|
|
|
|---|---|
Motocrosser85 |
Bytte just till vinterdäck och till min fasa märker jag att antagligen förra ägaren har spänt en hjulbult så hårt att gängan var paj. Nu till min fråga, om jag fixar nya bromsskivor så får jag väl nya gängor också, alltså får jag hela klumpen ny? Har inte kollat på det ännu ordentligt, ville bara veta lite mer. Hur bär man sej åt för att byta skivorna? Typ bromsoket bort + stora muttern i mitten bort? Man bör väl byta klossarna på samma? |
|
Lyft bort oken, släpp spänningen på handbromswire (lys med en ficklampa genom hjulbultshålen så ser du ett kugghjul du snurrar på med en mejsel) muttern i mitten behöver du inte släppa för att ta bort skivan. Du får INTE nya gängor till hjulbultarna genom att byta skivor, det sitter i en platta bakom (medbringaren) du måste byta hela den om du inte kan borra/gänga ur den gamla bulten. // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
Motocrosser85 |
Ok, går det att borra å göra helicoil? |
Motocrosser85 |
Finns det sprängskisser av E30 nånstans på nätet? |
|
Har du tillgång till svets och svarv? Borra ur ett störra hål 15 mm eller så sen svarvar du ut en ersättningsdel som du svetsar fast bakifrån i plattan bakom medbringaren. E |
|
Motocrosser85 |
hmm, måste ta löst å kolla, tycker man borde hitta på nån skrot också. Ni som är mer insatta i ämnet, va exakt heter delen jag ska ha? |
|
Har för mig det kallas medbringare (inte 100%). Angående att borra ur bulten, så borra med samma borr du skulle använt till ett hål som du gängar, så du alltså borrar precis kant i kant med gängorna, sen tar du ett gängsnitt och gängar genom hålet så tar du ur resterna av bulten. Om inte det funkar skulle nog jag gjort som "E" skriver alt. borra ett par mm större och svetsa fast en mutter på insidan (om det finns plats o göra så, att det inte tar i någonstans). // Gunnar ---- www.plasmastyle.dk www.reproglas.com www.norin.dk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.