AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
208.218

Känner mig lurad...

Sida 23 av 34
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Ja jag har läst hela tråden…har inte orkat kommentera den förrän nu.

Schnee, de som kommenterat denna tråd till fördel för Xarg är inte kritiska till Englunds beteende, utan till det beteende som Englunds påskrivs via Xarg och t ex dig. Det är föga objektivt och, huruvida det har något med verkligheten att göra är det bara två personer som vet Xarg och ansvarig på Englunds.

Autopower är väl det största svenska forumet för BMW-entusiaster, kan vi enas om det? Hur mycket negativt har postats om Englunds före Xarg’s tråd? Jag skulle gissa på en del mindre gnäll samt det obligatoriska att de har för höga priser (vilken bilfirma har för låga priser?), men inget anmärkningsvärt (har till och med sett att de anordnat BMW-träffar?). Hur kan det sen komma sig att det på en förmiddag svänger totalt och att Englunds i Luleå förvandlas från en tidigare sett hygglig bilfirma till satan själv? Har ledningen på Englunds tagit ett nytt strategiskt beslut att profilera sig som ”the car lot from hell”? Eller kan det vara som så att en ung kille med skral kassa fått tipset av polarna att ”skriv bilen på morsan, det gjorde jag, kostade inte ens hälften så mycket!” och plötsligt tänkt att nu har jag råd med BMWn!

Försäkringsbolagen säljer en tjänst, precis som en hårfrisör. Om jag vill ha håret klippt så går jag inte till frisören och ber om att få håret färgat. Är det då frisörens ansvar att neka mig färgningen av håret och istället endast erbjuda mig en klippning, eller kan det ansvaret ligga i mina händer? Klarar man inte av att se till att teckna en korrekt försäkring vet jag faktiskt inte om man är lämplig att framföra fordonet heller…

Hur sedan diskussionen med Englunds gått vid reparationen har jag ingen uppfattning och jag bryr mig inte heller om, eller att kommentera. Det jag ville påskina med mitt förra inlägg var att det är tröttsamt att lyssna på glin som skriver bilarna på någon äldre anhörig och låter oss med någorlunda förnuft betala högre premier. Att man sen ska måste lyssna på deras grinande när upplägget gick överstyr är bara patetiskt.

Anders, hur kan man bli ”blåst” om man köper en korrekt tjänst, och inte letar genvägar? Min bil är värd mer för mig än att jag skall chansa…

Om Englunds vore värd 10% av vad de beskrivs som i tråden, är det min uppfattning att tro att BMW Group redan hade agerat i saken.

Englunds har haft lite dåligt rykte före allt det här.
Bor i luleå så jag vet. Och när jag hört så många säger det kan faktiskt ligga nått i det.

JW
ne
165
nedde
320i -06
Skojjigt detta.

Helt plötsligt kommer det in folk och säger att man ska vara opartisk, och vad händer? Jo, dom försvarar Englunds. Vad menar ni då egentligen? KNIP!

Till slut kommer det rätta svaret. Då kan ni börja diskutera vem som gjorde rätt och fel.

MVH //Nedde
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Om vi nu leker med tanken och säger att Englunds vinner en rättslig tvist. Vad kan man då göra för att motverka den skada de lidit genom alla negativa påhopp här? Ska då Xarg hållas ansvarig eller vem?

Jag vill inte sitta och dömma till nåns fördel utan enbart man till en viss återhållsamhet då det är ytterst få personer i denna tråden som överhuvudtaget har nån insikt i saken.

Hoppas du inte blir sur på mig nu Xarg men du verkar ju vara en av de som ser nyktert på saken. Självklar hoppas jag att det ordnar sig på bästa sätt för dig om du blivit orättvist behandlad men jag skulle nog inte tagit ett nej från bolaget så lätt. Är det exakt som du säger så på dom igen och ge dig inte.
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
nedde"

Deta är väl ett fritt Forum eller? Ska vi censurera så att vi tar bort alla inlägg som försvarar Englunds så går det ju snabbt.

