AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
876

Ni med kompressor 540iA E39, kan ni svara på detta?

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag funderar allvarligt på att skaffa ESS-kompressor till våren så snart vinterdäckens tid är över. Speciellt nu när dollarn är rekordlåg.
Så jag vill veta så mycket som möjligt om de praktiska sakerna.

1. Vad kör ni med för slags försäkring?
(Hel/Halv/Trafik?)

2. Om något skulle hända får man ut något av försäkringen?
(Därav fråga 1)

3. När märks det att man har en kompressor, är det mellan 100-200, 70-200 eller 50-100 osv.
Alltså när kommer kraften till sin rätt mot en original utan kompressor och när känner man skillnaden?

4. Vad jag har hört sliter det inte mer på motorn än vanligt, men några "rödljus-race" är väl det inte tal om eller?

5. Min bil har gått ca 16 000 mil och har servats på BMW enligt konstens alla regler, bytt mycket som är standardfel (kylare, inkl. slangar, vattenpump och expansionskärl)
Bytt olja i automatlådan, ventilkopspackningar bytta.
Är det något som säger om när man bör undvika att köpa kompressor?

6. Vad händer vid service (insp. 1 & 2) på BMW när man har kompressor?
Vad kommer de att säga, är det någon idé att ens lämna in sin bil dit efter montering?
ESS skriver väl om programvaran i bilen (motorns) så det passar, kan det vara möjligt att de på BMW kan komma att skriva över denna ändring vid service eller andra åtgärder?

7. Hur fick ni monterat kompressorn, via ESS eller på annat sätt?
(I så fall hur?)

8. Är ni nöjda med vad man får för pengarna?

9. Något annat att tänka på?

Tacksam för svar, det finns hur mycket information som helst här på forumet, men ingen direkt som dessa frågor vad jag vet?
(Hänvisa gärna)

/Hammar
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det märks mellan 0-270 ca :)) laddar hela vägen.
Ess avgör om motorn är i god konditon och monterar i såfall.
Man kan köpa en löst kit och skicka sin box, men priset var det samma, åtministone på den offertförfrågan jag fick till 528an så lika bra att proffsen får montera också.
Du kan inte "trimma" en bil och få så mycket tillbaka om man tittar krona/ per hästkraft. Går inte att trimma mekaniskt med samma effekt för den pengen.

Ingen risk att BMW "skriver" över nått, det står XXXXXXX om man tittar i en dator på programversion :)) det är inte enbart programerat via datorn utan det byts komponenter i boxen vad jag förstått, även automatlådnas program modiferas så att inte lådan får för mycket vridmoment på de första växlarna.

Försäkringar och sånt är väl en samvetsfråga :)) kan inte jag svara på.
Du får väl läsa Askens dagbok , den bilen har jag kört åtskilliga gånger och det är riktigt skoj :))

///MVH Hasso
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Trevligt värre, får väl bara hoppas att min motor är i bra skick.
Den har inte "puttrat" inne i stadstrafik direkt så jag hoppas den klarar deras bedömning.
Hur görs den, via någon form av diagnos eller kollar de bara på milantalet och säger "nej" vid x antal mil?

Har kollar med en firma i Sthlm. ang. pris och montering, hoppas de svarar, lite trevligare att köra innom Sverige och så nära Sthlm där jag aldrig har varit på besök tidigare.

Det verkar helt klart värt pengarna som du säger, billigare går inte att få per Hk.

Men BMW säger alltså inget om montaget om de ser det när de öppnar huven, har de någon skyldighet att anmäla om de upptäcker sådant eller har det att göra med deras garanti enbart? (Som ändå är obefintlig sedan en tid tillbaka).
Så om de ska göra insp. 2 på min bil så kan de inte neka mig det pga. kompressorn i alla fall?
(Tänkte på när de ska byta filter och upptäcker att där sitter något annat...)

Så det är annars enbart positiva effekter (ha ha ha...) som folk har efter montering, ingen som har råkat ut för något pga. för många rödljuskörningar etc?

/Hammar
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Har bara sett leenden på BMW med min bil :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.