AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
208.240

Känner mig lurad...

Sida 1 av 34
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Hela började med att jag skulle köpa bil, sakt som gjort så stog det lite senare en 325:a på gården. Mors volvo är inte den pålitligaste, lever lite sitt eget liv. Jag andvänd då inte bilen så mycket, kanske till och från bekanta. Medans mor andvände den till och från jobbet, handla, etc. Jag bor fortfarande hemma och eftersom vi anser att mor andvänder den mer än mig så täknades försäkringen på henne.
Kvinnan på försäkringsbolaget säger att det är lungt att jag också kör den.

Så en dag till en bekant (tidigt på morgonen) hände en liten olyka.. lätt avåkning som skadade framspoilern, liten bukla i huven samt innerskärmarna och lite små plastdetaljer.
Ringer försäkringsbolaget och berättar vad som hänt, kvinnan i telefonen ger mig ett skadenummer och ber mig kontakta bilverkstaden för rep. Jag far in med bilen, dom tar lite kort på den, tar skadenummret och ber mig komma tillbaka om 3 dagar. Jag kommer tillbaka med den och han ber mig lämna nyckeln i så ringer dom när bilen är klar. 4 dagar senare ringer dom och säger att det är klart, bara att komma in och betala självrisken. Jag gör det och allt är lungt i 2-3 veckor när en kille från försäkringsbolaget kontaktar mig och säger att jag inte kommer få någon ersättning pga jag har det ekonomiska intresset i den. Berättar då att bilrepet redan fixat bilen och jag har betalat självrisken! Han blir ypperst förvånad och berättar att dom inte godkänt någonting och skall återkomma.

Han kontaktar då bilrepet och dom uppger att jag har beställt arbetet, inte lämnat in den för ett försäkringsjobb. Jag konaktar då bilrepet och hör om det har blivit några missförstånd? Då får jag VÄRLDENS utskällning!! 1:a killen påstår att försäkringsbolaget har godkänt det och dragit sig ur i sista sekund varpå jag ifrågasätter detta eftersom försäkringsbolaget inte sagt det. Han blir då sur och går och hämtar en annan kille. Han kommer in och säger i princip samma sak, du ska betala detta själv (22.000kr) etc.. Jag frågar då honom samma sak om försäkringsbolaget har godkänt detta, han svarar: NEJ. Jasså säger ja, varför är då bilen repad? "- vi har tjuvstartat med den för att det inte ska ta så lång tid" säger han. Då svarar jag att jag inte lämnat in bilen för vanligt rep, utan försäkringsjobb endast. Då blir han oerhört upprörd och säger "-bra kom in med bilen sliter vi av allt, buklar till den och så är du aldrig mer välkommen hit".

Pratat med chefen för företaget idag och det visade sig vara den spydigaste och drygaste människan jag stött på! Jag tar med mig en kompis denna gång så jag har vittne till vad dom säger. Jag går till hans kontor och säger att jag vill diskutera denna faktura på 22.000kr.
Han ber mig dra hela historien igen varpå han säger "-ja det var ju synd". Han menar att jag beställt jobbet och godkänt rep för 22.000 och att jag nu försöker smita från betalning. Jag säger att verken jag eller försäkringsbolaget har beställt detta jobb (har kompisar på bilrep och dom säger att man inte rör bilen förrens man fått klartecken från försäkringsbolaget) och jag undrar varför dom då har repat den?

Då börjar han hota med att kontakta advokater och indrivning etc och säger flera ggr hur mycket pengar han har på banken och att han kan driva detta ärende i 10 år utan att det känns i plånboken etc etc. Jag blev mållös (trodde jag hörde fel?) men undrade fortfarande varför dom repat den utan mitt lr försäkringsbolagets godkännande. Han säger då att han kommer att påstå att jag beställt jobbet i domstolen, varpå jag säger "då ljuger ju du?" Han säger då "ja men vad spelar det för roll? ord står mot ord och jag har mer pengar än dig!" "du som är ung har ju hela livet framför dig så hade jag varit dig hade jag inte bränt mina kort bla bla bla..."

VAD SKA JAG GÖRA?

Någon som varit med om någonting liknande lr har nått bra tips? Mkt tacksam för svar!
-BeeMWe-
Kontakta advokat men betala inget fören juristen finner lagstöd för verkstadens fördel, fast så tror jag inte är fallet. Vet du vad jag gör, jag ger detta fall till min juridiklärare imorgon så ska jag se vad han säger.