Du läste nog inte så noga utan fick nog för dig illa snabbt att alla som inte dunkar Xarg i ryggen är i maskopi med Englunds. När jag skrev att man ska var nåt mer återhållsam och opartisk och angav ett par anledningar till varför så innebär det inte att jag anser att Englunds har gjort rätt, Jag vet inte för jag har inte varit med när bilen lämnades in
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kan bara hålla med om det "Jaymz" skriver.
som jag tidigare sagt så finns det flera sidor av historen och de vi hrt här är bara xarg´s version av den, och som alal vet så finns det en version till (englunds) och jag kanske vet mer än de flesta på detta forumet om deras version då jag själv hört den, och kan bara säga att den är betydligt bättre än xarg´s.

nu är jag ingen expert på detta men tror inte att arne har någon skyldighet att svara på det xargs advokat frågar om utan det borde bli deras omud som sköter den saken, OBS detta är inget jag vet men gissar bara.
Nu är det många som säger att vi bara har hört Xargs version......

hittills så har det varit helt korrekt med all den kritik det medför.

SÅÅÅ Joakim E:

Eftersom du har hört den andra versionen också så kanske vi kan få höra den eller ? Har du något emot att berätta den i stället för att bara påstå att du har hört den.

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Oavsett vad man tycker om skenförsäkran, så skulle ju inte xarg beställa arbetet när fb inte ville betala, xarg har ju inte opponerat sig mot fb´s vägran att betala ut, som jag också för övrigt anser vara korrekt.
Felet som diskuteras här är att en verkstad påbörjat ett arbete som inte fått klartecken och sedan försöker kräva kunden på pengar för ett arbete som inte beställts.
Liknesle(hårddragen): En valfri bilfirma hämtar din bil, lackar om den lämnar igen den för att sedan kräva dig på betalning trots att du inte begärt att få det utfört, skulle du betala då?

/Christofer
jaymz:
Hade du läst hela tråden som du påstår så hade du inte behövt dra upp detta om försäkringen. Försäkringsbolaget har ingenting med det här att göra sedan september.

Sen bör du veta att jag vet allt som Xarg vet i detta, och jag har varit med från början och träffat arne, vad vet du? Jag såg inte dig där?

Som "johan1978" skriver så har inte Englunds haft något "fläckfritt" rykte här i Luleå, vad du tycker om Englunds i skåne är nog inte så intressant, om du inte brukar åka 150mil för att köpa en BMW.

Jag ska tala om för dig hur man blir blåst, och du har helt rätt i att det handla om genvägar, bara det att det är Englunds och inte Xarg som försökt med genvägen.

Om vi ska ditt exempel med frisören, säg att du går in i salongen och sätter dig i väntrummet, plötsligt kommer en frisör och rakar av håret på dig och säger: Det blir 22.000kr
Vad gör du då? tackar och betalar och önskar att alla borde drabbas av samma sak?

Om Englunds hade spelat efter reglerna hade detta aldrig hänt, det är ganska naturligt att vänta på att någon beställer jobbet innan man utför det!

Ser även att Joakim E har hittat tillbaks hit, här har vi någon som vet mycket, jobbar på Folksam norrbotten, personlig vän med Arne samt mycket mycket mer. Eller hur är det? du jobbade visst inte på Folksam iaf? Otroligt att du inte är expert på juridik också...

Nåja, om Englunds version är så bra vore det väl trevligt om du kunde dela med dig av den, så kanske vi kan räta ut ett och annat här.

Jag har inget som helst emot att folk är skeptiska, men kom inte och säg att det är lögn utan några som helst belägg för det!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
har aldrig sagt att jag är personlig vän med arne känner han knappt men jag känner mycket väl vissa personer i verkstan på englunds.

sen vet jag inte schnee om du var med och höll xarg i handen då han lämnade in bilen för rep på plåtsidan, är ju där alla utspelade sig, har aldrig varit med om att någon lämnat in bilen för rep till arne.
men du var mycket väl med då ni var till arne då denna tvist dök upp det kan jag hålla med om.

och varför skulle jag berätta deras version här på forumet? utan den får ni ta del av om det blir en rättegång.
sen har jag aldrig sagt att xarg´s version var lögn utan bara sagt att det finns två sider av denna historia.
vilket kan tolkas som så att xarg och englunds har olika uppfattningar på endel punkter.

sen om jag jag jobbar på folkasm är det ju bara du ringer och kollar så kan du säkert få reda på att så inte är fallet, utan jabbar med nått helt annat som vissa andra i denna tråd mycket väl vet om.
Ja
261
Jaymz
M140ix -18
Nedde
Om du avser mig i ditt uttalande, KNIP. Jag påstår inte att Englunds version är den rätta, jag uttalar mig inte ens om det tråden egentligen handlar om, dvs lacka/inte lacka.

jimcar-9
Hur kan du veta att hans version är den rätta?

