|
Sida 17 av 34
|
|
|---|---|
|
Tycker det är självklart att verkstaden ska stå för det då de har börjat utan klartäcken! Vad hade hänt om försäkringen hade varit i sin ordning och verkstaden hade hade reparerat en bil för mer än vad den varit värd och försäkringsbolaget hade bestämt att lösa in den? MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
| Birka: En verkstad ska ALDRIG börja reparera en bil innan försäkringsbolaget har godkännt en skada (och egentligen ska även kunden ge klartecken efter att bolaget har godkännt den). Detta vet alla som håller på med fösäkringsskador. | |
|
Goddag Birka. Nu ska jag förklara ett och annat för dig. För det första undrar jag varför du postade första halvan av ditt meddelande eftersom det bygger på din teori om att Xargs bmw var utrustad med turbo, det var den emellertid inte vid något av dessa två fall. Den har tillkommit i efterhand som du kan se om du söker efter xargs turbo poster. Hur som helst även om den hade haft dubbel-turbo och 200kg lustgas så hade det inte haft någon betydelse eftersom det; för det första är omöjligt att bevisa. För det andra helt irrelevant, om jag har trimmat min bil, ger det en verkstad rätten att gå och byta/laga grejjer hur som helst utan mitt tillstånd? Svaret är givetvis NEJ. Du verkar inte veta så mkt om hur det går till när en verkstad ska utföra ett försäkringsjobb, så jag ska försöka förklara det så du förstår. För all enkelhets skull kallar vi Xarg för "X", Försäkringsbolaget (i detta fallet Folksam) för "FB" och Bilverkstan (i detta fallet Englunds) för BV. Steg 1 är att X gör en muntlig (via telefon) skadeanmälan till FB där han delges ett skadenummer (då startas en fil om hans fall där allt finns sparat). Steg 2 är att kunden, dvs X kontaktar en aukt. bil verkstad, så X kontaktar BV. Steg 3 är att BV dokumenterar skadorna och uppskattar kostnad av reparationen (samma sak som om en person lämnar in för rep av större skada utan FB inblandat), Detta görs självklart eftersom kunden, i detta fall FB (i andra fall lika gärna en privatperson) ska kunna bedöma om det är värt att utföra reparationen eller om man vill överväga andra lösningar som t.ex skrota bilen eller fixa själv. I detta fallet eftersom det handlade om ett FÖRSÄKRINGSjobb är detta extra nödvändigt eftersom FB kanske föredrar att lösa in bilen istället för att reparera, och för övrigt måste dom självklart även ha tid till att kontrollera försäkringen att den stämmer osv. Steg 4 är att FB Godkänner BV offert på det aktuella rep.jobbet, eller att FB inte godkänner det. (men vid det laget var bilen reparerad för länge sen...) Steg 5 är att BV utför reparationen. Steg 6 är att Kunden hämtar ut bilen och betalar. (självrisk i detta fallet.) Ok det är hur det ska gå till, då kan vi ju jämföra hur det gick till i det här specifika fallet. Bilverkstaden hoppade över åtskilliga (läs: alla viktiga) punkter när Xarg och Försäkringsbolaget följde de till punkt och pricka. Redan där säger ju sunt förnuft vem som gjort fel eller hur? Men tydligen räcker inte sunt förnuft nu för tiden så då tar man till kalla fakta och lagar etc. Bilverkstan har inte rätt att ta betalt för ett jobb som aldrig blivit beställt. För sin egen skull bör bilverkstan därför alltid se till att det finns en beställare på jobbet innan de startar med rep. Ganska självklart eller hur? Kan ta ett litet exempel.. Du går inte och renoverar någons villa och frågar sen om dom vill ha den renoverad elle hur? Det gör man inte eftersom de kanske inte vill ha den renoverad, åtminstone inte till vilket pris som helst. Därför frågar man först, dvs i det här fallet skulle de skrivit en offert, först till försäkringsbolaget. Hade det då visat sig att FB inte ville stå för kostnaderna så skickar BV helt enkelt offerten till X istället. Vad du "tror knappast lär hålla juridiskt" är inte så intressant längre, litar mer på xargs advokat som är speciallist på fall liknande detta än jag tror på dig. Sen detta överpriset, det har aldrig xarg hävdat mot bilverkstaden, de får väl hålla på med sitt bedrägeri mot FB bäst de vill snart