För mig låter det som att du ska slippa, du har inte bett dem göra det så du ska inte betala. Gratis lagning ;)
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
ok jag har faktiskt möte med en advokat imorn men jag vore oherhört tacksam om du kunde höra med läraren din, det vore guld värt! (dyrt med advokat!)
Jo jag tycker också att jag inte borde behöva betala eftersom jag inte har bett om det.
Dessutom har jag kvitto på betald självrisk så jag tror inte att det kommer hålla chefens påstående att jag beställt det som ett vanligt rep.

hursomhelst, som sagt mycket tacksam för alla svar och tips som kan vara till hjälp!
kilroy
Jag är ingen expert på försäkringsfrågor...men rent juridiskt tror jag att ditt kvitto på betald självrisk är guld värt...Det kvittot sätter verkstaden i en knipa när det gäller trovärdighet...Slarva för allt i världen inte bort kvittot...!!
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
åååh... Kan bli en spännande tråd!!! Ser fram emot upplösningen! Lycka till Xarg!!

// Erik

----
No real power -just KCR :)
Jag vet inte vad jag kan tillägga. Lycka till med detta!
Det låter rent spontant som att du kan vara lugn, men man vet aldrig.

En annan sak. Du skriver att du äger en E36 325 Turbo.
Jag bara spånar nu, men, om försäkringsbolaget vill se på bilen och upptäcker din turboinstallation osv så kanske det inte hjälper dig så att säga? Försäkringsbolaget kanske anser att du inte hade rätt till ersättning från början osv och väljer att pusha lite för verkstaden?
Nu skulle kanske inte försäkringsbolaget behöva bli inkopplade alls i slutändan då verkstaden gjort fel i mitt tycke, men jag spånade bara lite som sagt.

/Anton
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkar som om man inte ens får ersättning trots att bilen finns inom hushållet (vilket tidigare inte varit ett problem). Vilket är bolaget i fråga?
Jag gissar på LF :)

/// Olof

Länk
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
Juridiskt sett är det väl försäkringsbolaget som beställt jobbet, skadenummret har väl ett ombud kopplat till sej, han är ombud med rätt att beställa jobb från företaget i fråga. har företaget någon skriftlig beställning från dej förutom skadenummret du överlämnade med bilen? annars har du ju kvittot på självrisken. Om företaget varigt för snabba med reparationen så ska dom se över sina rutiner med försäkringsbolaget/beställarombudet. för på privatjobb ska väl sn seriös bilfirma kontakta kunden innan dom går vidare med tveksamma dyra reparationer, vänd dej till KO,
bara lite tankar från en som bråkat med bilfirmor förr och lärt sej att alltid ta papper på vad som komms överenns om.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag tror du ror hem detta fallet, kvittot lär som sagt vara guld värt.
Dock är jag liksom Anton lite fundersam på din turbo, är detta något som bilen är besiktigad med? Annars kan du nog räkna med problem om försäkringsbolaget upptäcker detta.

/Johan
fr
122
fredrik95
M3 -02 med SMG, Carbonsvart.
Verkstaden måste kunna uppvisa en påskriven beställning av jobbet från din sida för att öht kunna hävda nåt. Som sagt, kvittot på betald självrisk är guld värd för dig nu.

Sedan är det så att tyvärr du har bevisbördan när det kommer till FB's ärende. Det räcker för FB att ha misstanke om försäkringsbedrägeri för att inte betala ut pengar. Du är dock skriven och bosatt på samma adress, vilket gör att det verkar vara konstigt att de inte godkänner det hela. Sambos/barn BRUKAR få låna fordonet.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag tror du kan vara rätt säker i och med att du har kvittot på självrisken. Firman har ju tagit detta som försäkringsärende och tagit betalt därefter. Självklart är de sura för att de har jobbat innan klartecken och kanske försöker få ut förlusten genom dig.
Risken finns att fb går in och betalar och sedan kräver dig på pengarna för skenförsäkring, detta tror jag att de har rätt att göra men är ej helt säker.
Försäkringen skall stå på huvudbrukaren av fordonet så det räcker inte med att mamma handlar då och då om du använder bilen dagligen.
Är personligen less på alla som smiter undan dyra försäkringar och skapar kostnader i fel statistikgrupp så där talar jag inte om vad jag tycker och hoppas. (Ta det inte personligt utan det är bara min åsikt att man inte skall ha saker man inte har råd att betala för, då jag inte är intresserad av att betala för att andra skall smita undan.)

Men jag kan däremot hoppas för din skull att det blir verkstaden som får stå för fiolerna, lycka till och skriv gärna vidare om hur det fortlöper.

/Christofer
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Anton Och Johan... Det är väll inte hans BMW vi snackar om utan hans Mammas Volvo eller har jag fattat det fel....

Jag fattar inte varför försäkringbolaget betteér sig så här för sådana småbelopp (för dom alltså).

Med den försäkringen du betalat har du väll förmodligen redan betalat skadan plus Chefens kaffe.

Om du vill får du gärna berätta vilket bolag det är som vi pratar om.

