld. Bättre att förlika på 450 spänn och få saken ur världen. Säger bara hur jag kände just då. Självklart är jag fortfarande förbannad att detta kan hända, men ändå... |
|
|
Sen ska tilläggas att jag inte hade anlitat en advokat. Men för 450kr i böter känns det onödigt att betala för det... |
|
|
Har du kvitto på betald avgift så finns det inte en chans i världen att du skulle förlora en sådan tvist i en rättegång. även om de hävdar att du kan ha hittat den, de måste kunna bevisa att du inte betalat avgift och det kan de omöjligen göra. Annars måste alla p-kvitton betraktas som värdelösa och då skulle dom heller inte existera... |
|
|
Ang parkeringsboten så borde parkeringsbolaget vara tvungna att ta ett kort på rutan för att bevisa att det inte finns någon p-biljett. /Rickard |
|
| Ja, fast det håller inte som bevis i samma grad som ett kvitto, eftersom de int ekan bevisa NÄR bilden är tagen. Kan han då visa upp ett kvitto så läggs fallet garanterat ned! | |
| Parkeringsbolagen har väl börjat ta kort på bilar som står felparkerade nu.. | |
|
Beppo: Så läggs fallet ner garanterat? Jamen varför gjorde den inte det då? Det är inte alltid så lätt som man tror. Och även de i reportaget i Plus hade kvitton men fick böter ändå och blev fällda senare i rätten. Alltså läggs det inte GARANTERAT ner! Skriv på för sänkt bensinpris!!!! www.bensinskatteuppror.se/ |
|
|
Fan va trist xarg.... Tror nog att vi alla vet att Englunds hade fått ge sig om det gått vidare.. men som sagt det är ens ekonomi som sätter gränserna.. Många som kommer joina Folksam med vetskapen att de blir lurade vid oplanerliga avkörningar?? ;) Speed limits are for pussies |
|
| @ Micke_sthlm: Det kom ju aldrig någon dom i rätten, och det verkar bli vanligare att företagen drar det dit, med syfte att skrämma motparten till förlikning. Och det verkar ju som att de lyckas också! Men Jag lovar att det aldrig skulle hålla i rätten då de inte kan bevisa att han stått felparkerad! Man kan inte fälla någon om man inte har en mkt bra bevisning. Jg talade med min juristkamrat och han skrattade bara åt det. Jag såg aldrig plusrepotaget, men om det var så att folk blev fällda så har nog inte alla fakta framkommit i tvprogrammet.... | |
Povre |
Vilken otrolig resa bara att läsa den här tråden! Snacka om såpa! Inte på ngt negativt sätt, det har varit fullt av vettiga och rimliga kommentarer men även riktiga bottennapp. Bottennapp där man undrat vilken bakgrund och vilket h-ete vissa måste ha bakom sig. Klarast lysande på den himlen framstår ju Joakim E. Själv bor jag i Stockholm och kan inte se någon rimlig anledning att köpa min nästa nya BMW i Luleå, men jag vet i varje fall var jag inte i så fall skulle köpa den. Tänk om Englunds hade haft bara den blekaste aning om vilket jordskred man startade när man tvålade till vad som framstod som "bara en grabb med en bucklig framskärm". Man ville göra en "bra affär" genom att skyffla över kostnaden för egna felgrepp på en grabb, men retade upp vad som måste vara tusentals BMW-entusiaster. Låt vara att många av oss redan inte var speciellt potentiella kunder, men nu är vi det ju definitivt inte det. En annan sak, VD´n på Englunds berättade hur mycket pengar man hade, vilket ju bara får en att undra över om han skjörtar upp "sina" kunder. Ta mig fan, detta är en klassiker. En David & Goliat historia. Du Xarg, om du fortfarande finns kvar, har tillfogat Englunds en avsevärd skada. Eller vi vänder på det Englunds tillfogade sig själva en avsevärd skada när man räknade med att det gick att köra över en ensam kille bara för att killen var liten och man själv stor och trodde att det skulle kunna ske i skymundan. Jag förstår att du förlikade Xarg. Att företaget gick med på förlikning trots sina resurser visar ju att de var medvetna om sin skuld. Så, visst vann du. |
