AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.813

Mini Cooper

Sida 1 av 2
Vad är det för skillnad på Mini Cooper och Mini One?
Mini One har klenare motor och mindre utrustning.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Haha, snacka om FLUGA dom bilarna var!

Stendöda på beg marknaden nu...

Ball när den kom, nu tycker jag bara den är fånig...
mosse: Vadå fluga? Dom är lättsålda och har bättre andrahandsvärde än någon bmw har.
Jag håller helt med MS. Mosse måste tänka på New Beetle som verkligen dansade en sommar.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mosse: skojar du eller? Jag sålde min Mini Cooper S -04 med vinst efter 6 månader och 1100 körda mil!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Fick låna en Mini One igår när jag hade X3 på undersökning (knak i ena bakdörren, som blev avhjälpt). Rätt kul bil att köra faktiskt, men ack så smaklös intrumentering, inget för mig. Och när jag hämtade X3:an dagen efter så förstod jag varför en X3:a kostar mer än dubbelt så mkt som en Mini One! acey! Förstår att du sålde bilen så snabbt, man tröttnar på den rätt snart, jag gjorde det efter 24 timmar!
/A
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sigdarve: Det är rätt stor skillnad mellan en Mini ONE och Cooper S. Materialval i inredningen håller väl inte BMW kvalité men körkänslan är outstanding och när det kommer till ren körglädje har tom e46 m3 svårt att räcka till.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
håller med, mini-bilarna har snuskigt bra andrahandsvärde! de står väldigt, väldigt högt i tyskland. jämfört med tex en 316ti E46 så har värdeminskningen varit avsevärt mycket mindre på minin, kanske upp mot halva värdeminskningen! så den var en fullträff.

mvh Johan
Mosse:

MINI stendöd på beg-marknaden...??? Knappast! MINI-bilarna är väldigt populära både som nya och begagnade. När det gäller nybilsförsäljningen så går det så bra att fabriken inte ens hinner leverera. Handlarna har knappt tillgång till demobilar eftersom BMW Sverige säljer alla bilar dom kommer över! Det är förmodligen därför drygt hälften av de svenska MINI återförsäljarna har sagts upp, numer finns t ex ingen åf norr om Uppsala.

Och på beg marknaden är dom också väldigt attraktiva och står sig som sagt bra i värde. Ca 140 kkr för en tre-fyra år gammal småbil är inte illa... Och särskilt silverfärgade MINI:s blir inte stående så hemskt länge i bilhallarna.

Över huvud taget så är nyare småbilar det hetaste som finns på beg marknaden och är sälla svåra att kränga.

Mvh. Chrille
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Lönar det sig att direktimportera en Mini One?

Jag är främst intresserad av att få låg förbrukning i stadskörning så Cooper och Cooper S går tyvärr bort.

Kommer kanske vara tvungen att köra i stan varje dag nästa år. Då känns E38'an lite overkill.

Nåt annat tips på ekonomisk stadsbil som inte håller skrammelbil-klass?

Hälsn,

/ FS
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
116i/118i, 120d, E46cpt
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lupo 3L?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
"Nåt annat tips på ekonomisk stadsbil som inte håller skrammelbil-klass?"
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Lupo 3L är sjukt billig att köra. Men ack så tråkig känsla när man sitter i bilen. Typisk A-B bil. Min bror har en svart sådan och den rullar på bra, landsväg har han till och med fått ner bilen under 0,3l/mil vissa sträckor. Annars ligger de nog runt 0,4 blandad körning med en del stad.
Inte så dyr att skatta heller som alla andra dieslar. (Kommer inte ihåg riktigt, men tror det var runt 2500:-)
Ett annat plus för den bilen är att den klassas som miljöbil, och (iaf i Växjö) får man ett parkeringskort (om man ansöker) som man parkerar gratis med på kommunens platser. (Vilka normalt kostar 12kr/tim)

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Jag tycker Peugeot 206 och Citroën C3 är två riktigt trevliga småbilar, synd bara att de till viss del håller "skrammelbil-klass" på inredningskvaliteten...

Men så finns ju japsarna, Toyota Yaris och Nissan Micra är bra småbilar med hög driftsäkerhet, bra totalekonomi, och ganska hög kvalitetskänsla. Och särskilt Micra tycker jag ser riktigt fräck ut. Egentligen gräsligt ful men ändå läcker på nåt sätt bara för att den är så udda!

//Chrille
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
bmwlundqvist: Problemet med 1-serien (förutom det snorhöga priset) tycker jag är att förbrukningen inte håller småbils-måttet. Då köper jag hellre en Mini Cooper S för i princip samma pris som en 116i.

Lupo 3L tycker jag verkar vara vara en bra ekonomi-bil. Med partikelfilter så kommer väl förhoppningsvis skatten på den att bli löjligt om nåt år. Som Jens Ek säger så kanske den är lite tråkig. (Den SER i alla fall tråkig ut = ) Polo är kanske lite skojigare och har större beg. utbud.

Är inte Mini One både lite kul och lite ekonomisk? På mobile.de kan man hitta nästan nya (vill inte köpa nytt) för € 7 000 - 8 000. Kan det vara en bra affär?

( Om det nu finns bra bilaffärer. Se annan tråd i detta forum )

/ FS
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fjattespatt: Jag tycker att motorn i One är så trist att det förstör hela bilen. Jag hade nog hellre satsat på något som verkligen är ekonomiskt. Tycker inte att Lupo håller "skrammbel-klass", speciellt inte eftersom jag hade min bil inne 2 gånger för "åtdragning av interiör" :o)

Polo kan vara något, jag vet inte vad SMART har för fördelar i Sundsvall men i Göteborg så är det gratis parkering överallt vilket är en rätt stor fördel.

Hybridbilarna är väl allt för dyra än så länge.

En Etanol Focus då?

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
acey: "motorn i One är så trist"

Menar du att den är för svag, eller är det nåt annat? 90 Hk låter väl rätt ok för en bil av Mini Ones storlek.

/ FS
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fjattespatt: Det är karaktären på motorn som gör den väldigt "död". Visserligen hade jag själv en Cooper S då, men jag minns att motorgången var väldigt rå, även jämfört med andra bilar med samma motortyp.

Mercedes A-klass kan kanske vara ett alternativ? Inte så värst kul, snygg eller snabb. Men en ganska "rejäl" småbil med hyfsad kvalitet och hög säkerhet. Plus också för den praktiska och flexibla "MPV-karossen".

Dessutom går dom riktigt billigt, särskilt dieslarna. En A170 CDI med 90 ganska pigga hästar kör man lätt på 0,45l/mil!

//Chrille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.