AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.405

STARTPROBLEM E28 528

bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Hej!

Jag hade problem med att bilen var svårstartad kall som varm, och att tomgången var för låg vid kall motor och för hög vid varm motor.

Nu har jag kollat alla slangar, bytt luftfilter och tillsatsluftslid.
Nu startar bilen lätt när den är varm, vilket den inte gjorde tidigare.

Men när bilen är kall/ljummen är tomgången fortfarande för låg och man måste mala på startmotorn upp till 10 sek och variera gasen med foten för att den skall starta.

Jag vore tacksam om någon har en idè om vad felet är. Vilka saker kan uteslutas när bilen går som vanligt annars och startar lätt när den är varm? Hur ska bilen reagera på att kontakten till tillsatsluftsliden dras ur vid kall respektive varm motor? Hur ska bilen reagera när kontakten till kallstartsventilen dras ur? Vilka givare på termostathuset bör jag kolla upp och hur gör jag det?

Mvh Magnus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tycker det låter som att du tappar tryck i bränslesystemet när bilen har stått stilla en stund. Sitter en backventil i pumpen som ska se till att det finns tryck i systemet hela tiden. Testa att byta pump.

Tomgången har jag ingen bra ide om vad det kan bero på.

///Jesper

BMWCS #5494
bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Tack för det snabba svaret!

Det kan säkert vara som du säger men det borde väl finnas enklare/billigare saker att kontrollera först.

Jag tror ändå att den låga tomgången vid kallstart HÄNGER IHOP med att bilen är svårstartad då, dvs. samma fel ligger bakom båda problemen. Det tar ändå ganska lång tid (några minuter) innan tomgången är normal och så lång tid tar det ju inte att få upp bränsletrycket om backventilen är defekt.

Jag har ännu inte kunnat testa att dra ur kontakten till tillsatsluftsliden när bilen är riktigt kall eftersom jag bytte delarna idag och bilen inte har hunnit svalna.

Kallstartsventilen kan väl förresten inte orsaka en låg tomgång?
Den går väl bara när man maler på startmotorn? Så om man utgår från att mina två problem har ett samband kan jag väl utesluta startventilen?

Ingen som vet hur tillsatsluftsliden styrs? På L-jetronick ska väl denna endast vara aktiv under varmkörningsfasen? Så om jag drar ur kontakten när bilen är iskall ska väl något hända? Och om det inte gör det måste signalen till sliden vara felaktig eftersom sliden är hel (den satt på en bil som gick klockrent)?

Annars har jag vissa misstankar om att någon/några vacuumslangar är felaktigt kopplade eftersom bilen nydligen är topprenoverad av tidigare ägare. Jag har med hjälp av ETK försökt att kolla hur alla slangar skall kopplas men bilderna är ju motsägelsefulla! T.ex. visar en bild att ena slangen på fördelarn skall gå till insuget. Sen visar en annan bild att samma slang skall gå till en elektriskt styrd ventil, inte mycket till hjälp m.a.o.
Dessutom är insuget avbildat på ett knepigt sätt som inte går att läsa ut något av.

Hur skall jag bli säker på att mitt vacuum sitter rätt!

Hur ska jag gå vidare???

Mvh: Magnus
bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Ingen?

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
bmwbeemer!
på min 528 årgång 86 är varuumslangarna kopplade enl. följande: Enligt ETK går övre anslutning på fördelarklockan till den undre anslutningen på insuget.
Den undre anslutningen går via magnetventil ovanför batteriet till den övre anslutningen på insuget.
Hoppas att detta hjälper dig!
mvh

BLJ
ko
38
kotsio
m535i -87
tjena bmwbeemer.........
jag hade ungefär samma problem med min 528-84... bytte kallstartsventilen o fungerade perfekt... köpte den på skroten för 150 kr.. men fick plocka av den själv....

e28 rules!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
bm
23
bmwbeemer
M535i -86
528ia -86
Hej igen!

Jag har nu märkt att min slutsats att bilen startar lättare varm efter byte av tillsatsluftslid och luftfilter inte stämmer. Jag testade att stänga av bilen och därefter starta den direkt vid varm motor några upprepade gånger när jag drog den slutsatsen. Bilen stod alltså inte ett tag. Men nu har jag märkt att bilen startar lika svårt som förut även vid varm motor om den stått några minuter.

NU TILL SAKEN

Jag testade min 535:as bränsletrycksregulator på 528:an och det blev ingen skillnad. Alltså är inte det felet heller eftersom den garanterat är frisk och av samma/rätt modell.

MEN jag märkte att 535:ans bränsletryck fortfarande fans kvar efter 3 veckors stillastående och att 528:an hade förlorat det på 45 minuter. När jag tog bort regulatorn på 535 så flödade det massor av bensin ut i motorrummet även fast den stått i nästan en månad. På 528 kom inte en droppe när jag lossade regulatorn. Efter denna upptäkt har jag testat att skruva bort regulatorn på 528:an direkt efter att den startat lätt och då kommer det soppa ur regulatorn.

NY SLUSTATS?

Systemet tappar sitt överttryck på något sätt när bilen stått ett tag precis som Jesper säger. Och det verkar ta rätt lång tid innan trycket är så bra att bilen får en normalhög tomgång vid kallstart. Vid varm motor ligger den på 900 rpm och vid iskall 400-500 rpm.
Två minuter efter kallstart ligger den på 700 rpm.

Det finns väl bara några saker som kan orsaka detta?

1. Backventilen?
2. Läckande spridare?
3. Annat läckage från slang el. dylikt?

Sitter backventilen verkligen inbyggd i pumpen? Jag läste ett annat inlägg och där sa någon att även om backventilen släpper tillbaka bränslet så startar bilen lätt om man låter förpumpen gå ett tag innan start. Detta hjälper dock inte på min bil.
Läcker spridarna borde jag väl ha störst problem vid varmstarter då bilen borde svartryka och sura ner sig?

Hur är era tomgångar på 528 E28 vid kallstart?

Någon som kan reda ut detta? Mvh Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.