smäller någon de på fingrarna där med. Och förövrigt vad gäller priset så undrar jag om du sett räkningen? och hur kan du i annat fall hävda att det inte kan röra sig om något överpris? Dessutom skriver du: "Xarg tycks ju inte heller ha reagerat eller visat missnöje mot verkstaden, så länge han var förvissad om att någon ”annan” skulle stå för kostnaderna." Nej självklart har han inte reagerat på det eftersom han inte fick veta något pris förrän det var ritktat mot honom! han fick aldrig någon kostnadskalkyl och det fick inte FB heller. Xarg fick heller inte veta vilket pris BV begärt av FB förrän han själv fick det. Sen att Englunds allmänt har betett sig oförskämt osv är ju inget brott, ingen som påstått det heller, och om du inte är intresserad av att läsa om det så läs någon annanstans. Personligen ser jag det inte heller som något brott, så länge VDn för Englunds inte gör allvar av sina hot att ljuga i rätt etc, däremot tycker jag att det är väldigt dumt och jag tror att Englunds faller på eget grepp även här. Mvh Erik Nyberg |
|
|
Men "schnee" läs hasso´s innöäg om priser, då kanske du ser att de inte kan ta övepriser eller salta priserna, tror du alvarligt att en verkstad håller på med sånt mott ett fb bolag? knappast då skulle de inte få repa många bilar. tror knappast nått fb smäller de på fingraran för vad det kostar att repa en bil och priserna, möjligen får xarg en smäll på fingrarna i rätten ska ett fb lösa in bilen måste de ju lösa in den med alla de pinaler som finns i bilen, tex en taxi blir ytterst sällan innlöst därför att fb måste lösa in taxameter och allt därtill villket oftast kostar massor pengar så de repar oftast bilen, sen ska de nog kosta endel i rep innan de ens överväger det allternativet. Joakim E |
|
|
Joakim E, Var fick du luft ifrån? Har du inte skrivit färdigt? |
|
|
Läs hassos inlägg själv... sista raden: "men förekommer kan det göra ändå." salta räkningarna dvs.. Detta är ju inte heller huvudfrågan bara en liten skitsak som xarg inte ens brytt sig om att ta upp med fb eller bv ännu eftersom alla är medvetna att det saknas bevis. Sen vet jag inte vad du svammlar om för taxibilar orkar knappt läsa vad du skriver längre. Brukar inte hända så ofta att man missar något relevant ändå. Varför skulle FB vilja smälla xarg på fingrarna i rätten? för att kasta sin rättshjälp i sjön eller? FB har inget att göra med detta fallet längre utöver det. Har du inget att säga om resten av mitt inlägg? den riktigt intressanta biten dvs.. |
|
|
Sen glömde skriva en sak angående ditt taxi argument.. läste där nånstans angående att lösa in bilen: "sen ska de nog kosta endel i rep innan de ens överväger det allternativet." 22000kr på en bil värd runt 50-60 eller vad den nu är värd är inte så långt ifrån så du vet... hade dom saltat lite till hade kanske fb viljat skrota istället.. nä oj förlåt nu ska jag inte skämta mer om att salta fakturor, har ju inga konkreta bevis för det... |
|
|
Jag vet att det inte är alls ovanligt med "saltade" verkstadsfakt.,även mot försäkringsbolag! Hur jag vet det tänker jag ej kommentera ;-) Ni som tror något annat är otroligt naiva.Fusk förekommer överallt.Stå på dig xarg,det är till 100% bilfirman som gjort fel.Och självklart måste man försäkra bilen på någon annan inom hushållet,även om den personen inte kör bilen exakt lika mycket som dig.Inte faan skriver jag bilen på frugan bara för att hon kör mer än mig(och är yngre=dyrare förs...) 325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99,328i-98,328iM-99,330iM,mm |
|
|
Tack och lov en person som förstår att alla inte är små lammungar i sverige som följer varje lag och regel.. Jag har aldrig sagt att det är 100% säkert att xargs faktura är "saltad" säger bara att det är möjligt.. |
|
|
Gubbar tänk på att man kommer att stänga ner tråden om det blir FÖR mycket pajkastning... och det vill väl ingen? 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
