AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.686

Vad har ni som mest varvat era BMW-motorer?

Sida 4 av 4
Visa användare
7
DanneZ
328 Coupé -96
Det Philly pratar om är min bil. Dock körde jag den inte då det hände. Skulle ALDRIG tabba mig så jävligt...

Lite background:
Haft bilen i 3 veckor (!) Det var Boden Alive (festival i Boden) och jag hade druckit. Därför så hade vi en fyllechaffis vid namn Marietta Nilsson. Efter festivalen bestämde vi oss för att åka till Luleå för att käka. Vi ligger på riksväg 97 mellan Boden och Luleå en bra bit över tillåten hastighet. Då vi kommer upp i arslet på en blå volvo S70. Jag säger åt henne att tagga ner för det är en risk att det är en civilsnut, men då jag ser regplåten säger jag att henne att hon kan gasa igen efter eget huvud. Hon kör vidare. Efter en stund drar en Volvo S60R om och hon hakar på. Hon växlar ner till 4:an och stampar. Vid det här tillfället så var det en 323:a så det hände inte så mkt. Jag sa åt henne att peta i 3:an och bilen drog på. Hon drar ur 3:an och får på nått jävla sätt i 2:an (fråga mig fan inte hur). Bilen skriker som aldrig förr. Jag sitter på shotgun och ser varvräknarnålen slå runt till piggen som den vilar på då motorn inte är igång, så jag tipper på ca 11 000 varv. Efteråt händer ingenting. Bilen saktar ner och svart rök bolmar ur motorn. Vi stannar och försöker starta bilen igen.. bara rasslar, går ut och tittar, det rinner olja under motorn. FAN FAN FAN.

Resultat:
* Hål i blocket stort som en 5 krona.
* Koppling körd, Lamellerna slets loss från skivan. (tur det annars hade förmodligen lådan trashat också)
* Uppbrunnen katalysator och igenstoppat avgassystem.
* Privat skuld till polaren som lånade mig pengar för att fixa skiten. Fick 10 000 av subban sen försvann hon.

Allt som allt gick det hela på ca 32 000 spänn.

Summan av kardemumman....

LÅNA ALDRIG ALDRIG UT BILEN TILL NÅGON!!!!!!!!!!

Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Att växla ser ut att vara en bortglömd konst...lol

Min bil
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Bilen skriker som aldrig förr. Jag sitter på shotgun och ser varvräknarnålen slå runt till piggen som den vilar på då motorn inte är igång, så jag tipper på ca 11 000 varv"

Holy shit....... en atomatlåda är inte alltid så dumt
Sq
89
Sqrewdriver
730i -91
735i -92 (Reservdelsbil)
Jisses... Vad kunde du behålla? dvs som inte rasade.

*För att du älskar att köra*
Polarn hade en gammal Merca 230E -86. Vi la i ettan i 120 med jämna mellanrum. Vet inte riktigt hur mycket den varvade, varvräknarn räckde då inte till på långa vägar.

// DZL_PWR
Keep on keepin' on!
to
144
topbone
320d -03
M5 -89
E34 535 585hk
E30 318is -banbil
E30 345i 617hk
varva 8000+ med jämna mellanrum med min gamla e21 323i lät gott =)

A-F Racing
Länk

ACC Racing Länk
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
På jobbet så höll vi på att prova en ny generation av mjukvara och jag körde nerför en backe med full last (68ton totalt) när maskinen plötsligt fick för sig att växla ner 2 växlar iställe för en på Volvo diesel 6:a på 12 Liter, resultat 3400rpm enl canalyzern (canlogger)...jag trodde aldrig motorn skulle hålla, men vxl lådan gick åt pipan.

M5:an har jag dragit till strax över 7000rpm.

//Sibbe
Tigerr
våran 525, e34, med automatlåda varvar otäckt högt ibland. inte ovanligt med över 6000rpm. lite konstigt programmerad låda tycker jag..
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag har bara gjort det en gång för att kolla var varvstoppet fanns. Det var vid 7250 +-50 rpm. Annars har jag dragit den som mest till 7100 rpm någon gång. Vanligtvis när jag ska varva ur den så blir det till 6900 rpm. Känner inte att det finns någon anledning att dra den mer eftersom effekten minskar ju längre ner jag kommer efter 6900 rpm.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Svärfar la i ettan istället för trean två ggr i rad på min förra 530. Det var dessutom då den var ny gubbfan är helt oduglig på att köra bil. Bör tillägas att han inte har kommit nära förarsätet på denna än. Ingen aning hur många rpm det var för jag låg i framrutan.

mh
La
193
Laguna
M5 3.8 -92b *general-ras*
Brukar sällan varva mer än ca 7000rpm när jag drar ur M5:an...
Testade dock precis som Schnitzer varvstoppet en gång innan chippningen och en gång efter chippning. Efter chip varvade det ca 8250rpm. Motorn lät helt underbart över 8000rpm kan jag säga! :)

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Laguna:

Kör du fortfarande med chippet? Det var det som James hade väl? Se bara till att den får bra med bränsle på de högre varvtalen. Man vill inte att den ska gå för torrt där. Kan sluta illa då.

//Schnitzer

Träum nicht dein Leben sondern leb deinen Traum!!!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
I början när jag hade min bil tabbade jag mig ett PAR gånger. Det hände när jag var på väg hem från jobbet, man måste svänga vänster över landsvägen och in på en mindre väg. För att släppa förbi bilar brukar jag då stanna till på en liten ficka mitt emot.
Hur som helst så lade jag ur växeln med farthållaren inkopplad. Det är inget jag rekommenderar!
Varvräknaren var en bra bit inne på rödmarkeringen innan jag fann mig och petade till reglaget eller trampade på bromsen eller vad jag, i panik, nu gjorde för att stänga av den.
Men 7000 varv blev det nog i alla fall. Med 27000 mil på mätaren, OCH tyvärr upprepades händelsen också...

Fast det är två och ett halvt år sedan dess nu och han fungerar ännu...

/Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.