AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
208.950

Känner mig lurad...

Sida 12 av 34
Schnee
Jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för xarg.
Jag skulle inte vilja byta med han jag hade troligtvis handlat på samma sätt.

Jag vet inte om dom hade behandlat mig annorlunda när jag var 18-20 eftersom jag körde vaz-1500sport på den tiden.

Jag räknar inte Joakim E som en värdig svarsrepresentant för Englunds då han enl honom själv inte har någon koppling till bilfirman.

Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Hejsan,
vad jag förstår så är Din mor registrerad ägare? I så fall:
Oavsett om du skulle vinna tvisten med försäkringsbolaget och verkstaden därigenom får betalt så kan bolaget alltid utöva sin regressrätt gent emot Dig som förare. Det kan dom alltid och det görs allt oftare nu när "dyrförsäkrade" bilar allt oftare skrivs på äldre släktingar. Jag har varit inblandad i flera sådana fall.
Man betalar skadorna på tredje part men backar när det gäller vagnskadedelen. Och dom har faktiskt rätt att göra detta. Jag vet de som inte alls får teckna annat än trafikförsäkring men till skyhöga premier

Visst är det frestande att teckna en billig försäkring men premierna sätts baserat på den tänkta användaren. Uppger man att ägaren är 50 år och det i själva verket är en 20-åring som kör bilen regelmässigt så har man inte varit uppriktig och det innebär en högre risk för bolaget.
Försäkringsbolagen arbetar med statistiska underlag och premierna sätts därefter. Många skador ger höga premier och dåligt resultat för bolagen. Inga bolag tjänar pengar på bilförsäkringen.
Baspremien för en 325:a i Stockholmsområdet torde vara c:a 35.000 och lite mindre ute i landet. Tänk på det.

Sen har jag svårt att förstå ditt "asen på bilfirman". Har dom lurat Dig? Har dom gjort ett dåligt reparationsarbete? Har dom överdebiterat? Bilen skulle ju lagas och det kostar tydligen en slant.
Jag bedömer att Du har ett dåligt "case"
Bosse J.
Om Du vill utveckla detta privat med mig så är det OK.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bosse J,

Har du läst hela tråden?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om man är boende och skriven på samma adress, och samtliga användare på den adressen använder bilen , så kan ju knappast alla användare ha en egen försäkring, så det borde väl vara naturligt att man väljer det billigaste alternativet.
Och det är ju knappast barnen i familjen som har den billigaste premien.
Skulle inte vår MBs försäkring gälla om jag krockade med den bara för den är skriven på min sambo och hon står som försäkringstagare. Även om jag har kvitto på att jag köpt bilen.
Nu är det väl inte riktigt det som denna tråd handlar om iofs.
Utan FB kontra Bilhandlares agerande gentimot kund och var kommunikationsfelet mellan dessa aktörer består av.

///MVH Hasso
Länk
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Vad jag förstått så är grundfrågan att Englunds reparerat bilen utan klartecken från vare sig kunden eller försäkringsbolaget?
Då bilen var klar har Xarg hämtat ut den och Englunds har tagit betalt för självrisken fast det inte var klart med försäkringsbolaget. Då Englunds upptäckte att de inte får betalt av försäkringsbolaget så vill de ha betalt av Xarg fast han inte godkänt reparationen.
Det är den info jag får fram i denna tråd.
Tråden gäller alltså ej huruvida bilen varit "skenförsäkrad" eller inte.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Bosse J
Enligt xargs advokat som varit i kontakt med FB är det solklart Englunds fel eftersom de inte fått något godkännande på sin offert till FB, men uppenbarligen repat ändå.

JA asen på bilfirman försöker lura xarg genom att kräva 22 000 kr för en reparation som han aldrig beställt!

JA dom har dessutom överdebiterat eftersom det är närmast praxis i denna branschen att "salta" försäkrings-räkningar eftersom de inte kollar så noga.
Hade han beställt detta jobbet hade det garanterat inte kostat mer än 14-15´ för exakt samma saker.. Men när FB står för notan så lägger dom på några tusen!

