AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

520-525 E34...säkert köp?

Hur håller sig dessa bilar runt 20 000mil? Många (dyra) reparationskostnader? Har förstått att det är kamrem på dessa, när ungefär byts den ut?

MVH
em
339
emhå
525i -88
Kamrem bör nog bytas vid köp för att vara säker på att den är bytt... Annars bör man främst kolla bussningar i fram och bakvagn som är slitdelar men dyra att byta. Om sen bilen känns bra och går rent och fint och är besiktad så är det en bil med bra prestanda som är mkt skön att åka i...
Mvh, Magnus.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Som emhå säger, är det främst fram o bakvagn som är dyr att reparera och är ofta slitna. Stötdämpare/fjädrar likaså och även bromsarna. Se upp för en del rost. Kamremen OCH spännrullen ska alltid bytas vid 6000 mil eller 4 år, det som kommer först. Bytesintervallet gäller 520i -88 - 90 samt 525i -88 - 90. 520 och 525 från -91 har kamkedja och 24 ventiler.
Ok, tackar...
Hur är det med länkarmar? Stötdämpare? Brister? Går mätarställningen att kolla upp? Har för mig att det är från E38an och uppåt som man kan lämna in bilen hos bmw och kolla finns det några tecken på E34 som man kan gå efter för att se om bilen är ärlig?

MVH
em
339
emhå
525i -88
Kan bara tala för mig själv men jag skulle hellre kontrollera skicket än att se mig blind på milen. Köper t.ex mkt hellre en långkörd bil på 40.000 mil än en stadskörd på 20.000 om skicket är det rätta. Tror du kan kolla mätarställningen på e 34 också...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kontrollera hur tät och hel toppen är,en av det viktigaste kontrollpunkterna på en dylik...Och dyrast att åtgärda om man räknar med det "detaljer" som är vanligast att åtgärda iaf på tidiga modeller..

Kolla oljans färg/kylvattnets...+ gärna HC och CO halterna i avgaserna+gärna ta ett prov på kylarvätskan med avseende på CO.
Är det rester av co i vätskan så bör du nog avstå köp,då är det antingen spricka/or i toppen eller toppackningen som börjar ha gjort sitt..Dyrt förhållandevis.
Även kamaxeln/axlarna bör kontrolleras..

+ allt det övriga som sagts naturligtvis.

Mitt tips blir ju en 24v från 91 och framåt...

Mvh Janne.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Mätarställningen är busenkel att fiffla med och går inte att kolla upp.
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.