AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
208.242

Känner mig lurad...

Sida 31 av 34
Haha grymt bra initiativ Bmw,m3, ska bli riktigt kul att höra om det blir nåt uttalande från Englunds sida!
Annars är JE fortfarande välkommen att dela med sig av vad han vet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och hur många här kommer att tro på det som Englunds skriver, med tanke på att de flesta verkar anse att Xarg har rätt efter att han har presenterat sin version?

I mina ögon har Englunds redan vunnit moraliskt och rättsligt eftersom Xarg har gått med på att betala, och därmed indirekt erkänt att Englunds hade rätt...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Daviden
->Johan B

Måste blanda mig i debatten. Arne har helt andra resurser att "straffa" Xarg än det motsatta förhållandet. När då Xarg väljer att dra sig tillbaka för att han inte har möjligheten eller orken att chansa på ett rättsligt utfall så drar du genast slutsatsen att Arne vunnit en moralisk seger? På vilket sätt har Arne vunnit en moralisk seger, Johan B? Och rättsligt? I bland måste man inse att man är besegrad, Xarg insåg det, hans resurser räckte inte till, men att utse en moralisk vinnare ur det scenariot....?
Johan B
Angående vad folk kommer tro om arnes historia så beror det väl på vad han säger, men om det blir något i stil med "xarg har beställt jobbet" osv så är det bara att titta på xargs kvitto.

Klokt sagt av Daviden, det är inte lätt (eller billigt) om man vill bråka med företag eftersom de har helt andra resurser, det verkar tyvärr som att det enda ärliga Arne har sagt hittils är vad han sa från början, dvs att han har så mkt pengar att han kan driva detta i 10 år om han vill.

Jag förstår inte hur du menar att Xarg "indirekt erkänt att Englunds hade rätt" ?
Hade xarg haft 50,000 över att spendera så hade det ju bara vara att köra på, men det ansåg han inte att det var värt.
Hur Arne har kunnat anse det värt att plöja ner så mycket pengar och anseende i detta är däremot ett mysterium för mig.

Jag skulle inte kalla Englunds för mer vinnare än xarg, detta har nog kostat de 10 gånger mer än xarg. För att inte tala om deras ytterligare skamfilade rykte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eftersom Xarg har anlitat advokat i ärendet och sedan lagt ner det genom att betala till Englunds, tolkar jag det som att det inte finns eller funnits någon rimlig chans att vinna.

Om det beror på att Xarg blivit offer för dåliga advokater, blivit tvärlurad eller kanske inte haft riktigt rent mjöl i den egna påsen skall kanske vara osagt... Men kontentan är att han har förlorat, och så kommer givetvis Englunds och de flesta yttre betraktarna att tolka situationen(åtminstone de utanför detta forum som har en stor skara som ofta tenderar att ta ställning för olika forumsdeltagare oavsett vad de har gjort mot "stora stygga omvärlden" i form av poliser, åklagare, företag etc.).

Den moraliska och rättsliga seger som Englunds har vunnit är att de fått Xarg att backa, vilket gör att slutsatsen måste bli att det funnits annat i detta case, än det som framkommit i tråden!

Jag kan inte tolka det annorlunda än att Xarg hela tiden har haft fel i grunden trots sina påståenden, men att Englunds samtidigt har gjort en del misstag och därför gått med på att sänka de ekonomiska kraven gentemot honom. Om min tolkning är rätt eller fel, skall jag låta vara osagt, men det är den slutsats jag drar av upplösningen!

Mvh

Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Mycket bra sammanfattat Johan B.

När man läser trådar som denna blir man inte direkt förvånad att BMW tvingar sidan att byta namn och att man inte vill ha något officiellt samröre med Autopower.

Because it’s on the Internet, it has to be true!
Johan B du verkar tyvärr inte ha en aning vad du pratar om, det är tyvärr inte så enkelt som att antingen har man rätt eller fel..

Så här ser jag på läget från dagens situation:

40% chans för att xarg hade vunnit i rätten = kostnad 0kr.
50% chans för jämkning i rätten = kostnad c:a 15-25,000
10% chans för Englunds hade vunnit = kostnad 50,000+

Nu förhandlade xargs advokat istället fram en förlikning på 12,000 (uppdelat räntefritt på 12månader) + de 4,000 som xarg ändå hade behövt stämma Englunds för att få tillbaks.

Vilket alternativ hade du valt? Jag vet inte hur din privatekonomi ser ut men för xarg som är 19år utan fast anställning så hade 50,000 inneburit ekonomisk katastrof och att betala allting på en gång som en klumpsumma hade inneburit stora svårigheter, därför såg det ut som ett rimligt alternativ att betala 1000kr i månaden i ett år istället.

Du säger att Englunds har fått xarg att backa men parterna har i själva verket närmat varandra istället,

xarg har inte förlorat mer än Englunds på detta kan jag lova dig.

Jag måste säga att jag underskattat Arnes envishet, jag trodde inte att en affärsman skulle kunna göra en så dålig affär, och blåsa upp detta för så små pengar som det handlar om för ett företag med Englunds omsättning.

