AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
208.232

Känner mig lurad...

Sida 3 av 34
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Sverker och hans sk. "skjutjärns journalistik" ger jag inte många kronor för rent generellt. Men i ditt fall kan han ju vara till hjälp. Fö. så verkar Plus ha nyhetstorka så testa med att kontakta dem.Men det var ju inte Sverker det gällde så vidare.

Problemet med att din mor stog som ägare samt att du ev. hade köpt bilen (om jag förstod rätt), och att därför försäkringsbolaget trilskades ser jag som fel. Är du boende/skriven på samma adress som dina förädrar så skall du tillhöra samma familj och därigenom har de fel att hon inte har ekonomiskt intresse i bilen eftersom att den tillhör/nyttjas av familjen. Jag tror att du har stora chanser att fixa det här om du får rätt hjälp med att driva det vidare. Kolla som sagt med din lokala konsument rådgivare snarast.
De fall som förs.bolaget oftast får rätt i när de åberobar som i ditt fall, är sånna som skriver sitt fordon på sina föräldrar och själv är mantalsslriven på annan adress. Vad gäller bilverkstadens agerande så orkar jag inte ens kommentera det, skandal...

Stå på dig!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Du kan eventuellt få hjälp ifrån Konsumenternas försäkringsbyrå: Länk
Jag skulle råda dig att din mor sköter kontakten med bolaget i fortsättningen, det ser nog bättre ut.

Jag tror ni har goda möjligheter att få rätt, om allt är som du har berättat.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
To
63
TomasF
635 csi -86
Ttta på konsumnettjänstlagen som jag skrev tidigare men titta även på KONSUMENT FÖRSÄKRINGS LAGEN.

Om din mor står som ägare och försäkrar bilen borde inte spela nån roll alls, man får ju låna varandras bilar.

Lycka till, hoppas det löser sig.
Visa användare
63
jandreas
335ia -07
Att Englunds var såna as, det är ju helt solklart att det är dom som har gjort fel. Även om du nu mot förmodan skulle bli tvungen att betala tillbaka dom där 22 000:- så tror jag att Englunds kommer att förlora stort på den här affären. Efter jag läst det här så skulle det aldrig i hela mitt liv falla mig in att lämna in min bil på Englunds, och jag tror inte att jag är ensam. Det här förlorar dom stort förtroende och ett stort antal kunder på.

Jag tycker att du ska gå till dom lokala tidningarna och berätta din historia, då får dom inte bra rykte och det förtjänar dom absolut inte heller.

M3 Coupe -96
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Är det Englunds i Luleå vi pratar om??
Det trodde jag inte om dom!!
Jag har bara fått bra bemötande när jag varit där.

Xarg: Hoppas att det löser sig för dig, det är ju helt klart att företaget gjort en miss och ska stå för detta.

Polarbear
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Hej igen!

Jag har varit och pratat med en advokat förra veckan och måste säga att det var inte mycket till advokat. Var nog det meningslösaste jag lagt 300kr på! Hur som helst drog jag hela historian för honom och han satt bara som ett frågetecken. Det ända jag drog nytta av var hurvida jag skulle få rättshjälp lr inte. Han visste t.ex inte om man fick börja före godkännande, etc. Skulle kunna göra listan lång...

Nu till det possitiva.

Kom i kontakt med en juridik studerande kille rätt så nära vars jag bor på ett annat forum, började prata med honom och det visade sig att han kunde en hel del. Gav mig mkt goda tips och råd. Sen helt plötsligt ringer denna kille mig och berättar att han har pratat med en kompis (en advokat från sthlm) som tydligen skulle vara en av dom bättre på bilärenden och att han också tyckte det luktade skunk lång väg. Ska ringa honom imorgon.

Skriver här så fort jag har pratat med honom!

jandreas: hehe, det skulle vara något och gå till tidningen=) det ligger till så här nämligen, "vittnet" som jag hade med mig hans far är föredetta journalist på kuriren här i stan och han tyckte att det kunde bli en bra story, MEN man måste ha någonting mer konkret än kvitto på betalad självrisk tyvärr :(
Visa användare
63
jandreas
335ia -07
Det var ju typiskt att inte det gick med tidningen... Men jag tror ändå att det är ganska många som vet om ditt ärende så dom lär ändå ha tappat en del kunder.

Hoppas att det löser sig, lycka till...