---
Den Svarte: Länk
/Chrille
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Håller med föregående "talare". Ditt kvitto bevisar att det är ett försäkringsjobb och inget annat. Eftersom att du fått kvitto på att du betalat självrisken så borde du kunna känna dig säker. Kanske e så att chefen vet att dom gjort fel, att dom kanske kommer få stå för kostnaden själva och inte du eller fb och därför försöker hota dig? Varför behöva hota och ha sig om han nu var så säker att att dom inte gjort nåt fel?

Hubbe325: Man måste ju få kunna låna en bil av sina föräldrar fast att försäkringen står på dom? Hur ska FB veta att nu xarg har det ekonomiskaintresset i bilen och inte bara har lånat den?

mvh Daniel

"E46 Coupe snart kanske om jag hittar nån"
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"Spajjjs" jag håller med dig om att man måste kunna få låna en bil och att försäkringen gäller om något händer.. Skulle man tex låna en bil av en polare och krocka med den så måste väl försäkringen gälla, eller?? Annars så är det ju livsfarligt att låta någon ens provköra bilen.. Jag själv lånar mina förälrars bil ibland. Försäkringsbolagen kan ju inte neka ersättning, enl mitt tycke iallafall..

Jag tycker heller inte att ett förs. bolag kan påstå att xarg är den personen som har det ekonomiska intresset i bilen då det är han som lämmnar in bilen för reparation.. Det är ju han som gjort skadan på bilen, så då är det väl lämpligt att han lämmnar in bilen. Det är ju inte säkert att modern som nu äger bilen har tid och vilja att fixa med något som hon inte gjort även om bilen är hennes.

Ang. den firman som reparerat bilen så verkar de ju helt blåsta.. Behandlar man en kund på det viset?? En verkstad är ett service företag och den servicen som dom har är ju inte befintlig.. Jag tycker du skall hänga ut både förs. bolag + bil verkstad här så inga andra råkar ut för samma sak som du.. Hoppas det hela löser sig för dig. Själv så tycker jag hela ärendet är SKANDAL från både fösäkringsbolag och bilverkstad
ep
34
epson
535dAT -05
Juridiskt sett är försäkringstagaren beställare av jobbet.

Efter bolagets medgivande skall försäkringstagaren beordra reparationen och det är även försäkringstagaren som godkänner eller reklamerar utfört arbete.

I detta fall verkar verkstaden ha klantat sig och du skall i så fall inte behöva betala.
djwasp: Ja nu när jag läser med det i vetskap så förstår jag..
Var nog lite trött när jag läste första gången..

/Anton
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
spajjs och Hall112: Självklart skall man få låna en kompis eller förälders bil, men om man "delar" ett ägande är det den som brukar bilen mest som skall stå för försäkringen, likaså skall den som betalt bilen stå för försäkringen då den som betalt normalt anses vara ägare av ett ting, om det inte är skänkt till någon annan. (inte helt vanligt att barnen ger sina föräldrar bilar, brukar vara tvärt om.)
Men i detta fallet vet jag inte vem som brukar bilen mest, men det ser ju ut som om Xarg betalt bilen och låter sin mamma använda den. Då är det Xarg som skall stå för försäkringen.
Att dessutom den som inte är försäkringstagare, skadebesiktigar, lämnar in för rep. och sedan kvitterar ut bilen ser ju inte heller riktigt bra ut i FB´s ögon.
Vill ju helst inte uppmana till bedrägerier, men om jag hade försökt med ngt liknande så hade jag tänkt till innan och låtit försäkringstagaren sköta all kommunikation.

/Christofer
Håller med Heinz_Keller, vill veta hur det går! Men jag tror du vinner, lätt. Du har ju kvittot på självrisken samt att du har skadenummret. Hur ska bilverkstan förklara det?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Nu blir man förvirrad... är det Volvon som är krockad eller är det 325:an?

vilken firma är det som gjort jobbet?

4 Cylindrar är 2 för lite!
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
det är 325an om det inte framgick.

Snackat med en advokat nyss!

han var inte precis optimistisk sa att det bara är att betala för annars blir det 10ggr dyrare och att jag med största sannolikhet förlorar. (måste då betala verkstans advokater), han sa även att jag mest troligt inte får något rättsskydd, dvs att jag måste betala mina advokatkostnader själv.. han sa även att bilfirman mkt väl kan driva det vidare i 3 år om de håller på och överklagar om jag mot förmodan skulle vinna i tingsrätten och isf blir det ännu dyrare eftersom det då även blir ränta på beloppet!

Nu är det kris är det verkligen så illa som han säger? finns det ingen chans att slippa betala asen på bilfirman?
enda chansen han sa var att försöka kräva av försäkringsbolaget. men även där kunde det bli tvistemål = svindyrt...
Iofs kunde han inga regler som gällde speciellt vad gäller bilaffärer, tex att de har börjat repa innan de har fått godkänt etc...

Om nån har nåt bra tips så är det ovärderligt!!!
tack på förhand!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.