AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
921

Hjälp, Diesel trubbel!

Di
20
Diezelmannen
530 DA Touring -01
Hej

Hjälp mig någon, snälla!! Har gått åtskilliga matcher med min 325 tds nu. Orkar snart inte mer!
Den har varit grymt svårstartad ända sen jag köpte den. Trodde det va glödstiften. Efter grundligare undersökning kom jag fram till att den läckte soppa tillbaks i pumpen, och att en spridare också stod och läckte. Detta är nu åtgärdat, och den startar mycket snällare.

Nu till problemet:
När jag startar den (kall) så börjar lampan med en spridare lysa. När jag sen varvar upp motorn slocknar den. Tillbaks på tomgång börjar den lysa igen. Vidare när motorn blivit varm lyser inte lampan på tomgång, men väl om man varvar motorn till ca 800-900 varv. Motorkaraktären har blivit så att den är ännu segare på låga varv än förut.
Har noterat en läcka vid 3:ans spridare. Har kontrolldragit spridarröret, och bytt ut alla returslangar. Min teori är att eftersom 3:ans spridare har en givare i sig, så om den inte får rätt tryck signalerar den "fel". Läckan är inte stor. Vet inte om det är den som orsakar detta.

Skulle bli överlycklig om nån hade nån lösning eller teori om det här. Kanske har någon haft samma problem.

///DIEZEL POWER
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Hei!
Har hatt "samma" problem på min. Dysene MÅ være helt tette! Om de ikke er det, vil du få et problem med blandingen. Garantert at denne dysen er en del av problemet ditt. En annen ting som bruker å gå på disse er pumpen i tanken. Den er rett dyr, men den gjorde underverker på min diesel. Min gikk utrolig tregt ved start fra stillestående. Om selve diesel pumpen ikke klarer å gi nok trykk, vil den også bli treg, da går den stort sett kun ok når turboen gir nok.( 3500rpm+) Om systemet ikke er helt tett, vil du få problemer med å starte.

"Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) )
Di
20
Diezelmannen
530 DA Touring -01
Ursäkta... men vad betyder "dysene"????? Inte så bra på norska

///DIEZEL POWER
107
Håvard
M5 Touring -93
525TDSA Touring -93
Hei! Dyser = spridare

"Den som har flest prylar när han dör vinner.." (PS!! Jag leder :) )
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.