|
|
|
|---|---|
|
Hej, Behöver hjälp med att bena ut ett frågetecken jag har gällande AC och automatiskt klimatanläggning. Vad är skillnaden??? Har hittat en E46 Touring med M-sportpaket II i tyskland så som jag vill ha den. Problemet är bara att tyskarna har en förmåga att dumsnålt snikutrusta sina bilar och jag misstänker att bilen bara har AC. I annonstexten står nämligen att det är klimaautomatik men på bilderna av bilen ser man att bilen har vred för fläkt, temperatur och för styrningen av luftströmmen. Eller är det så att det kan vara automatisk klimatanläggning ändå? Var med och köpte en Mercedes C-klasse med automatisk klimatanläggning för ett tag sedan och den hade vred. Eller har alla E46 med automatisk klimatanläggning knappar och digital styrning. Bilen blir ju osäljbar med enkel AC den dagen jag vill sälja den!!! Julleruff | |
|
Tror de ska va så att på ac så när man ska ha kallluft så blåser den bara på vanlig luft medans luften i acc kyls ned av gas. Länk |
|
|
ACC är helautomatisk och du ställer in ett temperaturvärde på en digitaldisplay, som sedan hålls automatiskt. AC finns i kombination med vanliga manuella vred. Har bilen vred, har den inte ACC...du får manövrera kyla och värme manuellt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för hjälpen! Hmm, da var det som jag misstänkte da, bara vanlig AC alltsa. Bilen kommer väll vara iskall den dagen den ska säljas eller vad tror ni? /Martin |
|
|
PÅ tyska betyder klimaautomatik att det skall gå att ställa in temperatur, varpå anläggningen automatiskt reglerar temperatur och flöde på luften som strömmar ut i kupén, dvs ACC. Det vi kallar AC, dvs bara ren luftkonditionering utan något mer, kallas klima på tyska. Enligt annonstexten skall således bilen vara utrustad med ACC. Att bilförsäljare slarvar i annonstexter är dock inget nytt. Endera står det i det ovannämnda fallet fel i texten, eller så kommer bilderna från fel bil. |
|
|
Jerrye21: fel, alla bilar har fläkt som kan blåsa in vanlig utomhusluft, AC står för Air Condition, där kyls luften genom ett system med gas, kompressor och värme/kyl växlare. ACC är Automatic Climat Control, där behöver man bara ställa in vald temperatur och systemet reglerar sen själv, hur mycket den ska kyla, var det skall blåsas ut luft och i vilken fart. Allt efter hur sensorerna i bilen känner av temperaturen. BMW´s ACC är digital, har bilen vred med temperaturer på är det bara vanlig AC och bilen kommer inte reglera flöden och sånt själv. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.