AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.949

Är det bara jag som är farttokig angående vinterdäck?

js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.

Söker dubbfria vinterdäck till min 540.

Ett krav jag har (än sålänge) är att det ska klara V, W eller Y-fartbeteckningen.

Och ja, det finns i orginalstorleken 225-55-16, men nu tror jag att det blir lite väl bra av det goda med den bredden och försöker istället hitta liknande däck i storleken 205-60-16, men se det gick inte?

Är det bara jag som letar däck i denna fartklass.

Finns det någon på detta eminenta forum som har några tips?

Ska jag bara nöja mig med H-beteckningen på Nokians WR-däck?

Hur gör ni andra? Köper dubbade "Q-däck" och längtar till sommaren ;-)

En del ställer ju tom in sina bilar under vintern, ack ack ack, jag som trodde man ägde en bil för att köra med!

Jättetacksam för alla eventuella svar. (Förutom, man får ju ändå inte köra fortare i Sverige än.........osv)
Hej, jag gjorde en sökning på Länk och fick upp 18 olika dubbfria vinterdäck i dimensionen 205-60-16 med fartbeteckning V eller snabbare, men det är väl inget som hindrar att du kör på originaldimension, själv har jag 245-40-18 på mina vinterdäck.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Du bör nog inte understiga 225x55x16 på en E39 540, pga belastningsindex. Tänk också på att dubbfria vinterdäck har som regel lägre hastighetsindex och dubbdäck högre. Man kan således köra fortare på dubbdäck, skumt...
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
å fy, jag körde med 205-55, tyckte det vara ganska jobbigt!
Ja
760
JanF
530i-93
Mötte en kille när jag var på gummiverkstaden.

Han drog på fulldubbat på sin nya Porsche Turbo.

Det blev ett däck med limmade dubbar som skulle klara 250 km/h tror jag. Kanske något för dig.

225 är ju smalt om man jämför med vad de flesta SUVar kör med på vintern och de är ju inte mycket tyngre än din 540, 205 tycker jag inte du ska gå ned till....
Varför leta 205'or? 540'in behöver och kräver 225/55-16 för stabiliteten, dessutom är 225 minimum (se reg.bev).

Jag köpte Nokian WR 225/55-16 och de går tyst och lätt, ändå ganska rejäla mönster, kan inte tänka mig att de är dåliga på vintern. Våtegenskaperna är överlägset bäst av alla V-däck.
T ex Nokian RSi och Michelin X-Ice är säkert bättre när det är riktig vinter, men hur ofta är det det?

/Lazze
Länk
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Okej tack för alla svar.

Jag ska alltså inte gå ner i dimension, utan hålla mig till 225-55-16

Men "LAZZE" har du verkligen Nokian WR med "V" som fartkod i den dimensionen, jag hittar inte den i deras sortiment.

Någon som kör på Good Year Eagle Ultra Grip GW3 med V eller W M+S som fartkod?

"JanF" du vet inte vad det var för däckmärke på Porschen?

Någon som har erfarenhet av Continentals och Bridgestones högfartsvinterdäck?

Ja jag vet att det figurerar flera vintertester angående detta men inte när det gäller dessa högfartsdäck vad jag kan urskilja.
jsvedin: Det är 225/55-16 95H = max 210km/t Länk

Tänker du köra fortare? :)

/Lazze
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Nokian WR är ett skitdåligt vinterdäck för nordiska förhållanden, det är inte gjord för snö och is på samma sätt. Däcket används i övriga Europa t.ex. på Autobahn. För Sverige rekommenderas istället Nokian RSi eller Michelin X-Ice som har betydligt bättre grepp på snö och is, men lite sämre grepp på asfalt. De har också lägre hastighetsklass pga mönstret och mjukheten i däcket. Om du bor i Helsingborg så kanske du ändå klarar dig på WR-däcken?? Bridgestone Blizzak är det enda dubbfria däcket jag har erfarenhet av, de är bara skräp!
Michelin Pilot Alpin finns som V-däck.
Framtaget för vintervägar i Europa, ger lite sämre grepp än X-Ice (som Michelin rekommenderar för svensk vinter).
Men det är frågan vad du prioriterar.
Har själv köpt X-ice, kör inte så fort på vintern.
Visa användare
47
Sprängarn
525 Tdsa -93
Lazze det är inte ett måste att ha 225/55-16 på vintern, bara beslastnings indexet inte överskrids. du behöve ju inte ha V däck på vintern räcker med Q eller nått. helbilsgodkännandet gäller bara sommar däck har jag förmig. och vad som står i regbeviset är åxå för sommaren.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Jag köpte Nokian WR till min nya Skoda RS då jag ville ha högfartsdäck till bra pris. Eftersom jag bor i Göteborg där det på vintern a) regnar b) är barmakt eller c ) rensaltat oroar jag mig inte så mycket för att däcket har sämre egenskaper vid kraftig kyla/snö/is. Däckvalet beror ju mycket på var man bor och hur man tänker använda sin bil. Hade jag bott i norrbotten hade jag garanterat satsat på fulldubbade Hakkapelitta...

BMW CS #5139
per_j82: Nokian WR är inte ett skitdåligt vinterdäck, alla vet väl hur vintrarna ser ut nuförtiden, som J.L säger - Regn, blask och barmark, och där är WR bättre än RSi och X-Ice!
Bor man i norra Sverige så är det en annan sak, men jag pratar om Sthlm och neråt. Trådskaparen jsvedin bor i Helsingborg.
(endast för Autobahn, suck)
Blizzak har jag bara hört skit om = vill ej ha.

Sprängarn: 205 är godkänt V-däck för: 520,523,525 och 528
För 535 och 540 gäller 225/55-16 för att vara godkänt.
Belastningsindex är viktigt, får inte underskridas.
Q, T, H, V osv spelar mindre roll, det är upp till var och en.

/Lazze
Länk

Det här kanske kan va nåt finns i V-Klassat
Länk

//Calle
Ja
760
JanF
530i-93
Tror det var Michelin på Porschen.
Per-J82: Tro inte på allt du läser i AMS!!

Kör själv på Nokkian WR ( dessförinnan på NR-W) passar BMWn utmärkt, passar sydsveriges vinter alldels utmärkt med fullgod framkomligthet/stabilitet i snö ( bättre än Hakka Q -99 och klart bättre än Nokkian CQ....)
Betänk när du läser däcktester att nästan alla tester görs med framhjulsdrivna bilar då i stort sett endast MB och BMW är konservativt bakhjulsdrivna i den moderna vagnparken....
Det gör att resultaten inte är helt jämförbara mellan en test och verkligheten...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.