|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Har dragit till varvstoppen i alla mina bmw:ar förutom på 745:an som dansade en sommar med mig i slutet av 90-talet... Tyckte nästan att den gamla damen var för värdig för att sådana manövrar. Nuvarande 318-E46 bryter vid ca 6500 och 520 E28 varvar härligt och friskt mot 6800...känns som den skulle kunna fortsätta varva i evighet, härlig sång med hembyggt 2,5" system... "BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller" |
|
|
Måste väl erkänna att äger man en bil måste man ju prova varvstoppet. hade en 240 fär länge sen. den gjorde 120 på tvåan hade dock ingen varvräknare.(ingen varvstopp heller) känndes som om den skulle explodera:P överröstaqde musiken med:=) alpinan jag äger varvar strax över 7K. Alpina Power! |
|
|
Jo Gamla 240 är brutala... Det låter ju typ som 9000rpm där den inte orkar dra längre... O nog fan håller det med :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
ifs så höll den bara en vinter:P toppen hade spruckit på 5 ställen:) innan jag sålde den för en tusing tog den mer vatten än bensin:=) Alpina Power! |
|
|
lå o cruisa i 150km/h på 5:an växel med min 528 -84, när jag ser en e36 i backspegeln komma med fart, tänkte "han ska inte få köra om mig" så jag växla ner till fyran (trodde jag) men fick i 2:an o släppte kopplingen..................i ca150km/h......... sluta med växel låds ras o en massa vipparms byten.... e28 rules!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
|
|
323an har bara smakat på drygt 6000rpm=110km/h på 2an 535an stryper ofta vid 6000 (typ 220km/h på 4an) men vintertid drar den bra faktiskt upp till 6200rpm. Det läckraste är faktiskt min kompis gamla blåa 323-79a, jag var med när han varvade 8000rpm och det sjukaste vara att motorn lät förhållandevis bra utan att skrika ihjäl sig. |
|
|
Slog i varvstoppet på 5-an på pappas gamla 520 E34 en gång påväg ner till Tullinge. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
|
Var på semester med frugans 328 (hon satt bredvid) och skulle dra ifrån en äcklig ford som envisades med att ligga en meter bakom utan att köra om. Drog ur rejält på 3:an och 4:an och ska trycka i femman men lyckas på något sätt få i 3:an (om blickar kan döda...) Motor gick risigt kan man säga efter det fick byta 11 krökta avgasventiler och massa lyftare 27000 kr, riktigt lyckad semester eller hur... |
|
|
En kompis varvade trean till varvstoppet på sin 320, sedan lade han i 2:an men trodde det var fyran och släppte upp kopplingen. Den motorn gick inte att rubba efteråt. Länk Mvh Tjäder |
|
|
Denna bilen har jag väl haft uppe på runt 4800-4900... Förra bilen orkade till cirka 4700 sen växlade lådan... Javisstja jag åker ju diesel =) Diesel-räsern |
|
|
Där ser man.... Grejorna håller ju inte så bra vid klant nedväxlingar, Dock verkar ju detta som ett ganska vanligt förekommande fenomen. Polaren gorde ned växling från 3an till tvåan med sin M40 lite väl tidigt... Han rensade kamremmen på kuggar :) Motorn gick runt... Men det gjorde det inte i toppen :) Dock efter en ny kammremm så går otroligt nog bilen lika bra som innan, Snacka om tur... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
| drog min gamla 325 till varvstopp å råkade slänga i tvåan varvmätarn stog rätt ner, men det höll | |
| drog den till varvstopp på trean ska det vara | |
|
Hej min kompis hade flyttat sitt varvtalsstopp till 8500 på sin m535 och han låg i dom trakterna mest hela tiden och det höll många 100 mil (sen sålde han den) tack och hej MOA-power |
|
|
Vi fick in en M50 från en E36 för nåt år sen....den var inte vacker. Ägaren hade växlat 1-2-1, dvs varvat ur tvåan och slängt i ettan igen istället för trean. Där var ett knytnävstort hål i blocket på vardera sidan om ettans cylinder (eller sexans...minns inte vilket)...man kunde se rakt igenom blocket alltså.... Kolven var försvunnen....kolvbulten satt kvar i vevstaken, som fortfarande var i ett stycke....hel och fin fast böjd som en banan. Imponerande faktiskt. Såg sen att stakarna var märkta med ett B med en pil genom = Bofors ;) Svenskt segsmitt stål...hehe //Pacman |
|
|
8000rpm på M5 3.6 (medvetet) , ville inte dra mer då jag inte visste om det fanns något varvstopp kvar. 240 ifrån tidigt 80-tal, fullgas på 2:ans växel tills motorn skar, tog inte så hemskt lång tid, halvmil eller en mil kanske.... |
|
Jeppe W |
Hade fyllchaffis i Schnitzern i somras, somnade till i passagerarsätet. Vaknade av att polarn satt å skrek av lycka; "KOLLA DEN GÖR 220 PÅ FYRAN!!!" Slängde då ett öga på varvräknaren å såg att den låg på över 7000 rpm.....Men det verkar funka de me! :P |
|
Hm... Undrar en sak...Sliter ni i växlarna då eller? Om jag skulle lägga i tvåan efter att jag dragit max på trean så går den inte i kan jag lova, inte med normal hantering iaf. *BAWORAK* |
|
Jeppe W |
Samma sak här, drar man järnet på växlarna så går det banne mig inte att få i nå't annat än en högre växel...men det är ju klart, åker man med sunkiga lådor så går väl allt... :P |
|
Det tog många månader att lära sig köra på känn/hörsel med min förra M3 -97:a...i och med att maxeffekten ligger vid 7400, och varvstoppet vid 7600 (har jag för mig?) - Man måste ju kolla på vägen, och inte varvräknaren; men ändå befinna sig i det magiska området då bilen verkligen skiljer sig från en 328... :-) Det märktes nog mest när jag låg o nosade (nercabbad!) bakom Anders W och hans M5 E39 sommaren -03 efter en träff på Jungman Jansson på Söderleden... 200-250 km/h. Stötte mot varvstoppet hela tiden, o så tappade man mark - men när det funkade med växlingarna, då hängde man på riktigt bra...eller hur Anders? (om du läser detta) :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.