| Ok kan skriva nåt sakligt istället då, har talat med min kontakt ang. tidnings grejjen, imorrn skulle en journalist ta kontakt med xarg och höra lite mer. Har bl.a refererat till denna sida! =) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Schee: Det som oftast förekommer är att mekaniker plockar bort attraktiva delar som skadade och låter försäkrningsbolagen betala för nya, typ xenon, angeleys och dylika attraktiva attribut, sådant har förekommit i urminnes tider. Men det har blivit svårar på senare år, bolagen är inga dumhuven som låter sid snuvas och luras hur som helst när jobben skulle detaljoffereras via dataprogram till fast priser, och då kan det inte tillkomma några stora pengar förutom ordinarie pris, och relationerna till försäkringsbolagen äventyrar man inte hur som helst. Sedan skadebesiktas det en hel del mera idag, än för några år sedan är den uppfattning jag fått. Samt att den digitala tekniken med fotograferande av skador gjort det enklare i och snabbare. Som besparande exempel betalar de inte för nya delar om det finns begagnade på skroten utan då får bilägaren betala mellanskillnaden själv. Men oärliga människor finns det alltid, men dom sanerar sig själva för eller senare. ///MVH Hasso Länk |
|
Birka: Det var det bästa inlägget i den här tråden hittills. |
|
|
Det är nog lite skillnad om jag som privatperson lämnar in min bil för åtgärd och ska betala själv jämfört med om ett försäkringsbolag betalar. Saltad räkning? Nja, inte nödvändigtvis. Låt säga att jag har god kontakt med min mekaniker, han vet att suger på ramarna för att kunna köra den bil jag vill. När jag lämnar in bilen för att byta bromsskivor kanske mekanikern (av medlidande, vad vet jag) säger att mina stötdämpare behöver bytas runt om. "Aj fan", säger jag, "låter ogratis". "Nåväl", säger mekanikern, "du har alltid varit en bra kund (dvs din bil pajar ofta och du har tummen mitt i brunögat), jag köper in dämparna på min verkstadsrabatt och bjuder dig på jobbet. Du ska ju ändå byta bromskivor samtidigt." Ponera att jag istället lämnar in bilen för att någon plattnacke kört på höger framskärm och sedan sjappat, utan att lämna någon lapp. Väl på verkstaden konstateras att det behövs nya strålkastare på höger sida, riktning av plåt m m. Samtidigt passar jag på att nämna att framspoilern kanske behöver bytas, inte för att skadan hör ihop med försäkringsärendet eftersom jag tidigare körde på en stenklump, utan för att bilen ändå är på verkstaden. Min gissning är att försäkringsbolaget även får betala för spolierbytet. |
|
|
Magpie å Hasso >> Oj så rätt ni har!!! // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
|
Oriktiga uppgifter i samband med skada kan medföra nedsättning av ersättning, dvs du får själv stå för en del av den "riktiga" reparationen. Lyckas du få med detta i skadan drabbar det oss andra i form av högre premier. |
|
|
epson, menar du att om jag skulle krocka, låt säga trycker in ena skärmen fram. Jag uppger att min skärm är kvaddad, och, även min dörr (fastän den skadan uppkommit förut) så kan försäkringsbolaget (om dom nu kommer på det) säga att "Nej, nu betalar vi bara hälften av den riktiga skadan" ? Det låter inte särskilt förnuftigt.. Det KAN ju vara så att personen ifråga inte alls har sett dörrskadan tidigare och drar slutsatsen att det har uppkommit vid samma tillfälle. Det är ju inte alla som har sån koll som dom flesta av oss på forumet att vi synar och kan bedöma hur gammal en buckla är. Att försäkringsbolaget då ska neka ersättning för en del av den skada som var verklig låter märkligt. |
|
| Men å andra sidan.. Försäkringsbolag är ju ena riktiga ormar så jag är inte sååå förvånad. | |
| Huvudet på spiken Anders S! | |
|
Anders S. Kan bara LF villkoret, där står: "Har den som är berättigad till ersättning efter försäkringsfallet uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet lämnat oriktiga uppgifter, eller dolt något av betydelse, kan ersättningen sättas ned" Andra bolag har säkert en liknande skrivning. I verkligheten brukar det funka så att om du inte har koll på din bil ersätts den "riktiga" skadan helt och du får själv ta merkostnaden för den skadan som ej hänger ihop med det du anmält. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.