|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska åka och titta på en m3 -93 som har rullat 17000mil. Och skulle vilja ha lite tips vad man ska titta på, typ fel och brister som brukar uppstå. | |
|
Hej, kanske svarar för sent men jag skriver lite ändå. Min M3:a har gått 17000mil nu och det som behövts bytas på sistone är: Avgassystem från kat och bakåt. Ferrita 7000:- Bromsok fram. Behövdes redan vid 15000 igentligen. Beror på skötsel. Renoverade oket själv 300:- funkar skitbra om man har lite tur. Stötdämpare/fjädring har ej bytts ut ännu men borde nog snart göras för att få lite nybilskänsla. Vanosväxellådan rasslade ganska mycket på min plus att bilen gick lite dåligt så jag bytte min. 12000:- Denna behöver man nog inte byta på alla bilar vid detta miltal men på min behövdes det. En limpackning i motorn läckte, vet tyvärr inte hur jag ska beskriva var den sitter, men man ser den utifrån, lite rosa/röd aktig färg som tittar fram i en skarv ca 30 cm ner från den högsta punkten på motorn. 2000:- Denna lagades redan ved 14000 mil. Tändspole 900:- byttes efter motortvätt. 16500 mil. Kommer inte på fler saker just nu, men slutsatsen är att det som behöver bytas är slitagedelar. Det viktigaste när du ska köpa en M3:a är att du provkör den ordentligt efter att ha provkört flera andra M3:or innan och/eller efter. Motorn och växellådorna är jättebra, förutom möjligen Vanosbiten som kan krångla, oftast kanske det bara rasslar strax över tomgång, men ibland kan det även påverka hur motorn går och då måste man ju göra något åt det och det är inte billigt. Alltså väldigt viktigt hur bilen känns och upplevs, prova många bilar och provkör dem så länge som möjligt. Ge inte fullgas hela tiden när du provkör utan prova även köra normalt som du kanske gör till vardags. Då kan du lättare höra ev. klonkande ljud från drivlinan/bakaxeln, bilen ska ju gå jämnt och fint även vid lungn körning. mvh/Flisan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.