Jag vet inte hur du menar att xarg skulle haft fel i grunden? han har gjort allting som han blivit ombedd att göra förutom att frivilligt betala för nånting han inte köpt.

Får jag fråga hur du skulle ha gjort från början i xargs situation? för du vet väl vad den här tråden handlar om?

Jag kan bara hoppas att du själv får uppleva en liknande situation så du lär dig hur det fungerar, då skulle du kanske vara lite ödmjukare i fortsättningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Schnee, jag hävdar att Xarg skulle hållt fast vid att få ärendet till tinget om det nu inte funnits några "lik i garderoben"!

Jag har själv hållit på och stångats mot ett kommunalt bolag och kommunen, under mer än två års tid och länge har de vägrat att erkänna att de har fel....men genom min envishet och genom att styvnackat hålla fast vid min sak utan att försöka dölja något, börjar det nu äntligen röra på sig i rätt riktning!

Så jag vet vad som gäller och är ödmjuk inför dylika situationer. Däremot är jag inte tillräckligt lättlurad så att jag tror att det inte finns vissa "dolda" förhållanden i detta ärende som troligen "glömts bort"... ;o)

Mvh

Johan B jag kan förstå om du är skeptisk men försök sätta dig in i Xargs situation, det är inte roligt när advokat-kostnaderna börjar dra i väg ordentligt då måste man fatta ett beslut om man är beredd att riskera så mycket pengar, hade Xarg varit 45år och haft stadig inkomst hade detta varit en helt annan fråga, då kanske man kan riskera lite för att eventuellt vinna sen.

Detta inser ju självklart Englunds också att det är lättare att bluffa ut en 19åring, jag tror inte de hade försökt mot en äldre.
civilization
Jag tycker hela historien från början till slut låter helt rimlig.
Bakgrunden till situtionen verkar rimlig, Englunds reaktion förvånar mig inte och xargs motiv att till slut gå med på förlikning likaså.
Tycker det här låter som en helt typisk situation.
Ni som tvivlar med motiveringen att xarg naturligtvis skulle gå vidare och vunnit om han "haft rent mjöl i påsen", varifrån har ni fått er uppfattning att "rättvisan alltid segrar"?
Det är iallafall ett intryck jag definitivt generellt INTE får när man betraktar samhället och rättssytemet.
Englunds straff kommer väll ta några år då när dom inser hur många bilkunder dom tappat. Och hur många framtida bil-kunder. Bara för man man inte nu kan punga upp med 500+++

,Till en ny 540 så betyder det inte att man inte kan om 4-5 år?

Det är bra att Arne fick den här storyn mailad till sig då han kanske förstår vad han har ställt till med. Hoppas hoppas :)
Tycker också att det verkar mer än lovligt naivt att tro att "rättvisan alltid segrar". Vilken planet detta gäller på det vet jag inte.
Helt klart är, bortse från detta fallet, så är det inte alltid så att man får rätt bara för att man har lagligt rätt. Alla har inte ork, lust eller ekonomiska resurser att fullfölja även om man har rätt.
z3
91
z3cab
Z3 m-roadster -97
BMW 325 i Coupé -93, långloppsbil
BMW 325 Coupé -95
Johan B - "Den moraliska och rättsliga seger som Englunds har vunnit är att de fått Xarg att backa, vilket gör att slutsatsen måste bli att det funnits annat i detta case, än det som framkommit i tråden!

Jag kan inte tolka det annorlunda än att Xarg hela tiden har haft fel i grunden trots sina påståenden..."

Så om du skulle köra fast i din kamp mot kommunen så har du hela tiden haft fel i grunden? Skulle vilja se dig erkänna det!

När ord står mot ord är det svårt att vara säker på utgången i en tvist, har man inte råd att chansa kanske en förlikning är det minst smärtsamma utvägen, det innebär däremot inte med automatik att man har fel.
Att rättvisan inte alltid är så rätt har vi ett praktexempel på i Motala:(. Kan ett gäng våldtäktsmän gå fria så varför skulle inte Xarg kunna bli oskyldigt straffad;).
Förstår HELT Xarg agerande..Hoppas nu bara att många skippar framtida köp/service hos detta företag. Finns ingen anledning att stödja en verksamhet som den. Finns ju andra ställen att åka till och spendera sina pengar, varför chansa?
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
ja detta var intressant.

det är synd att du gav upp xarg nu har jag suttit här och läst i onödan i 2 timmar:) min personliga uppfattning är i allafall att om du fortsatt att driva detta vidare så skulle du vunnit med all säkerhet, det skulle kostat tid,energi och pengar. vilket du kanske inte hade men du har åter upprättat dig i mina ögon i allafall..

sen kan man undra hurvida jocce E har något bakom pannbenet. jag hävdar inte att jag är särskilt smart men jag vet i allafall att Calle har rent mjöl i påsen, och det är nånting som inte står riktigt rätt till i skallen på jocke E, tror helt fullt och fast att han är rejält insyltad i denna affär då han verkar veta så himla mycket..

