|
Sida 32 av 34
|
|
|---|---|
|
Grejen är ju den att verkstaden ska göra en bedömning av hur mycket skadan kostar att reparera och sedan kontakta försäkringsbolaget för ett godkännande. Detta har ju tydligen inte gjorts och det kan bara vara verkstadens fel. Som sagts tidigare. Det är inte alltid den som har rätt som vinner. Tragiskt.. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
Alter Schwede |
Upptäckte denna tråd ikväll och har läst den från början till slut,,blev precis klar. Xarg, jag måste säga att jag blev bestört vid sidan 27,,men samtidigt förstår jag dig. Tragiskt faktiskt. |
| Har du fått nått svar från Arne, bmw,m3? | |
|
Har läst tråden för första gången ikväll och kan inte se det som att Englunds har vunnit en moralisk seger. Kan absolut förstå att xarg inte vill riskera att dra på sig 50.000kr i skulder vid 19 års ålder. Absolut rättvisa existerar inte i Sverige eller något annat land. Det Svenska rättsystemet är fullt med orättvisor och konstigheter som kan knäcka den starkare av dom starkaste. |
|
bmw,m3 |
Hej! Har mailat över tråden ett flertal gånger och påpekat till arne att han missar massvis med kunder på grund av de som hänt, men inget svar än men jag fortsätter å maila, kul om han hunde svara så vi få se vad han har att säga. Mvh |
| Ska bli kul och se vad han har att säga... | |
|
Har inte läst alla delar i denna tråd, så jag akn ha missat en del viktiga delar men dock: Om nu inte försäkringsbolaget vill ersätta Xarg, betyder detta att Xarg betalat försäkringspremier för "ingenting" då? Borde inte han kunna få tillbaka de pengar han betalt för "ingenting"? Bara en sen och trött tanke! |
|
|
tycker att xarg borde skriva hur det gick, vad han fick betala m.m. kan ju hjälpa andra som råkar ut för samma sak Daniel |
|
| 328CIA: Det har jag redan gjort om du scrollar tillbaka någon sida :) | |
|
ok, missade det Daniel |
|
|
otrolig tråd. Slipper läsa bok ikväll... |
|
| Oj vad jag precis skickade ett mail till dom... | |
|
Slutsatsen måste bli att det går inte att köra med bedrägligt beteende och skriva bilen på någon annan för att tjäna på billigare försäkring. Detta är inte första gången som det visat sig stört omöjligt att få föräkringen att ta på sig kostnader när det myglats med vem som egentligen är brukare av fordonet. Har du bil skall du ha försäkring! Och den skall stå på brukaren av fordonet, annars gäller inte försäkringen, svårare är det inte försäkringstekniskt och juridiskt. |
|
|
Det finns en annan länk om ett bedrägligt beteende enligt försäkringsbolaget if som vägrade betala vid skada. Läs och lär Länk Kunskapens börda är icke tung att bära! Studera mera! |
|
|
kuai: Detta gällde verkligen inte försäkringen, läs inläggen först. Killen bodde dessutom hemma och delade bilen med morsan borde inte vara ngt problem med försäkringen. I sånna fall får inte sambon köra våra bilar längre eftersom försäkringen är på mig. mh Länk |
|
|
ojojo... Plöjde igenom alla 32 sidorna på direkten :) Xarg : Förstår dig helt att du inte vill gå längre.. Jag hade nog inte ens orkat dra in en advokat från första början då dom oftast har en väldigt arogant attityd mot "oss" ynglingar också.. Många har skrivit nu på slutet att man ej ska lita på vad som skrivs på internet, jätte rätt, man ska inte lita på någon.. Inte heller litar jag på t ex Aftonbladet.. Tyvärr vann inte någon denna tvist tyvärr.. Man får helt enkelt lita på sin tro och jag tror på dig.. Även om det hade gått till domstol så är det inte säkert att rättvisan skippades.. Finns många exempel på felaktiga dommar där.. Jag har bråkat mycket med BMW åf:en i Gävle förut och dom har nog missat mer pengar från bara mig än vad det hade kostat att inte strula från början. Jag tycker internet är underbart, vi små människor ute i stugorna kan få vårat ord hört.. Är mycket bra för uttrandefriheten!! Men en sak är säkert jag tror på allt Joakim E säger..... nästan :) /Jimmy Länk |
|
|
Oj..1h läsning. Har lite delade erfarenheter av Englunds..deras bilförsäljare kommer då ALDRIG att få sälja en BMW till mig iaf det finns inte en chans att jag skulle köpa nåt av dom där spännpropparna, däremot i verkstaden jobbar det vettigt folk med normalt bemötande. //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
|