Och JA dom har gjort ett dåligt repjobb, vill du veta mer om det så maila mig.. Erik_Nyberg_@hotmail.com

Jag tycker du borde läsa igenom hela tråden innan du ifrågasätter på det här viset.

Sen bayern münchen, alla får ha sin uppfattning om olika firmor, kan bara säga att jag inte gillar deras service, jag gillar bmw men om jag ska köpa en ny om några år så vet jag vilken firma jag INTE ska handla den på.
Säger bara att dom borde tänka lite mer långsiktigt, bara för att man är 18-20 så kanske man inte är där för att beställa nya M5an men det kanske man skulle gjort om 10-15 år vem vet?
Efter denna soppan lär det ju inte hända iaf.

Sen det här med Joakim E.. jag vet inte hur mkt du vet om honom men jag vet att han har goda kontakter på Englunds..
Vad han själv hävdar har hittils aldrig stämt så bry dig inte om det.. =)
ep
34
epson
535dAT -05
Schnee
Tror du att verkstan kan "salta" en reparation med 50% av repkostnaden, och komma undan med det??????

Alla kalkyler kollas och godkänns av fb, visst kan det "åka med" något ibland men generellt har bolagen koll på vad reparationer kostar.
Först och främst har jag inte sagt att det handlar om 50% jag har bara sagt att dom överdebiterat eftersom Bosse J frågade om det.

sen kan jag säga att jag känner folk på olika bilfirmor och det saltas en hel del.

Jag kan be xarg posta räkningen så står det uppräknat vad dom tagit betalt för.. dom måste ha funderat en hel del vad dom ska kalla "fickpengar till VD" för.. men det löste dom ju snyggt till slut.
Det är inte svårt för verkstan att t.ex säga till FB att dom var tvungen att göra en hellack när det egentligen bara är en skärm och huv osv.. så länge inte kunden "skvallrar".
Jag tror att F-bolagen generellt har koll på vad en viss rep. ungefär kostar, men dom skickar inte alltid ut en person för att kontrollera, dom nöjer sig med lite kvitton etc, därmed är det nog inte så svårt att få ut några procent extra, vilket blir en fin förtjänst för verkstaden om dom gör så varje försäkringsjobb..
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kan säga till alla som tor att jag är någon "englundare" så är jag inte det utan bar kund där. och till dig som skrev om man skulle varit i åldern 18-20 år om man skulle blivit bemött på ett sämre sätt. mitt svar är nejh har haft bmw några år så jag har varit kund därlänge och aldrig blivit bemött illa eller dåligt, har alltid fått hjälp även om det varit akut och till och med på samma dag.

sen om de förlorat kunder, kanske kanske inte har svårt att tro att denna tråd skulle "orsaka" stora kund förluster för dem. de som är aktiva och inte vill handla på englund är nog en #droppe i havet" för dem.

Joakim E
joakim E
Som säljare så finns det inga "droppe i havet kunder" resonerar man så blir man sällan långlivad i någon branch alla kunder är bra kunder.Nu är det dina ord och inte Englunds tror nog att dom tänker på ett annat sätt än dig.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
så du tror alvarligt att deras bilsäljare "grinar" för att tex xarg inte vill handla där, han är ju knappast en potensiel nybilskund.

sen schnee om ett repjobb är dåligt gjort så är de ju kundens fel om han acepterar det, man har ju rätt att reklamera det.
köper du ett vinterdäck och du ser att de saknas dubb i det, läåmnar du inte tillbaka det då?? troligen samma sak gäller ju för reparationer.

Joakim E
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Jag jobbar på bilverkstad, och vi har Aldrig lagat en bil innan försäkringsbolaget godkänt kostnaden, och jobbet i sig!
Oftast kommer t.o.m. skaderegleraren dit och kollar upp vad som ska göras. I och för sig gör vi inga jobb för Folksam ( det var väl detta bolag i detta fall? ), men de flesta andra.
För mig är det Solklart att bilfirman gjort fel. Dessutom- hur i h-e kan man prata med en kund på det vis Englunds gjort? Det är ju inte bara en kund de pratar med. Ingen ska behöva bli behandlad så- som människa!

