AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
48.442

325/328/M3 VS Pappas 940 Turbo

Sida 3 av 15
Perran_: den tiden du redovisade drygt 5 sek mellan 100-150 är ju bättre än flera M3or. Jag vrider och vänder inte på något, jag var bara nyfiken på vad du gjort med din 740. Synd att du misstolkade det. Vad har du gjort?

Mvh John
M femman: Nej det är du som misstolkar mina inlägg, eftersom jag inte skrivit att jag kör ifrån M3-or. Att det ska vara så svårt att förstå.. Jag visade mina tider gjorda med stoppur, och självklart så blir det inte korrekta tider på det sättet.

Mappad, 3" (utan kat givetvis), sportfilter och laddar ca 0.8 bar. Det är vad jag känner till. Om jag har kvar den till våren ska jag ge den mer soppa och öka laddet.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Perran_: min 740 turbo laddade 0,8 orginal, efter byte av chip till insprutningen och 3"system (min var en -85 så den hade ingen kat =)) Ökade jag laddtrycket till ca 1 bar. Den började spika vid 1,1 bar. Det blev klar skilnad men den var slöare en en orginal T4...

Det vore kul att veta vad din 740 klarar 100-200 på för tid. Jag tvivlar att en chippad 740 är så snabb som en 328. Vore ändå kul att veta, vi har ju siffrorna från både 328 och Audi S2 här i tråden.
Ja det skulle jag kunna prova nån gång, men det börjar bli vinterväglag nu och jag kör odubbat :P Men om jag får tillfälle ska jag filma när jag kör.

Jag har B230FT i min och du hade B230ET, och tydligen ska den nyare motorn (som även sitter i 940 turbo) vara mer trimvänlig än den äldre. I ET-n var det Motronic och FT-n har LH-jetronic.

Enligt min graderade laddtrycksmätare laddar den ca 0.8 bar, och den "vanliga" laddtrycksmätaren laddar längst ut på det röda.

Fast`n Loud Turbo Proud.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Perran_!

okej hehe men en ny volvo V70 T5 har 250 hk och gör 0-100 på 8,1 sek jag tror inte en gammal å tung volvo 940 med 225hk skulle va så mycket snabbare!! hehe! elle vad tror du?
Därför tror då jag både 325 å 328 är snabbare! för 328 gör ju på 7,3sec! och 325 ligger strax därefter bara!

M.E
Mange-9: Så du förstår inte varför V70 T5 har så dålig 0-100 tid? Har du hört talas om FWD?
En 325 från t ex 94 för 0-100 på 8.0, men sen har ju inte 325-an en sportkeps mot V50. Det fattar ju vemsomhelst.

En 940 med 225hk är nog snabbare än en V70 T5 250hk 0-100 just pg a fästet. Farsans 940 väger strax över 1500kg, du tror inte att en V70 väger mer?

Förresten, handlar allt om 0-100?

Fast`n Loud Turbo Proud.
" en sportkeps mot V70 T5" ska det vara...

Fast`n Loud Turbo Proud.
Philly
mange: gott ställt, njäääe! inget fast jobb, men lite pengar har jag ändå :P

en 328 får duga till mig! bara inte försäkringen är så jävla dyr!

BMW 4 life
Borde räcka att ha fast jobb för att ha råd att äga en M3 E36.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Perran_: det börjar bli halt ute nu, satte precis på vinterdäcken på min 316 :(

På min 740 var orginal laddtrycksmätaren i slutet av det gula fältet vid 0,8 bar och i mitten av det röda vid 1 bar enligt min graderade mätare från VDO. Du kanske har högre laddtryck, många "billiga" mätare visar fel. Hade en gik mätare i en av mina Saabar och den visade -0,3 vid avstängd motor och 1,2 vid halva gula fältet. När jag bytte till VDO mätaren så laddade den 0,7 vid halva gula!

Javisst, vi har ner mot -10 grader nu :)

Ja det kan nog stämma, eftersom orginal laddtrycksmätare borde ju se likadan ut på din som min. Ska se om jag kan ta laddtrycksmätaren från Saaben istället.

Fast`n Loud Turbo Proud.
Massor av snö i Stockholm nu, var presis ute och lekte med min 316= kul!!! 100hk räcker (nästan) i halkan. Bakhjulsdrift är jättekul!
Fan vad orättvist! Hoppas snöovädret kommer hit nån )/&%¤¤#¤% gång :)

Ja det finns inget roligare än RWD, Saaben är min första FWD. Men nå mer bilar med FWD blir det nog inte hehe.

Fast`n Loud Turbo Proud.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
PERRAN!!

Jo jag vet det!!!!! Mister!! Men jag tycker endå det är en SKIT dålig tid för en bil med 250hk turbo motor även om den är Fwd!!!
Jo en V70 T5 ska väga 1611kg!!
å din farsas väger strax över 1500kg!
Släng i en till ful vuxen person i 940 så väger dom nestan lika=)
Jag tror då dom går relativt lika!!!!!!!!!!!!Tro vad du vill!
Däremot tror jag V70 går bättre en 940 i högre farter!
det törs ja nestan lova!

M.E
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Verkar konstigt att V70 T5 gör 0-100 på 8,1 sek då 2,5t med 210 hk gör 0-100 på 7,4 sek.

Nya T5 med 260 hk gör 0-100 på 6,8 sek

Allt detta enligt volvo...
Mange-9: Jo men man har fortfarande väldigt dåligt fäste med FWD, det kan man icke komma ifrån. Jag vet inte om V70 väger bara ca 1600kg, men om man gör som du säger och slänger in en fullvuxen person i den också, så blir det ju kanske 100kg extra. Lite svårt att köra V70in utan förare :)
Men visst går en V70 T5 bättre än en 940 Turbo i farter, inget snack om saken.

Lexcom: Aha där ser man, tyckte 8.1 sek lät lite väl dåligt. Kan man då lita på att V70 väger endast 1611kg? Låter lite med tanke på att det är en kombi.

Fast`n Loud Turbo Proud.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Perran!
jo en volvo V70 t5 väger så! och dom andra väger mindre!
det skiljer bara 1 person ca 100 kg mellan v70 å 940 =) borde inte en nyare bil va kvickare me desto mer häst?
sitter du 2 pers i v70 å 3 st i 940 så väger dom ju lika=)
det borde inte göra nån större skilnad=)

M.E
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Philly, köp en 328 som jag har, en 98:a som jag har har du råd med, jag är väldigt nöjd med bilen, drar de flesta standardbilar!
Nu har jag iof färsäkringen på pappa och ger 5k hel/helår, ganska acceptabelt!

MVH
/Claes
Enligt en polare vägde hans familjs fd V70 GLT (den gamla karossen) ca 1750kg. Det låter mer troligt än 1600kg.

Jag vidhåller fortfarande att en 940 Turbo på ca 225hk tar en V70 T5 250hk i starten, just pg a fästet.

Fast`n Loud Turbo Proud.
"Nu har jag iof färsäkringen på pappa och ger 5k hel/helår, ganska acceptabelt!"

:-/

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.