M3 Coupe -96
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
står ju att du har turbo i din bil "presentation" om de nu är det på riktigt så undrar jag hur försäkringsbolaget ser på det.
Och sen att du har bilen skriven på din mamma är ju ett rent försäkrings bedrägeri, lika bra att betala så slipper du kostnaderna för advokat mm då du säkerligen kommer att förlora detta.
inte för att vara taskig eller så men varför skriva bilen på din mamma? har du råd med att köpa bilen så är ju en förutsättning att man har råd att stå för försäkringen med, annars är det nog dags att ställa av den eller sälja den.
vet att det känns bittert att betala 22,000kr men bara bita i det sura äpplet och inse att du måste det.

Och vad beträffar verkstan så har de nog gjort rätt, de har repat bilen åt dig och bolaget försäkringsbolaget i deras granskning har komit fram till att detta är ett försäkringbedrägäri och då stoppat betalningen för reparationen.

Du kanske skulle ha medelat verkstaden om att du inte stod på försäkringen då då lämnade in den, då hade de nog aldrig rört en mutter i bilen.

jag håller iaf på verkstaden och försäkringbolaget i detta fall.
da
75
dagskjo
528iA-98
joakim e -> Man skulle nästan kunna misstänka att du har någon form av anknytning till firman som enligt min mening gjort en glasklar tabbe.

Bilen lämnas in för ett försäkrings jobb med skadenr, och SJÄLVKLART skall inte verkstaden påbörja reparation förrän ok från f-bolaget!!!

//JJ
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kan ju säga att jag har ingen anknytning till firman mer än att jag lämnar bilen på rep där.

Kan ju knappast se detta som en tabbe.
gör du tex en skade anmälen över telefon så säger de på f-bolaget att man kan lämna in bilen på rep och troligen så tar verkstaden kontakt med f-bolaget för ett se om bilen är försäkrad och medelar att de repar bilen och lämnar säkert ett kostnadsförslag till f-bolaget.
sen då de repar bilen och han betalat självrisken så skickas ju fakturan från verkstaden in till f-bolaget som då kollar igenom allt och som nu i detta fall att ägaren till bilen inte står som försäkringstagare och detta är ju då ett försäkringsbedrägeri och då stoppar f-bolaget betalningen av fakturan och överlåter kostnaden på kunden villket är helt rätt.

f-bolaget har ju att välja på att lösa in bilen om rep summan blir stor och de inte skulle vara värt det mm, men är det en lite nyare bil så ska ju den summan vara vad jag tror ganska stor för att det ska ske, och jag tror att verkstaden har lite "fria händer" och kan bedöma att den bilen kan repas mm.

Tex en 04 bil råkar ut för en viltolycka och taket vindruta front mm bilr skadat en sådan bil kan ju repas för gansk mycket innan f-bolaget ens tänker tanken att lösa in den.
ta då samma situation med en 90 årsmodell den kanske skulle ha blivit inlöst av f-bolaget då repkostnaden skulle ha kostat mer än bilen är värd.

har själv varit med om att bilen blivit repad och skade anmälan inte kommit in till f-bolaget utan den kommit in efter att bilen blev repad, och jag har aldrig haft problem med f-bolaget men då står ju jag som försäkringstagare med för den bilen jag äger.

visserligen skulle jag kunna spara mycket pengar på att försäkra bilen på mamma eller pappa men då är ju risken att just detta sker och de xtra tusen jag lägger på försäkring om jag står för den själv kan vara uld värt en dag, och det har de varit och sen är man ju på rätt sida om lagen.
Visa användare
63
jandreas
335ia -07
Joakim E: Som du säger att försäkringsbolaget bedömer alltid om bilen ska repas eller lösas in stämmer, hur kan du då säga att det är rätt av Englunds att repa bilen innan dom har fått ett besked hur det ska göras, repas eller inlösen?? Det här fallet är helt klart Englunds fel, och just attityden dom hade när "xarg" kontaktade dom om misstaget är helt oacceptabelt. Hade det varit en äldre herre med kostym som hade köpt bilen där så skulle dom aldrig ha bettet sig sådär...

M3 Coupe -96
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
tror nog att de på verkstaden vet på ett ungefär hur mycket f-bolaget kan tänka sig att lägga ut på rep mm.

sen är det ju inte ens aktulet att i detta fallet ens lösa in bilen om repet bara hamnade på 22,000kr med tanke på att bilen säkert är värd betydligt mer än det.

tycker att "xarg" gjort fel med att ha försäkringen skriven på sin mamma, och då detta klassa som försäkringsbedrägeri så håller jag helt med f-bolaget och verkstaden.

vill han nu inte betala så är de ju bara lämna tillbaka bilen till verkstaden och be de plocka lös allt de repat mm, det han "xarg" skrev att de kunde göra, kanske känns dumt men säkert billigare än att dra det genom domstol mm.

säkerligen så förlorar han detta, hade säkert gått bättre om de inte var ett "brott" med i bilden kanske var omedvetet av "xarg" men likväl fel.

tror ju ingen bara ser mellen fingrarna i en domstol om detta med försäkringsbädrägeri.

ska iaf bli kul att se hur det slutar
da
75
dagskjo
528iA-98
Instämmer helt med föregående skribent, så självklart att ytterligare debatt känns överflödig........

