|
Sida 2 av 34
|
|
|---|---|
| kontakta KO | |
|
KO är säkert ett bra tips. Känns nästan som läge att kontakta Sverker på PLUS eller Uppdrag granskning el dyl, då är sannolikt inte verkstaden så kaxig längre. FB kan dock ställa upp med advokater och dyl som förklarar situationen normalt sett. Lycka till! /Simon |
|
| Men vad händer om du skiter i att betala? Då kommer ju dom ta det till tingsrätten, då ska ju du inte behöva betala massa grejer? Eller? | |
| Torskar han så blir det till att betala alla rättegångskostnaderna, och det springer nog iväg rätt snabbt det.. | |
|
det känns som att det inte var mkt till en advokat du gick till... gå till en annan är mitt tips... du borde inte behöva betala.... men snacka med F-bolaget och be om hjälp.. förklara läget för dem... så kommer det nog att ordna sig... annars så KO, och sverker eller dyl.. 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
| xarg: har du kvar kvittot på självrisken? | |
|
Mitt tips är att gå med i motormännen om du inte redan har det. De har jurister som är insatta i motorfrågor. Jag har alltid fått kompetent hjälp av dom när de varit något man undrat över. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Vad är det för j-vla advokat du hittat? Först uppmanar han dig till att betala, för "annars kan det bli dyrt". Han menar samtidigt att han är så insatt vad gäller bilaffärer....?? Då får han väl för f-n ta reda på det innan han yttrar sig! Låter ju inte värst seriös i mina öron. |
|
| Först uppmanar han dig till att betala, för "annars kan det bli dyrt". Han menar samtidigt att han INTE är så insatt vad gäller bilaffärer....?? Då får han väl för f-n ta reda på det innan han yttrar sig! Låter ju inte värst seriös i mina öron. | |
-BeeMWe- |
xarg: Ok enligt min lärare som är jurist ska du inte betala det direkt. Du ska gå till en konsumentrådgivare där du får 30 min gratis, jag tror han insåg att det var var mycket jobb med min fråga så han gav mig inget direkt utförligt svar. |
|
Jag förstår inte problemet. För mig framstår det som solklart att eftersom det är xarg som köpt bilen, skall han även stå som försäkringstagare. Allt annat vore ju försäkringsbedrägeri. Att de nu senare drar sig ur att betala skadan, beror väl på att de sett hur situationen verkligen ligger till. Att du fått annat besked muntligt från försäkringsbolaget, beror väl på att du inte klart beskrivet hela situationen vid tecknandet av försäkringen, alltså att det är du som har ekonomiskt intresse i bilen. Eller är det din mor som verkligen köpt bilen, och har ekonomiskt intresse i den? Då är ju situationen en annan. |
|
|
Att få rättshjälp från FB när man nyss blivit nekad ersättning pga skenförsäkran är nog rätt hopplöst... Låter helt osannolikt att du skall behöva betala då de börjat arbetet utan arbetsorder. De har ju till och med sagt åt dig att återkomma med bilen, då skall de ha klartecken från FB innan de startar arbetet, eller en beställning från dig. /Christofer |
|
|
oh2000: Just nu är inte försäkringsfrågan problemet, det är så att verkstaden dragit igång arbetet innan klartecken från FB. De har tagit betalt för självrisken och vill nu inte stå för att de gjort fel. En sak hade det varit om FB först godkänt och sedan tagit det åter när de insett skenförsäkran. Då skulle verkstan kontaktat honom och frågat om den skulle lagas ändå. /Christofer |
|
| hubbe325: Ja, försäkringsbolaget borde i detta fall stå för kostnaden mot verkstaden, för att senare begära denna tillbaka från xarg, om den varit felaktigt försäkrad. | |
| Hur vet bolaget att den är felaktigt försäkrad? Bara för att sonen använder den och tar den till verkstaden när det va hans fel? Visst den kanske är felaktigt försäkrad, men hur ska bolaget bevisa det? | |
|
Sök upp KO (konsument ombudsmannen) o läs Konsument Köp Lagen. En riktig bil "suger"! |
|
|
I detta fall är det INTE konsumentköplagen som gäller här utan det är KONSUMENTTJÄNSTLAGEN som gäller! Några punkter som gäller för konsumnettjänstlagen. *Näringsidkaren (verkstan i detta fall) ska tillvarata kundens intresse och t o m avråda från en reperation som blir alltfördyr i förhållande till nyköp. *Näringsidkaren får inte utföra tilläggsarbete utan att avtalat med kunden först. *En näringsidkare får utföra ett tilläggsarbete om det i annat fall kan leda till alvalig skada för konsumenten. (tex bromsar som är helt slut.) *OM MAN INTE I FÖRVÄG HAR AVTALAT OM PRISET FÖR ARBETET BEHÖVER INTE KUNDEN BETALA MER ÄN VAD SOM VERKAR "SKÄLIGT". OM NÄRINGSIDKAREN HAR GETT KUNDEN ETT UNGEFÄRLIGT PRIS FÖR ARBETET SÅ FÅR DET INTE HÖJAS MED MER ÄN 15%. Som jag ser det har du stora chanser. För mer råd vänd dig till till KONSUMENTRÅDGIVARE eller KONSMNETOMBUDSMANNEN. De finns i din kommun och ska hjälpa dig. Om din mamma står försäkrad på bilen står hon ju också som ägare! Lycka till. |
|
| skrev först fel om lagen men det är KONSUMENTTJÄNST LAGEN som gäller. | |
| Vissa kommuner har en konsumentvägledare som kan ge bra hjälp i den här typen av situationer. | |
|
kolla på www.arn.se Allmäna reklamationsnämnden... de har också jurister... skadar ju inte att pröva eller hur? /M |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.