Tja Allihopa :) Läste tråden från 1-32 på 2 timmar och varför känns det som Schnee vill ha en vinnare i detta? Jag ser det som ett stort tragiskt missförstånd som gått helt åt H-vete... Allihopa här kan ju se sig själva i Xarg när han blir tillfrågad på gården hos Englund en sommardag i JUNI/JULI om jag fattat saken ganska rätt: "Vill du att bilen ska repareras omgående" frågar en stressad mekaniker? varpå Xarg,jag själv och troligen alla andra oxå svarar JA! Självklart! vill jag ha den reparerad omgående så jag kan använda denna pärla! Mekanikern frågar med papper i handen på väg in till disken : detta var ett försäkringsjobb eller hur? varpå Xarg säger som han har blivit tillsagd på telefon : ja,det är ett försäkringsjobb.Bilen är ju ändå försäkrad hos Folksam. Allt som skrivits här och som även Xarg dementerar kan ha uppstått av dessa få stressade ord som Xarg,jag själv och majoriteten av alla här inne skulle kunna sagt och detta har Englunds Bil vidhållit sedan dag 1! Vem som har fel är det svårt att gå till botten med då det är så lätt att missa en detalj i sammanhanget speciellt när man är ung och inte varit med om så mycket (detta var ej menat som något nedlåtande mot Xarg) men så lätt hänt varpå mekanikern knappar in detta som sagts i förbifarten utan att tänkas på och sedan hävdar att Xarg har sagt att han beställt detta jobbet.... jag vet vad jag talar om då jag höll på i 9 månader i en tvist med IF Skadeförsäkringar och trots alla kloka "råd och tips" från välmenande vänner och släktingar som "visste" hur en slipsten skulle dras gick min nota på långt över 100.000:- och jag är tyvärr den enda i hela världen som vet vad som hände den där regniga sommarnatten -99 på Riksväg 45 Norrut men,men.... Jag kan ha fel i min tes och då lär jag få hjöra det här men det kan ju tänkas att Xarg kanske sa detta lilla ord i all välmening utan att tänka eller för den delen veta vad det skulle innebära bara för att han ville ju som vi alla skulle ha velat, att få sin surt förvärvade "Beemer" klar så snabbt det bara gick till sommaren eller hur ? ;) Anyhew :) Jag hoppas att vi alla har tagit lärdom av dessa 32 sidor och som jag ska göra, inte ta någons parti men sympatiserar med ditt val Xarg att avsluta detta spektakel så snart som det gick med så liten förlust som möjligt! Hoppas på fler erfarenheter på detta forum nu när jag hittat hit till Sveriges i särklass BÄSTA forum för den snyggaste och i mitt tycke den absolut bästa bilen i världen : BMW MVH Chris Johnson-Vega Lycklig ägare av en av Sveriges finare M3:a - 94:a - Bilder och dagbok på väg - - Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari ;) - |
|
|
Ok, sorry, det är inte bara Schnee som jag menade men så fort någon är på väg att avsluta diskussionen men orden att det antingen är Xarg eller Englunds fel kommer det in en av få och ska "förklara" ännu en gång varför skulden absolut måste falla på bilfirman och tyvärr så tror jag att det hela är ett enda stort missförstånd mellan mottagande anställd av bilen och Xarg den där förmiddagen som beskrevs och sedan har det bara rullat på och antagit ett helt nytt liv av ofattbara proportioner om man ser till antalet besökare på denna tråd samt hur många som deltagit i detta drama men för att avsluta på en bra not : Xrag, Jag hade nog sagt och gjort likadant som du samt valt den väg du gick då det känns som vad du än valt så hade det blivit en förlust på pengar men du har ju ialla fall din heder kvar som stått på dig i ur och skur samt hela livet på dig att köpa och sälja bilar (förmodligen inte med Englunds) men andra så Jag kan bara önska dig en trevlig sommar och lycka till med affärerna som du kommer göra i framtiden, MVH Chris Johnson-Vega - Min M3:a ser ut som en "Falafel-Vagn" men går som en Ferrari ;) - |
|
|
