|
|
|
|---|---|
|
I motorhuven (under luftintaget) nära själva spolmunstyckena sitter det en liten vit plastventil på vardera slang. All spolarvätska trycks ut genom hål i dessa (perfekt motortvätt :) och hamnar i motorrummet. Kan det vara någon typ av säkerhetsventil mot övertryck eller frysning som är defekt. Kan tilläggas att vare sig munstycken eller slangar är tilltäppta. Spolarmotorn funkar som den skall. Vad har hänt? EP | |
|
Vet inte hur det är på din,men på min E-36 sitter backventilen på munstyckena. När jag hade problem med att jag inte fick något tryck i spolarvätskan så var det så att det spolade ur hålet som är i ventilen.(trasig ventil) Byte ventiler och nu funkar det bra Efter regn kommer sol! Powww |
|
| kan även vara så lätt att du måste bara yta den lilla gummi packningen som sitter i behållaren ... runt ventilen !? | |
|
Jag har fullt tryck. Inga övriga läckage. Fick mig en fin dusch rätt i nian eftersom huven var öppen. Det sitter som två små plastcylindrar på slangarna ca två cm före vardera munstycke. Måste vara någon typ av säkerhets/back ventil. Detta kanske låter som ett skitfel, men inte så kul att vara utan vindrutespolning i detta saltslask. |
|
|
Det är backventilen som är kass, bara att byta! Ganska vanligt fel. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
På min 318iS -88 fanns det två spolarmotorer till vindrutan. När den ena av motorerna la av så trycktes vattnet från den andra ut genom den ena backventilen. |
|
|
JONTEP: Det kan inte ha berott på en trasig motor, det måste varit fel på en backventil. Med hela backventiler kan man lossa slangen helt på den motor man inte spolar med, då ska det inte komma något bakvägen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Allt fungerade i alla fall när jag satte dit en ny motor. |
|
|
Vanligt skitfel....har man intensiv rengörings-kittet så sitter det två vita "T-kors" som samtidigt är backventiler för att inte trycka spolarvätska mellan behållarna utan ut till munstyckena. Backventilerna ballar ur efter ganska många år och det sprutar ut genom ett slags hål som verkar vara borrat in i ventilen original? Hade exakt samma fel på brorsan 320T -89. Bytade båda och har funkat kanon sedan dess. |
|
| Man kan även köpa en ny backventil hos Mekonomen och spara en hundring. | |
|
Lyfter upp den här igen då jag lider av samma problem. ********* Har problem m att spolarvätskan "försvunnit" under körning. Verkar som om det är läckaget i T-korsen under luftintaget som nämnts ovan som är problemet. Ska fixa det här på söndag (=påskdag) då de flesta butiker osv är stängda så jag vill försäkra mig om att jag har rätt prylar. Har köpt T-kors på Biltema- funkar de? dvs har de backventil osv? Kan det vara nån annan liknande grej som strular som jag lika gärna kan köpa på mig i förväg? Är fullständig idiot då det gäller meckande men får hjälp på sön- därav tidsbegränsningen... |
|
|
Efter lite mer sökande ********* Verkar som om det skulle kunna vara nån ventil i lyktspolarmunstyckena (vilket ord!) också. Borde jag inte märka tydligt om det läcker från dem? Hur vet jag var det sitter ventiler som kan krångla? Verkar ju finnas ett helt gäng. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.