| Povre, är du verkligen sann??? | |
|
Det här med skenförsäkringar är ganska lurigt. I princip är det den som betalt bilen som har det ekonomiska intresset i den. Att som hemmaboende son köpa en bil och registrera den på morsan som också betalar försäkringen gör att man står utan ersättning. Det är helt korrekt av försäkringsbolaget att agera på det sättet. Det är ganska många som får beskedet om att försäkringen inte gäller pga skenförsäkring och detta fenomen granskas alltid vid lite "häftigare" bilar som råkar ut för skador. Att komma runt detta är ganksa svårt eftersom försäkringsbolaget kan begära att ägaren till bilen ska kunna bevisa att man betalt bilen med enga pengar. Tex genom att visa ett kontoutdrag där man ser transaktionen. Det är alltid försäkringstagaren som har bewvisbördan på att det är en ersättningsbar skada. Så tipset är att se till att du äger din egen bil och försäkra den själv. Har du inte råd så köp en annan bil. Ska morsan stå för bilen ska också hon stå för ev banklån och ni får inte göra någon transaktion i samband med bilköpet er emellan. Har du en bil som ska säljas/bytas in får inte det ske i samband med att morsan köper bilen. Självklart är det morsan som betalar service och däck, gärna med kort så att det kan spåras. Inte heller här får det finnas något uttag på sonens konto som motsvarar morsans utgifter på bilen. Bor morsan i lägenhet eller liknande måste det finnas en hyrd parkering eftersom man antar att morsan måste kunna perkera sin bil hos sig. Jag har själv haft en bil som farsan stått som ägare till. Det började med att jag köpte en bil kontant med pengar som inte fanns på banken (jag sålde något men kommer inte ihåg vad) och med farsan som ägare. Denna bil byttes senare in mot en fabriksny bil där farsan stod för lånet och där jag betalade lånet till honom årsvis skrev tex "båten" på uttagsavin på banken (höll det helt kontant oss emellan). Farsans kort användes till alla servicekostnader och jag ersatte farsan kontant med pengar som inte fanns på mitt bankkonto (det fanns alltså inga transaktioner någonstans som kunde knytas till farsans utgifter på sin (min) bil). Till och med besiktningen betalades med farsans kort. Denna bil byttes sedan in mot en annan begagnad bil där farsan återigen blev ägare till den nya bilen. Nu hade vi en beviskedja som sträckte sig 3 bilar tillbaka där alla spårbara transaktioner stod i farsans namn. Helt vattentätt alltså. Det var inte avsett som skenförsäkring när jag köpte första bilen och då fick man även ersättning för dom skadorna vilket man inte får längre. Numera har jag 13 skadefria år och står som ägare själv på bilen utan att förlora alltför mycket pengar. Kan man inte bygga upp ett "skenköp" på det sättet så bör man avstå. ALLA har inte råd med en BMW... |
|
|
Intressant! Gäller detta alla försäkringsbolag.......typ reglerat i lag eller praxis från olika domslut? Eller är det så att försäkringsbolagen själva/enskilt (alternativt bransch) har policies angående detta? Ps ifrågasätter inte vad du säger. Du verkar veta en hel del om detta |
|
|