Hej! har nu läst hela denna debatt och tycker att det är sorgligt, men vad gör mna. Ändå är en förlikning på detta sett godtagbart. Kan berätta en liten ska som hände mig för ett tag sen: Parkerade i ett parkeringsgarage och betalade pengar i automaten (det var rätt automat). Satte lappen helt korrekt i bilrutan och gick därifrån. När jag senare skulle hämta bilen satt det en böteslapp på rutan. Tittade ordentligt på den och på min biljett. Tiden hade ännu inte runnit iväg, när jag fick böterna så var det drygt 4 timmar kvar på biljetten. Och ja, allt stämde. Det var från rätt automat, hade parkerat på rätt plats och det var rätt dag osv. på böteslappen stod det att jag inte hade en biljett i rutan. Jag ringer till parkeringsbolaget och de ber mig skirva ett brev och bifoga bilketten. Det gör jag (tar en kopia på biljetten så jag själv har orginalet) och efter en dryg vecka får jag hem ett brev där det står att jag ändå ska betala. Jag ringer upp dem igen och frågar vad de håller på med. Får prata med rätt handläggare och de säger att de tror på parkeringsvakten. jamen, jag har ju betalat.´Han säger då att parkeringsvaktens ord väger tyngre, annars skulle systemet fallera. De måste ju tro på sina egna vakter. Men för fan säger jag, jag har ju betalat, jag har biljett, den satt i rutan, vad mer begär ni? Så ni menar alltså att alla vakter kan sätta lböter på alla som parkerat lagligt i sverige och vi som har betalat lagligt i automaten ska betala? Han säger då att nej, självklart inte. men nu har detta bara hänt er och inte hela parkeringsgaraget. Varför bara du? Ja, det undrar jag också... Inte fan tänker jag betala detta! Det går vidaer till kronofogden, men jag betalar inte och motsäger mig allt detta. Nu driver parkeringsbolaget det vidare till rätten. Då först inser jag att de aldrig kommer ge sig. OK, tänker jag. jag ska i alla fall kämpa. Jag tar reda på vad det var för väder den dagen, tar bilder på exakt hur min bil såg ut, tar reda på vilka bilar som stor parkerade berdvid mig (det var ett jävla jobb) osv. Allt detta för att om vakten kan vittna att just jag inte hade biljett den dagen så måste han ju också ha så pass bra minne att han kommer ihåg massa andra detaljer den dagen. (Självklart kom han inte ihåg ett dugg annat än att han var 110% säker på att jag hade biljett)... tar också reda på vad parkeringsvakerna har för rutiner osv. Kom då fram till att de går på "provision". Nu kallas just det inte för provision utan för något annat, men detta hände för flera år sen och mitt minne kommer inte ihåg vad parkeringsbolaget kallar detta system. Alltså tänker jag, ett solklart fall! Han bötfäller mig för att få några exkra pengar själv, han kommer inte ihåg några andra detaljer den dagen och massa annat. Men vad tror ni händer? Massa advokater och vittnen osv får allt att fallera. Tillslut inser jag att även om jag inte gjort något fel så får jag svårt att vinna. Jag går med på förlikning och de vill att jag ska betala 1000kr. jag går med på att betala bötessumman på 450kr. (inga rättegångskostnader behövde betalas eftersom det bara gick upp i en instans innan rätten. Man åker till tingshuser och pratar med några därifrån, om man fortfarande inte är överrens så går det upp i rätten.) Jag har även pratat med KO osv. men tyvärr så står oftast rätten på bolagens sida då systemet fallerar om man inte kan lita på vakterna. ringde även Sverker ;) och fick då reda på att jag inte var den första. 2 månader innan jag fick böter gjorde de ett inslag om just detta och det ledde till att nästan alltid vinner bolagen i rätten. Jag fick titta på det programmet och det var exakt som min situation. det är bara att inse att det bara är att betala... Nu handlade detta bara om en strunt summa, men jag drog det vidare av ren princip. har jag inte gjort något fel så ska jag fan inte betala heller. Som att bli stoppad av poliser för fortkörning när du i själva verket åker en kilmeter i timmen under gällande hastighet. Inte fan bara tackar man och tar emot! Nu handlade ju inte denna tråd om detta, men vad jag menar är att även fast man har så solklart fall som jag tyckte mitt var så är det jävligt svårt att vinna. Jag var ändå rätt nöjd med utfallet, för efter ett och ett halvt år av oro och undrande och ännu mer oro så var det över. Visst jag fick betala boten ändå, men bolaget fick betala advokater m.m... Men mest glad var jag att det äntligen är över! Man går där i drygt ett år med en stor klump i magen och undrar hur fan det ska gå. Men hur man kan vara nöjd och glad över att få betala något man inte gjort fattar jag fortfarande inte. men just den känslan fick jag när jag lämnade tingshuset... Nej, nu ska jag dra och käka middag. Hoppas ni orkat läsa min debattartikel ;) Mvh Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.