/ Mörsare från Alvik
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
god natt
Hy
98
Hyabusa
318i-87
Finns inte många exempel på rättsfall där privatpersoner driver processer mot företag. Kan någon räkna upp flera HD-domar?
Vad skulle xarg göra om Englunds tex överklagade en för xarg vunnen dom i TR? Jobba 25tim/dygn för att ha råd med löpande advokatkostnader. Det var väl detta VD:n åsyftade på när han pratade om sitt feta bankkonto.

Johan B:
Att Englunds vunnit är fel, det finns ju ingen rättslig dom. En moralisk seger. Ja om man tycker att ett företag som betett sig arrogant och behandlat en privatperson illa har vunnit en moralisk seger.

Alla som tror att detta inte kommer påverka Englunds har fel. Detta kommer sprida sig som ringar på vattnet. Det blir ett betydligt större goodwillavdrag (eller badwill om man så vill) än de 6000 som drogs av i repkostn.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Jag tycker det är bra att sånt här kommer fram. Har man rent mjöl i påsen och man blir behandlad som skit av ett företag så ska det fram så fler slipper bli drabbade. Jag själv köpte en bil med ett sk. "reparationsavtal" av ett företag i Landskrona för ett tag sedan. Avtalet innebar att företaget skulle stå för alla kostnader om bilen gick sönder inom 3 månader, efter 3-6 månader skulle dom stå för vissa procent av kostnaden osv. upp tills dess att 1 år hade passerat. Efter 1 månad började kopplingen på bilen att slira, den hade då gått drygt 8000 mil och den ska hålla minst det dubbla miltalet. Jag började misstänka att bilen var trimmad. Bilen har turbo så en laddtrycksmätare inköptes. Då visade det sig att turbon laddade mer än vad den ska göra original. Så jag lämnade in bilen på verkstad för felsökning, precis enligt försäljarfirmans anvisningar. Mycket riktigt var bilen trimmad och jag ställde kravet på att motorn skulle återställas till originaleffekt och att en ny koppling skulle monteras. Vet ni hur försäljarfirman ställde sig till detta? I och med att jag hade monterat en laddtrycksmätare i bilen så tolkades detta som att jag hade trimmat den och dom vägrade att betala ett öre. Jag kontaktade ARN och fick svaret att dom "inte gör rekomendationer i enskilda fall", vad det nu ska tolkas som.

Det hjälpte alltså inte att jag hävdade saker som att "skulle jag vara så korkad att trimma en bil efter 1 månad och sedan lämna in den i samma trimmat skick för felsökning". Hade jag trimmat bilen så hade jag ju naturligtvis bekostat reparationen själv med hundhuvudet under armen, eller plockat bort ett eventuellt trim och svurit på att tummen fortfarande sitter ivägen mitt i handen för såna saker. Men naiv och godtrogen som jag var så lämnade jag in bilen för att dom skulle se om den var trimmad eller inte, och firman (som troligen har detta som vardagsmat) vände detta till sin fördel och utsåg mig till boven istället.

I efterhand så tror jag att mitt "misstag" var att montera en laddtrycksmätare. Då målas bilden upp av en effekthungrig 18-åring med bakåtvänd keps och man är dömd på förhand. Att jag sedan är dubbelt så gammal och köpte bilen för att familjen skulle åka säkrare och monterade laddtrycksmätaren i eget felsökningssyfte blundar man för. Men vad är det man brukar säga, en missnöjd kund berättar det för 100 andra medans 1 nöjd kund berättar det för 10. Så förhoppningsvis så har dom missat åtminstone 1 kund pga. detta och det har kostat dom mer än vad ett kopplingsbyte och återställande av min motor skulle ha gjort.
M3-Mackan
Man blir ju mörkrädd när man läser den här tråden. Har haft blandade erfarenheter av den firman. Jävligt trist att de ska bli så här... Att man på Englunds inte kan svälja stoltheten och reda ut sånt här istället. Är det som "xarg" sagt att han blivit bemött är det f*n bland de värsta jag hört. Dåligt rykte är bara förnamnet

-Mackan-
Läste tråden för första gången idag. Helt rätt att förlika xarg oavsett hur rätt man har så kan man ändå förlora. Vi har själv försökt driva en rättstvist om vårat husköp där vi krävde 105" . Det har snart gått 2 år och vi har förlikat till 30". Fastän vi hadde väldigt goda chanser till slut orkar man inte längre.

Dessutom skille nog detta bli öveklagat till hovr och skulle du förlora där blev det definitivt fel sida 100" strecket att betala sen är det helt obegripligt hur vissa kan skriva att du döljer ngt undra om det var deras pengar som stod på spel om dom ville att du skulle driva det vidare då.

Jag själv skulle inte ha gjort det som 19 åring med 750 spänn i studiebidrag.

Är jävligt dålig på att stava men joakim e verkar ha missat några svenska lektioner mer än mig

mh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.