|
|
|
|---|---|
|
Förr fick jag lära mig att det var viktigt att ha rätt tryck i däcken, för att däcken inte skall slitas fel. Nu verkar det som att alla rek. att trycket skall ligga högre än vad som tillverkaren rekommenderar, hur kommer det sig? /Anders | |
kilroy |
Jag håller med...verkar skumt. Hos alla däckshandlare får man rådet att öka trycket till mer än det "rekommenderade"...frågar man varför så får man lite "glidande" svar... |
Paap Reeder |
... rätt tryck så slits däcket jämnt rätt över. Ökar man trycket för att tillfreddställa miljörörelsen - och däckhandlarna som vill sälja många däck - så kommer slitatbanan först att försvinna i mitten. Det rullar iofs lättare men det är bara att välja. Under ett TRX´s livslängd på ca 6000 mil sparar man 0,8 lit bensin (Reeders egen bedömning) om man höjer trycket men däcket slits 2000 mil snabbare. Ett nytt kostar 3500:- fritt på bilen ---- dålig affär. MVH /// Paap R |
|
Biltillverkaren vill ha en tyst och komfortabel bil samt en låg förbrukning, det blir en kompromiss där för dom. Alla de däck jag kört på har mått bra av ett högre tryck. Vissa mer vissa mindre. /Anton |
|
|
Kan ha att göra med att däcken överlag är bredare nu förtiden. Breda däck får omvänt förhållande mot "standarddäck", för lågt tryck gör att mitten slungas ut av c-kraften och slits fortare, nåt som många kan vittna om, och fort slits dom också. För högt tryck på breda däck leder sällan till annat än hårdare gång, fast som vanligt, det är säkert skillnader mellan olika tillverkare. FP |
|
|
Det beror som sagt mycket på att biltillverkarna vill ha bra komfort i bilarna. Högre lufttryck ger nästan alltid en stötigare gång... Lite för högt tryck (i förhållande till biltillverkarnas rekommendation) ger längre livslängd på däcken. Lite för lågt lufttryck förkortar livslängden ganska markant. Kontentan är: Hellre för högt än för lågt lufttryck i däcken (inom vissa rimliga gränser givetvis!). Själv brukar jag trycka i ungefär 0,2kg mer än vad som anges för "normal last och normal hastighet". Men med breda lågprofilsdäck, skulle jag gå upp ännu mer! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
kilroy |
Som flera har påpekat...det beror säkert på bredare däck och annorlunda profil jämfört med för kanske 10-15 år sedan... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.