Vad gäller joakim E, så betackar jag mig från att bli inblandad i hans uttalanden.

Schnee
Jag drar upp det jag tycker är lämpligt, och jag kan ju tycka att den nuvarande situationen är en passande påföljd för den som drar upp försäkringspremierna för oss andra.

Att du varit med från början med Xarg gör knappast era inlägg mer objektiva. Ni har en uppfattning och syfte med era inlägg här, liksom jag tror att Englunds har (även fast de inte postas här).

Angående Englunds rykte som inte skall vara något vidare, ta gärna fram lite källor som stödjer det påståendet (naturligtvis bör de vara publicerade tidigare än denna tråd). Jag påstår inte att det är fläckfritt, utan förmodligen (spekulation) som den genomsnittliga BMW verkstaden/återförsäljare, varken bättre eller sämre.

Logiken i ditt ”frisörexempel” får gärna förtydligas.

Slutligen har du inget emot att folk är skeptiska, men att ifrågasätta din och Xargs trovärdighet/korrekthet är uteslutet? Om vi rent teoretiskt hade tänkt oss att Englunds startat tråden och påpekat att en kund vägrat betala dem, hade det då varit korrekt att inte ifrågasätta deras uttalande?

Slutligen, för att tydliggöra, jag har ingen uppfattning om vem som har rätt/fel i det tråden egentligen handlar om, men uttrycket ”som man sår får man skörda” tycker jag summerar skenförsäkringsfrågan.

Visa användare
42
Lippen
BMW 325i -92
joakim E: Hur vet du att xarg´s version bara e en lögn?

Jag vet inte vem som har rätt och vem som har fel.

___
Kan inget, så lär mig!
Joakim E, För det första, jag vet att du inte jobbar på Folksam eftersom jag ringde dit och frågade när du började skicka mail till xarg där du påstod att du jobbade på Folksam Norrbotten.

Du har dessutom sagt i ett mail att du är personlig vän mer arne, jag har inte mailet men xarg har tillgång till det, han kan citera om du inte minns?

Om jag inte minns fel så var det efter att de här något pinsamma uppgifterna kom fram som du blev inaktiv i denna tråden, du kanske trodde att alla glömt det, men bläddra några sidor bak på tråden så får du nog en uppfriskning...

Jag var dessutom med när xarg lämnade in till plåtverkstan, jag skjutsade han dit. Mycket riktigt lämnade xarg inte in den till arne som du listade ut, det har jag aldrig heller påstått, det var verkstadschefen som tog emot.

Jag syftade på "Jaymz" när jag skrev att han inte ska påstå att det är lögn, men när det gäller lögner förstår jag att du tar åt dig...
Till och börja med vill jag veta hur Xargs olycka påverkar din eller någons premie?
Xargs olycka påverkar den självklart inte alls eftersom han inte använt sig av någon försäkring!
Hade däremot hans mor skadat bilen och använt försäkringen hade du kunnat gnälla om du anser att din premie påverkas av hur många kvinnor i åldern 40-50år i Luleå som krockar.

Visst dra upp vad du vill, gärna lite om hur vädret är i sydafrika och allt annat du tycker är intressant, men gör det i någon annan tråd.
Det finns en tråd som handlar om att skriva försäkringen på far/mor, posta dina åsikter där istället, den här handlar om något annat.

Logiken i mitt frisörexempel lyder så här:
Man utför inte ett jobb som ingen beställt!!!

Du skriver längst ner: ”som man sår får man skörda”.
En en gång har du prickat rätt, men detta gäller även Englunds, om de utför reparationen utan att någon beställt den så är det deras problem.

Om du kollar igenom tråden en gång till ser du att rakt igenom finns det olika exempel på folk som varit skeptiska, varken jag eller xarg har blivit irriterande, men du är inte skeptisk, du påstår att detta är en lögn, men du vill inte säga på vilka grunder.