Jag har bara ett råd till xarg: ge dig INTE

Verkstäder med den här attityden mot kunder (!?) ska veta att det kostar när dom gör fel.

//JJ
da
75
dagskjo
528iA-98
nu hann du i mellan joakim e.... :-) med föregående skribent menas jandreas
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
OM nu Joakim E:s resonemang "håller" så innebär det ju i praktiken att INGEN kan låna eller köra din bil för då gäller inte försäkringen på bilen!??

Det låter ju sunt...

Det KAN ju i teorin varit så att Xarg lånat sin mors bil och krockat den, och pga av att hon jobbar heltid så lämnar han in den på verkstaden och hämtar även ut den när den är klar.
Innebär det då automatiskt att Xarg har det ekonomiska intresset i bilen?

Det kan ju även vara så att Xarg bett en polare lämna och hämta bilen från rep.
Hade det då varit polaren som haft det ekonomiska inresset i bilen??

I detta fall måste det ju skiljas på sak och person.
Xarg har visserligen köpt en bil och skrivit den på sin mor för att få en billigare föräkring, men bilen är ju trots allt försäkrad och den skall gälla, kanske med en högre självrisk därför att den som står som ägare på bilen inte körde bilen vid tillfället, men dock.
Det är ju det som är syftet med en försäkring för tusan!!

I detta fall är det ju uppenbart att bilfirman gjort en miss och kommit på det men för att dölja sin miss så kör dom ett fulspel mot Xarg.

Vad det gäller försäkringbolagen så är dom ett sorgligt kapitel för sig själv.
Vi betalar SVINdyra premier till dessa bolag och den dagen som man behöver utnyttja sin försäkring så kan man ge sig f-n på att dom har nåt kryphål för att slippa betala!

Polarbear
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
joakim E:

Jag tycker det e synd att du ska komma och provocera med dina negativa inlägg! Han frågade om råd, och inte efter påhopp och moralpredikningar... Hur många har inte köpt en billig förstabil medans man bott "hemma" och skrivit bil och försäkring på mor eller far...? Väldigt många börjar sitt bilägande på det sättet för att senare när man flyttat hemifrån och blivit mer självständig tagit över dessa kostnader.

Men du kanske var en av dessa som ville, men inte fick skriva bilen på föräldrarna när du var i den åldern...? Och därför gillar du att "ge igen" på dom som redan ligger ner.

Alla försöker väl komma så billigt som möjligt undan i början samtidigt som man oftast inte e medveten om riskerna.

När jag försäkrade min första bil på morsan för 5 år sedan hade varken jag eller mina föräldrar någon aning om att det inte var okej att göra så. Inte ens tanten på folksam verkade tycka att det var konstigt att JAG ringde och teknade en föräkring på bilen. Vi hade till och med en liten dividering om vad som skulle bli billigast... Försäkringen på mig, farsan eller morsan! Det blev morsan... Jag var för övrigt med om en trafikolycka ett år senare och dömdes som vållande efter att ha kolliderat med en cyklist. Hade inga som hälls problem med ersättning från folksam tråtts att det var jag som körde bilen!

Xarg:
Stå på dig bara! Och tänk på vad TomasF skrev på sidan innan... Där har du lösningen tror jag!

Lycka till...
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Nu ligger det inte riktigt till så joakim.. Jag bor med min mamma och virder på varända öre och hjälper till och betala hemma, etc för att få det att gå runt.. Nu när vi köpte bilen så ansåg jag inte att det var bara jag som var ägaren av bilen, utan familjen eftersom vi andvänder den båda två. mammas pengar lr mina spelar ingen roll om vi handlar mat or whatever... tyckte inte det i detta fall heller. bör tilläggas att folksam godtog det också men har "ändrat" sig.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jaså så det är Englunds (BMW) som uppför sig sådär, helt jäkla oacceptabelt uppförande och inte första gången som någon i Englunds verkstad vräkt ur sig fullkomligen idiotiska kommentarer! Senaste gången jag läste var det Englunds som körde sönder en exklusiv frontspoiler när de hanterade en kundbil och sedan vägrade ersätta denna och menade att kunden hade en för låg bil!
Sen vem som har rätt i sak här lägger jag mig inte i, det bör nog prövas av rätten, men att göra aggresiva och hotfulla uttalanden mot en kund (naturligtvis enbart mot yngre kunder) på det sättet kan man inte acceptera. En sån person bör inte få arbeta i den befattningen mer och hela firman borde få en varning av något slag av generalagenten, man måste kunna ha en normal dialog med kunderna om något missförstånd uppkommit. Jag tror inte aggressiva uttalanden och hot går hand i hand med BMW:s filosofi om kundmottagning.