Det står i avtalsvilkoren för försäkringen. I princip alla bolag har detta undantag. Det är den som har det ekonomiska intresset (civilrättslig ägare) som ska står för försäkringen. Det har ingenting med vems namn som står på kvittot eller vem som är skriven som ägare till bilen. Undrar du vem som är civilrättslig ägare så tar du en slägga och slår sönder bilen och ser vem det är som gråter. Inte brukar det vara farmor Agda 82år utan körkort i allafall även om hon på pappret äger en M5. Bolagen är lite luriga mad detta. Frågar man dom så säger dom "javisst får din morsa låna ut SIN bil till dig så mycket hon orkar". OK tänker kalle 18 och tror att det är fritt fram att registrera bilen på morsan eftersom det då enligt vägverket är "hennes" bil. I verkligheten är det ju Kalles bil och det är verkligheten som försäkringsbolaget arbetar i. Den dagen man står där med en skada och skaderegleraren luskar lite i ärendet så är risken överhängande att man blir utan ersättning. Jag är övertygad om att man är luddig i sitt svar till kunden för att sedan kunna neka ersättning. Står det dessutom ingenting i försäkringsbrevet om att amn fått undantag från detta så är man körd den dagen man får en skada och skenregistreringen upptäcks. Ladda hem ditt avtal och sök på "civilrättslig" så får du se. |
|
|
Oj oj oj.. Snacka om intressant läsning. Hittade tråden imorse runt 08:30 snåret och har just läst klart. Måste säga att det var riktigt bra läsning. Men att Englund´s skulle bete sig på detta sättet hade jag inte kunnat drömma om, trots att jag hört en del rykten om just Englunds. Men man ska väl alldrig sluta förvåna sig. xarg: Jag måste säga att jag har lidit med dig genom hela läsningen. F*f*n säger jag bara. Tråkigt att du trots att var tvungen att ge upp men jag förstår dig helt och hållet. Det är väldigt tungt att driva en process under så lång tid. Jag har inte haft så mycket kontakt med Englund egentligen, men jag har i alla fall handlat en del reservdelar där. Jag är inte från Luleå utan Kalix, men numera bosatt i Piteå. Men en sak är då säkert: Jag kommer absolut inte ha med Englunds att göra igen. Sedan måste jag även ge lite beröm till förmodligen Luleå´s och även Autopower´s bästa komiker. Så många skratt som den manne bjudit. Jag talar naturligtvis om mannen med alla kunskaper man kan önska sig. Han som berättar historia på historia. Mannen som fått sin bil sönderslagen vi 3 tillfällen under VÄLDIGT kort tid. Dessutom lyckats filma förloppet vid 2 av tillfällena. Joakim E! Men mitt största frågetecken kring honom är nog egentligen hans förmåga att ändra sina historier som det passa för stunden. Vid insidenten som hans granne filmat, så säger han förtst att det inte kunde användas som bevis mot gärningsmannen, då grannen inte hade rätt att filma där och nästa gång det kommer på tal, så var det bilden som var för otydlig. Hmm.. Nåja. Jag känner inte Joakim och kan därför inte uttala mig kring vilken sorts person den mannen är, men man får ju onekligen kännslan av Mytoman varning! Men som sagt, han kan ju vara Luleå´s trevligaste person, om man känner honom. Om inte annat Luleå´s Roligaste =P Tack för en riktigt trevlig läsning och Lycka till i fortsättning xarg! |
|
| PS. Jag har en ganska stor kompiskrets i närheten av Luleå och många av dem kör BMW. Jag tror inte att någon av dem kommer att kontakta Englunds vid framtida problem! DS. | |
|
Efter att ha läst denna roman så känns det tråkigt att inte Xarg lyckades ta hem det trots att den parten hade de mest sakliga och tydliga argumenten. Ingen rättvisa denna gång. Ang. P-botar så brukar faktiskt polisen i växjö vara klart resonerbara vid liknande problem. Tidigare så låg kontoret i Växjö och vi parkerade då rättså centralt. Vid några tillfällen så gled P-tillståndet fram mellan I-brädan och rutan och doldes. Men det var inga problem att avskriva boten hos polisen då. Priset tog dock min kollega som antingen glömt eller på något sätt inte haft p-tillståndet på rätt ställe när vi kom hem från en tj resa och han hade 3 boter snyggt uppradade under torkarna, men det gick vägen även där. Mvh Sibbe Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.