Du skriver även:

"Angående Englunds rykte som inte skall vara något vidare, ta gärna fram lite källor som stödjer det påståendet (naturligtvis bör de vara publicerade tidigare än denna tråd)"

Jag skulle vilja se den person som kan ta fram källor på ett rykte, poängen med ett rykte är att det inte finns källor.

Ett exempel har nämnts tidigare i tråden om en person som lämnade in sin M5a för service, han fick till bak den med packad snö i bakfälgarna (som det ser ut när någon sladdat i 2 timmar) och ett gäng krökta ventiler.

Jag vet att min åsikt inte är objektiv, det har jag heller inte påstått, men du kan inte argumentera mot kvitton och hårda fakta.
32
645
328CIA
330 iAT //M -02
Jaymz: du kan väl sluta med dina inlägg. Lycka till xarg!

Daniel
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Jim: Tyvärr, jag har jobbat hela helgen, men får ut en ledig dag på onsdag då jag kommer att ringa dom.

Så Joakim är tillbaka, trevligt. Och på begäran från Schnee så kommer ett litet citat från ett av Joakim E's brev:

"kan upplysa dig om en x antal saker tex: 1, 740 är köpt av englunds i luleå de känner mig mycket väl bara prata med arne som är chef om du vill.
2, bilen står på firman orsak jo slippere moms, och 14% rabat om den köps av ett taxibolag."

Om man även backar tillbaka lite i tråden ser man att du inte hade någon som helst anknytning till Englunds, inte heller någon av personalen.

Jaymz:

Jag kommer inte ihåg att jag har påstått att "hans " version är den rätta. Vem det nu är du menar ???

Men du får gärna visa mig vart jag har skrivit det.

Joakim E:

Jag har hört att jorden är platt för det har min granne sagt att den är. Men jag tänker inte berätta det för dig föränn vetenskapsmännen har kommit fram till det........

JJJJJAAAAA jag vet att det jag skrev här är rena rappakaljan utan några som helst belägg som kan styrka att jorden verkligen är platt. Men det är ungefär lika innehållsrikt som JOAKIM E:s inlägg.

Inför obegränsad dumhet står man (nästan) mållös
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Är väll inget nytt att man inte ska lita på vad joakim E säger va?

För dom som undrar, så sök på forumet...

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
som jag sa tidigare i mitt innläg så är jag inte personlig vän med arne fråga han om du vill, han vet vem jag är och jag vet vem han är men som jag sa tidigare så har jag endel att göra med englunds då jag själv äger en bmw och har haft mycket att göra med vissa personer där, och känner de så pass att jag kan gå dit och prata bort en stund eller två utan att lämna in bilen där.

"lippen" var har du fått det ifrån sa bara att det finns två sidor av historien och om du tolkar det som att jag påstår att han ljuger så står det för dig.

jag kan bara avgöra vad jag själv skulle ha gjort efter att jag hört både xarg´s version och englunds version och det har jag skrivit tidigare men kan ta det igen, jag skulle betalat för att om det går den vägen som jag tror att det går i en rättegång så blir ju xarg skylldig att betala allt själv och det blir betydligt dyrare än det är nu.

sen hade ju englunds vid ett tidigt skede gett xarg en mycket bra avbetalningsplan men xarg tackade tydligen nej till det.

sen om englunds har ett dåligt ryckte eller inte är ju bara det vi hört i denna tråd, finns att läsa i andra trådar på forumet om hur bra de skötts sig, men ingen är fläckfri varken englunds eller volvo, finns alltid någon som blir stött på ett eller annat sätt, men tror nog att den större skaran tycker bra om englunds.

som endel vet så håller jag på med entreprenadmaskiner och i denna branch så som i alla andra finns det firmor som har ett dåligt ryckte men jag personligen anlitar dem även för deras dåliga rycket tills att de inte sköter sig på de punkter de har avtalat med mig oavsett deras dåliga ryckte, och för mig rör dit sig oftast om betydligt större summer än 22,000kr vilket kan räknas i två däck.
Nu kanske vi tog i för mycket, tråkigt om vi skrämt bort Joakim E en en gång, vore kul att höra hans djupa insikter om Englunds syn på saken!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.