-M5 E34 Limousine register Länk
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
om nu f-bolaget acepterade det så har du säkert det på papper med, då är ju saken klar om inte så blir det som det blir.

Och säkert har så är det många som skrivit sin bil på mor eller far bara för att det blev billigare, men jag är då en av dem som inte gjort det.

Sen kan det ju diskuteras i dagar om hur verkstaden har "uppförtsig" och vad vi hört så är det ju "xargs" verson av det hela och det finns alltid två sidor av det.

och vist är det lätt att skriva om alla dåliga saker en verkstad gör men ytterst sällan står det nått bra om dem, men vist så gör säkert verkstan fel ibland ofrånkomligt med alla de kunder har att göra med, ingen gör allt rätt.

Jag är ju ingen medelålders kavaj snubbe med slips utan en helt vanlig svensson och har då aldrig blivit illa behandlad av verkstan ifråga, har jag haft ett problem så har de alltid ställt upp.

och vist betalar vi dyra premier min ligger på lite över 8000kr/år
och har då aldrig haft svårt att få ut på försäringen, senast hade jag inbott och har fått ut värdet av grejorna 34,000kr -4000kr i åldersavdrag och det kan jag inte klaga på.
och jag är nog en av de personer som har använt min försäkring mer än alla andra, förra året hade jag 3 inbrott under en period av 2 månader och inge problem med f-bolaget, sen har jag haft lite skadegörelse tror repet stanade runt 20-30,000kr och inge problem med f-bolaget.

att f-bolag letar kryphål är ju kanske inte nått att skrika om utan du har ju ditt avtal med f-bolaget och i det står det vad som gäller om nått händer mm.
men tror alla bolag letar kryphål på ett eller annat sätt, bara läsa i denna tråd de som skriver bilen på sina föräldrar för att få billigare premie är ju all leta kryphål, och detta har ju f-bolagen inte varit så hårda med förr med nu är de stenhårda på det.

men ett bra förslag var ju det en skriv här i tråden om en högre självrisk om någon annan kör bilen eller hur han nu skrv lätt vettigt.

Lexcon: negativa innlägg??? kanske i dina ögon utan skrev bara min åsikt om saken sen får du ju tolka det efter dina ögon. och nog fick jag skriva bilen på mina föräldrar om jag ville men har jag haft råd att köpa en bil ska jag ha råd att försäkra den.
och skulle nog inte "ge igen" på de som ligger ner som du skriver, har själv fått betala rep en gång på ca 25,000kr för en skadegörelse, hade då bara halv försäkring, men grannen filmade det hela så jag var ju rätt säker på att tillbka dessa pengar i en framtida rättegång, men åklagaren la ner det hela för att han som filmade inte hade tillstånd att filma på just den platsen och att de skulle bli ett för hårt straff för de killarna som gjort detta att betala repkostnaden och rättegångskostnaden och fängelse, de var dömnda sen förr.
till och med polisen tycket det var en ett underligt beslut och de överklagde det men de lades ner så där stod jag med 25,000kr mindre i fickan, så nog vet jag hur det känns att få betal.

pratade med granne idag (advokat jonny sjöberg) om detta och utan att ha sett papper eller nått om detta så trode han till 99% att du skulle förlora, och han är ju en av luleås bästa advokater.
hade det varit jag så hade jag betalat iag, men det är ju bara jag.

xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Joakim nu vet jag inte om det går att ha en annan version av denna berättelse och vad VD för Englunds vräkte ur sig, det är "quote" jag jag dragit. Dessutom har jag ett vitte. Önskade bara att jag spelade in samtalet på mobilen.......

Det var just hos advokat sjöberg jag var hos och jag kan garantera att han är INTE luleås bästa advokat, inte i bilärenden iaf. Han kunde inte svara på EN ÄNDA FRÅGA jag hade angående bilen. "hmm jaadu jag vet inte så noga om bilar" började han varje mening med.

Jag har förövrigt varit i kontakt med advokaten där från sthlm som ändast tillhandahåller bilärenden och han säger att det är mer än goda chanser att ta hem detta så jag skulle inte oroa mig. Vi får se hur det går.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.