AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
737

Kärvande lyftare?

Mi
19
Micke.S
BMW 523iM -99
Hej på er!

Jag har tidigare skrivit om en BMW 523i -99:a som stänger av cyl 2 efter några min tomgång efter att bilen varit kall.
Nu är det mästa kollat och på BMW är man inne på att det kan vara kärvande lyftare som orsakar detta.

Är det någon som har upplevt liknande symtom eller har några kommentarer till detta. Är det knepigt att göra detta själv?
Kan dom vara inne på rätt spår?

/Micke
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
på min bil så bråkade en lyftare rätt rejält. När jag startade bilen gick den bra (kall som varm) men när den var kall och jag gav gas och sedan släppte av så dog 6:ans cylinder för att sedan "vakna" efter ca 30sek och så höll det på tills jag hade fått upp temp på motorn(oljan). Var in och bytte alla fyra lyftare på 6:ans burk och det försvann direkt. Dock ingen billig historia, aros auto i västerås tog 3500:- bara för skruvandet, sen gick lyftarna på 800:-.

Skulle alltså kunna vara lyftarna, på min berodde det antagligen på dålig skötta oljebyten.

Ringde runt till mindre mekar för att kolla om dom kunde göra det billigare men standard svaret var "nej för helvete, de ger jag mig inte in på" så vet fan inte om det är något man skruvar själv. Kanske om man är duktig på bilar sen tidigare och erfaren hobbymek.
Mi
19
Micke.S
BMW 523iM -99
Hur långt hade din bill rullat då när du behövde göra detta?
Kunde du höra något ventil lyftar tickande då eller vad var det som fick dig att göra reparationen?
Hursom, det var intressant att höra att någon annan faktiskt haft problem med just lyftarna.

/Micke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.