AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
989

Lambdan borta, hur mycket törstigare?

Ma
35
Manne74
318i-89 (Utställningsskick..)
E34 520i-96
Har tidigare bett om hjälp med ryckig gång i min 318 (m40) och tipset om att rengöra lambdakontakten funkade...ett tag..*s*
Nu är det dock tillbaka igen och i morse kopplade jag helt sonika ur kontakten! Snacka om skillnad... 15 extra hästar och inga ryck!! Antar att detta leder till en fetare blandning, men kan jag skada motorn genom att köra med lambdan urkopplad, och hur mycket mer drar egentligen bilen utan lambda? Handlar det om nån deciliter/milen är det värt det, men att gå ifrån 0,8l/mil till 1,5 är jag väl inte direkt sugen på... Vet någon hur det ligger till vore jag tacksam för info!
MvH
Ma
35
Manne74
E34 520i-96
Är det verkligen ingen som vet hur mycket törstigare bilen blir om jag kopplar ur lambdan, och om den fetare blandningen skadar motorn? Är väl iofs svårt att sia om, men mellan tummen och pekfingret? Någon med erfarenheter?
TobbeBMW
Jag har kört utan lambda länge, kattarna går åt h-te men bilen går bra. Motorn tar ingen skada, den ska väl hoppa in på nått nödprogram men det gjorde inte min. Den gick lika bra utan.
Körde 1 år utan lambdan inkopplad.

Bara kom ihåg att koppla in den innan besiktningen, annars blir det inte bra :-)
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Vad är det för vits med att koppla in lambdan igen före besiktning om nu, som du säger TobbeBMW, kattarna går åt h-te??? Bättre att fixa problemet ordentligt med en gång istället för att göra något halvdant och dessutom bryta mot lagen!

mvh

MW-Guru
Ma
35
Manne74
E34 520i-96
Jag kan hålla med om att ifall katten går åt skogen kan det vara som att välja mellan pest och kolera...men jag kollade vad en lambda kostar och det var inga roliga pengar! Och byta är väl så vitt jag kan förstå vad MW-Guru menar med att "fixa problemet"..

Kan ju iofs kolla skroten...
Min 325a drog ca 2 dl mer per mil utan lambda. Ring upp bosch, dem säljer en så kallad universallambda billigare än den vanliga (Bosch tillverkar även originallambdan) och dem mer eller mindre garanterar att den ska vara lika bra som original. Prisen till min 325a var 1600 org, 1100 universal så ring dem iaf. Även om jag oxå tycker att det är dyra pengar så är det mkt billigare än att byta katten med. Jag körde själv utan lambda över ett halvår och det var dumt av mig att jag inte bytte den med en gång då den "onödiga" extra bränslekostnaden hade betalat en ny lambda om jag bytt den direkt.

Sen så vill jag utfärda en varning mot "piratlambdor" som är av annat märke än bosch dem ska tydligen vara av betydligt sämre kvalitet (eller så är BMWs motorer väldigt känsliga). Jag har inte använt dessa själv men det finns ett antal trådar här på autopower om missnöjda köpare.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Till min första 325:a köpte jag en lambda för 800 av Motornord. Med trasig lambda drog min 1,5 liter milen...
Ma
35
Manne74
E34 520i-96
Har läst och begrundat, och Signalen hade en lambda från en bil som gått 10000 mil för 500:- så jag köpte den! Det är ju trots allt en mycket välhållen bil i övrigt och även om jag aldrig haft moraliska betänkligheter med tidigare bilar så känns det med Bmw som att det inte duger med halvmesyrer..*s*
Begriper inte hur jag ska får bort den gamla, det är trångt och dem sitter som berget, men det ger sig nog!
Mange tack!
Pa
124
Pakko
530D -06

kapa den gamla och sätt dit en hylsa... de gjorde jag och de gick bra =)
ve
222
vevarsel
328 Touring - 96
varför helt enkelt inte bara köpa en ny?
Jag köpte också en på signalen. Den höll 2-3 månader max, jag vet dock inte hur långt den gått. Sen blev det en splajrans ny. Konstigt nog så drog bilen mindre sopp med den beggade innan den pajade än med den nya, mycket märkligt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.