Om nu detta behandlas som försäkringsbedrägeri- var är polisanmälan? Det är ju olagligt, alltså borde Xarg bli anmäld. Eftersom ingen polisanmälan gjorts, anses det nog vagt- även hos försäkringsbolaget..

"Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet"
ep
34
epson
535dAT -05
Schnee
Fast du garanterar att jobbet kostar max 14-15´. Fakturan är på 22´.

FB betalar bara lackering av skärm och huv om det är skadat. Skall något mer lackeras får bilägaren vara med och betala "förbättringen".

Alla "saltningar" drabbar våra kommande försäkringspremier.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
joakim E, hur kan du få det till att det är kundens fel om jobbet är dåligt utfört???

Alla har inte kompetens att bedöma om en krockskada är bra eller dåligt utförd, ska man då skylla sig själv om verkstaden slarvar?
Om de fuskat eller inte med xargs bil vet jag inget om.

Englunds kanske inte förlorar så mycket på just xarg men ett dåligt rykte sprider sig ganska fort.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att tro att bara xarg påverkas av Englunds uppträdande i det här fallet är rätt naivt. Tråden har visats över 13000 gånger. Hur många unika besökare det är vet jag inte men inte är det Joakim E och Xarg enbart iaf...
Haha Joakim E..
Repjobbet ifråga handlar om att en kille jag känner lämnade in sin bil för rep.. när han skulle hämta den hade dom KVADDAT den och den blev skrotad.. tro mig det vart reklamerat och ännu ett försäkringärende och ännu en mkt dålig erfarenhet av Englunds.. Det vart dessutom stulet delar (styling) som krävt nyckel för att komma in i bilen, och Englunds hade nyckeln.. inget som är bevisat men skumt iaf..

" ...tex xarg inte vill handla där, han är ju knappast en potensiel nybilskund." - Joakim E

Det här är precis vad jag menat i mina tidigare inlägg.. Nej han är förmodligen ingen potentiell nybilskund nu. men om 5-10 år hade han mkt väl kunnat vara det, jag också och flera andra. men nu finns det inte en chans att jag eller xarg eller dom som känner till detta skulle vilja ha något att göra med dom i framtiden.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man behöver inte vara nybilskund för att bli väl bemött....

4 Cylindrar är 2 för lite!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
Schnee om en verkstad kvaddar en bild du lämnat in har de ju försäkringar som täcker det, en bilverkstad korckade min första bil visserligen en gammal golf -76á men iaf en bil, hans fb betalade mig vad bilen kostade mig då jag köpte den sen fick jag behålla bilen sålde den i delar så jag tjänade några tusen på det, och den verkstan är jag till aldrig mer (rutviks motor och däck) fast jag känner ägaren sen länge tillbaka, sen har ja ju mycket svårt att tro att englund skulle stjäla saker ur bilar måste ju ju fatta själv hur dumt det låter. och vad skulle englunds ha för nytta av det?
finns många bilbolag som råkar ut för div saker på "deras" bilar som står ute därför man ber dem ställa in bilen på kvällen om den står där. många av bolagen saknar video övervakning av deras p platser.

Joakim E
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En skadeverkstad använder ett speciellt dataprogram som även försäkringsbolagen använder/tillhandahåller där alla priser för olika delar av jobb finns spikade, så det går egentligen inte alls att salta räkningarna gentimot försäkringsbolagen, de verkstäder som inte har detta dataprogram får väldigt sällan några jobb av försäkringsbolagen heller. Är sedan bilen även okulärt besiktad av en skadereglerare så är det ännu svårare, men förekommer kan det göra ändå.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Att någon anställd snor saker i kundernas bilar, ja vem skulle ha någon nytta av det?? Goddag yxskaft..

Kan vi återgå till ämnet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.