AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
48.448

325/328/M3 VS Pappas 940 Turbo

Sida 13 av 15
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, men det är inga laboratorieinstrument vi pratar om!

Jag skulle nog räkna med minst 5% felvisning åt endera hållet på en varvräknare i en bil.
Detta innebär att vissa bilar har varvräknare som visar för lite, andra har varvräknare som visar för mycket och några som visar ganska exakt....frågan är bara att luska ut hur din bil visar!

Det finns bara ett bra sätt att ta reda på exakt missvisning av hastighetsmätning och det är att mäta med t ex laserpistol eller klocka en mätsträcka som man vet exakt avstånd på.
Att hålla på och räkna sig fram till missvisning med dataprogram är inte tillförlitligt eftersom du har för många okända parametrar i verkligheten (missvisning på dina instrument och variationer i rullomkrets med ett visst däck: lufttryck och vissa marginaler som däcktillverkarna har när det gäller en rullomkrets för en specifik däckdimension)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Juoo men då var det väll tur att jag körde 0-220 du eller hur får så mycekt visar ju inte mätarna fel

Länk
Race i Hälsingland!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Möjligt!

Men om man har så allvarliga problem att man ligger sömnlös över en tiondels (eller t om hel) sekund hit eller dit eller om en annan bil är snabbare eller långsammare, är det nog inte en trimningsfirma man skall besöka utan en psykolog! ;o)

Som Carlén skrev: meningslös tråd!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Mr
241
MrVain
Audi S2 -96 603whp
VW Passat -00 1.8T
Johan B Tack för svaret ;)

Men att bli kallad lögnare etc bara för att jag fått en bra tid och måste sitta och försvara den hit och dit gör att jag vill svara på det mästa i den här tråden... Är första forumet jag fått som svar att jag Ljuger och behöver gå till en psykolog iaf :)

Men somliga bilägare är väll lite speciella...

Länk
Race i Hälsingland!
Tror fan det att M5:an går bra 100-150 med RWD!!!!!!!!!!
Att ens jämföra med S2 som har fyrhjulsdrift och väger nästan lika mycket är ju inte intressant.

P3r: Har faktiskt aldrig klockat en ny S6:a med en passagerare från 100-200 med manuell tidtagning, så jag vet inte. Möjligtvis är jag snabbare, vem vet?
är 850 så slöa 100-200?
låter ju helt otroligt fel..

klockade polarens 850R,steg2 till 13.5sek (mobil, och hastighetsmätare) utetemp runt 3+.
Steg2 innebär ökat ladd, 3" system.

4st bromsade 850, med atech steg4 bilar gav inte en hk över 275hk!!

klockade min egen på samma sätt, på 10-11sek varje gång. Massor med gånger..(en flygande)

skulle jag kapat över 20sek? låter inte dåligt..

/A
"ej flygande" ska det ju stå... tjocka fingrar idag...:)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
cordone:
Helt otroligt fel kan det ju knappast vara då flertalet tester visar på samma resultat. 100-200 på 10-11 s med en chippad 850 tycker jag snarare låter otroligt fel. Snabbare än M3 CSL i så fall...
lexcom: nej, kanske inte. fasen va slöa dom är isåfall..

min är mer än chippad, borde man nästan kunna räkna ut med tiden jag angav.. fast jag kanske var luddig i mitt uttalande.

:)

/A
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
cordone:
Jag kanske läste lite för snabbt ;) Men 100-200 på 10 s är väldigt snabbt oavsätt om det kommer från en trimmad volvo eller en maxad BMW! En 911 turbo (996) klarar det på 10,4 s och en M3 CSL på 11,9 samt M5 E39 på 13,5 s. Med dom tiderna i bakhuvudet så e det klart att man undrar...
cordone o LexCom:
Har faktiskt bara sett ett test på 0-200 km/h för 850turbo och det är testet med tiden på 38,4sek.

Måste säga att jag också är förvånad över tiden på ca +31sek för 100-200. Jag trodde att 850 turbon var klart snabbare. Men jämför exempelvis med detta test Länk där denna Turbo är 1,5sek snabbare upp till 160 samt 0,9sek snabbare på en 1km.

Även om man jämför med tiderna för T-gul så framstår tiden på 31,4sek för 100-200 anmärkningsvärt dålig. T-gulen har ca 6,7 % mer effekt (240hk mot 225hk) men presterar generellt ca 25% bättre tider (ca23sek jfrt med 31sek) på 100-200.

Obs! Jag försvarar inte turbons långsamma tider utan jag är bara nyfiken på förklaringen till den dåliga tiden eftersom något inte verkar stämma. Jämför exempelvis följande tider på 1km

"långsamma 850turbon" 28,6sek Länk
"snabbare 850 turbon" 27,7 sekLänk
T-gul 27,6sek Länk
Och som referens 328 (e46) 28,4sek Länk (e36:an är väl något snabbare?)

Lite siffernördigt, jag vet.. Men hade inget bättre för mig... ;)

T4 -99
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Lexcom:
Är M3 Csl ca 1.5sek snabbare än M5 E39 100-200??
Det låter helt otroligt det med..

Cordone: Vad har du gjort med din 850?
Har du bromsat den? Erik M har 507hk i sin 850, och jag vet i fan om han kommer under 10sek med sin.....

MVH: Henrik

///M3
m3lover: har uppgraderat lite, aluIC,3"system,3"spjällhus,465 spridare, k26/27 turbo,portat lite här å var, lättad vev mm.mm

500hk bör ge en tid på 7-8sek 100-200 med en 850.. om inte så bör föraren gå körlektioner eller renovera sin bil.
Alt. fråga sig själv hur glad bänken var som han bromsade i..

:)

/Anders

850T5R - Autotech
Pa
124
Palm
325i 87:a Rieger-cab
Schnitzer S3 94:a baserad på M3
Ang mätare som visar fel

På min gamla bmw850 kunde ja lägga mig på 140km/h med farthållaren och sen kolla genomsnittliga hastigeheten i färddatorn fas med en hastighet av 131km/h

:P
Heh. Jag läste tråden på Nordicaudi. Det fanns inte ett enda vetenskapligt påstående utan bara: "en 328 har inte en chans" eller "BMW får fetpisk". :-)

Flåklypa
Varför tycker de allra flesta ägarna av andra bilmärken att det är en merit att spöa BMW när de ändå tycker att BMW e skit ändå??Ja menar varför bry sig om en bil som uppenbarligen är mycket sämre än de flesta??:-)

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
M3_LOVER:
Varför låter det otroligt? 360 hk & 1400 kg mot 400 hk & 1800 kg. Fakta från Track Challenge.
Johan B: Det är väl snarare så att vissa BMW-ägare ligger sömnlös om dom blir frånkörd av andra bilmärken? ;)

Flåklypa: Så där låter det på AP också :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det e likadant på alla forum. Det finns inte ett forum där inte det egna märket anses som det klart bästa. Med samma jargong och smutskastning på andra märken. Det kommer alltid någon som påstår sig ha kört ifrån flera stycken av ett märke fast man ofta kan visa upp ett flertal tester som visar annat. Det e på det viset sådana här trådar kan hålla på i oädlighet. Det ligger väl lite i människans natur att lägga sig i försvar när någon hävdar något som man själv inte kan hålla med om. Man vill ju argumentera för sin sak. Men smaken är som baken... Så det e inte alltid så lätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.